Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är ju en stor investering,, Vad är det som är begränsningarna i SL? Har någon gjort "misstaget" att köpa SL för att komma på att det behövs ett SX?

Annons
Postat
Det är ju en stor investering,, Vad är det som är begränsningarna i SL? Har någon gjort "misstaget" att köpa SL för att komma på att det behövs ett SX?

Det går väl inte att göra misstaget att köpa det billigare? Är ju bara att uppgradera om du sknar nåt som finns i SX, det kostar väl ändå lika mycket pengar tillslut? Nån som vet säkert?

Postat

Det går väl inte att göra misstaget att köpa det billigare? Är ju bara att uppgradera om du sknar nåt som finns i SX, det kostar väl ändå lika mycket pengar tillslut? Nån som vet säkert?

Misstag,,, snålheten som bedrar visheten?! Sl ligger på 4lök, Sx på 8....

Postat

Jag äger SL3 och har inte ångrat en sekund att jag inte köpte SX. (Jobbig mening...)

SL saknar surroundstöd, några av pluggarna och en del saker som gör arbetet lite smidigare, men inget som skulle motivera mig att lägga ut mellanskillnaden. Det handlar ändå om nästan 4000 spänn. Räcker ju t.ex. till ett UAD Project Pack. 😕

Postat (redigerat)

Här är en lista som jämför de tre olika versionerna. Jag tror nog att man klara sig på SL3 länge, det är ju inte så dyrt. Om man är student man får SL3 det för 2000:-, halva priset. Men om man skulle ångra sig så kan man ju alltid uppgradera till SX3. Tror man får 50% studentrabatt på det med.

*edit* Damn you Signert 😆

Redigerat av Bone
Postat
Är ju bara att uppgradera om du sknar nåt som finns i SX, det kostar väl ändå lika mycket pengar tillslut? Nån som vet säkert?

Börsen tar 4175 kr för en uppgradering SL->SX enligt hemsidan. Ingen större förlust att uppgradera i efterhand alltså.

Postat

Jag tror att Signert har en bra poäng, det är nog möjligtvis bara några pluggar man saknar i SL och för 4k kan du säkert köpa pluggar som bättre passar dig än dem som du går miste om.

Postat (redigerat)

SL: 3995:-

SX: 7995:-

Uppdateringen från SL till SX ligger på 4395:- - så det är inte mycket man förlorar på att starta med SL och eventuellt uppgradera den dagen man märker att man vill ha det extra man får i SX (om nu den dagen alls kommer...).

Skillnaderna hittar du HÄR.

Det ska nog egentligen mycket till för att man verkligen ska behöva SX, eftersom SL klarar allt som en stor majoritet har behov av - men många siktar ändå långt över målet helt i onödan - och köper SX bara för att man "måste" ha värsta versionen... 😆

EDIT: det var ju själve den, så kvicka folk var med att svara idag... 😛

Redigerat av Claes
Postat
Men behöver man inte external fx / instrument??

Eller spectralanlys? Hmm, Inplace MIDI editor, vad är det?

Inplace editorn är till för att göra enklare midi-editering utan att behöva öppna pianorullen. Har inte saknat det.

Skall du köra med externa effektburkar?

Postat
har ju ett rack med massa effekter och syntar som jag använder som vocoder..

Då kanske det kan vara något. Men har du ett ljudkort med flera in- och utgångar? External fx är vad jag förstår till för att kunna använda externa sendeffekter på samma sätt som effektpluggar.

Postat (redigerat)

External FX undantaget, men har inte hört nåt om det så frågan är hur smidigt det egentligen är?

Det går att göra i SE på vanligt ingång/utgång-vis! Även om jag nu aldrig gjort det själv... VST blev ju till utav en anledning 😆!

Så frågan är väl kanske snarare varför man skulle skaffa SX? Hur ofta behöver man egentligen spela in mer än 128 elgitarrer... samtidigt!

Redigerat av Hans
Postat

Om du använder hårdvarueffekterna till att processa signalen innan den går in på hårddisken, så funkar SL bra. Om du vill kunna spela in signalen oprocessad och sedan routa den genom burkarna från Cubase, så behöver du SX, om jag har förstått det hela rätt. Med det har jag kanske inte?

Postat

Då kanske det kan vara något. Men har du ett ljudkort med flera in- och utgångar? External fx är vad jag förstår till för att kunna använda externa sendeffekter på samma sätt som effektpluggar.

Det fungerar på SL också, att skicka ut till externa effekter och få tillbaks returen på ett par ingångar - men finessen i SX, är att Cubase kompenserar för latencyn i de externa effekterna vid mix - och gör att de fungerar lika tight som om det hade varit plugins.

Behöver man den funktionen, så är det inte mycket att välja på...

Postat

Det fungerar på SL också, att skicka ut till externa effekter och få tillbaks returen på ett par ingångar - men finessen i SX, är att Cubase kompenserar för latencyn i de externa effekterna vid mix - och gör att de fungerar lika tight som om det hade varit plugins.

Behöver man den funktionen, så är det inte mycket att välja på...

Ah, jag förstår. Tack för förtydligandet!

Postat
men finessen i SX, är att Cubase kompenserar för latencyn i de externa effekterna vid mix - och gör att de fungerar lika tight som om det hade varit plugins.

Men det gäller ju givetvis bara analoga effekter. En förstärkarsimulator, multieffekt eller dylikt som är digital har ju en viss fördröjning. Denna måste man kompensera för själv och då kan man fråga sig om det inte går lika bra att göra hela kompensationen själv.

Jag tycker faktiskt att man bör börja med SE3 och sedan jobba sig uppåt. T.o.m. SL3 är overkill för de allra flesta. Pengarna kan man istället lägga på bra eq, kompressor, reverb och dylikt.

/Majken

Postat
En god idé är att leta efter beggade. Jag fick Sx3, Halion2, waldorf attack,xprase och en plugg till som jag inte kommer ihåg namnet på för 4000:-

Hmm, varför har inte ens tanken slagit mig?

Såklart är det ett väldigt bra alternativ.

frma (oregistrerad)
Postat
Jag tycker faktiskt att man bör börja med SE3 och sedan jobba sig uppåt. T.o.m. SL3 är overkill för de allra flesta. Pengarna kan man istället lägga på bra eq, kompressor, reverb och dylikt.

Vilka begränsningar har Cubase SE jämfört med SL och SX?

Postat
Här är en lista som jämför de tre olika versionerna. Jag tror nog att man klara sig på SL3 länge, det är ju inte så dyrt. Om man är student man får SL3 det för 2000:-, halva priset. Men om man skulle ångra sig så kan man ju alltid uppgradera till SX3. Tror man får 50% studentrabatt på det med.

*edit* Damn you Signert 😉

Kolla in länken i citatet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.