Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När man bygger ett inspelningsrum (ej kontrollrum), hur viktigt är det att undvika paralella väggar?

Om man ska bygga vinklade väggar hur mycket måste man vinkla dem för att det skall göra någon märkbar skillnad? 3, 12, 45 grader?

Spelar vägg matrialet stor roll för ljudet i rummet?

Rummet som jag skall bygga i ligger i ett replokals komplex, så det finns inga grannar som blir störda. Jag vill uppnå rimlig ljuddämpning, men det är mest för att hindra ljud från att komma in i lokalen.

Jag vill att rumet skall vara så akustiskt bra som möjligt, ljudisolering kommer som andra prioritet.

Jag har hört att gips genererar frekvenser runt 300 Hz, ska man försöka blanda olika väggmatrial på olika sektioner av väggarna för att få en bättre klang i rummet?

tex en kort stenvägg och en lång vägg som är hälften gips, hälften träpanel eller något liknande.

Har flytande golv någon betydelse för akustiken, eller är det bara viktigt när det gäller ljudisolering?

Annons
Postat

hej hej

regel när det gäller parallella väggar:

problemet med parallella väggar är den att beroende på avståndet mellan väggarna kommer mängder med olika stående vågor att uppstå. Man brukar tala om tre olika typer av stående vågor. Problemet är att en våglängd är knuten till en viss längd. Dvs. att om du har ett visst avstånd mellan två väggar kommer samma våglängd att få sin stående våg och studsa tillbaka. Det som händer är att vid vissa punkter mellan väggen kommer du höra frekvensen mycket starkare och vid vissa nästan inte alls. Testa att gå omkring i ett rum så får du uppleva det.

Så hur motverkar man detta? Det finns två sätt. Antingen är man så pass generös att man faktiskt väljer att bygga snedställda väggar, vilket är helt klart bäst. Men om man har sin studio i en källare vars väggar består av betong och åter betong så kan man inte göra så mycket åt saken, om man inte bygger nånting utanpå väggen. Vad man kan göra är att man helt enkelt dämpar ena väggen med ett absorberande material. Vad sker då?

Jo, ljudvågen träffar väggen med det absorberande materialet. Materialet suger åt sig energin i ljudvågen, inte allt men en del och det gör att när ljudvågen studsar så kommer den inte studsa i exakt fas utan i ofas. Detta gör att man inte så tydligt får dessa dippar och dalar.

Faktum är att det finns ett par till sätt att fixa stående vågor. Man kan bygga en schröders resonator till exempel eller så bygger man en konvex utbyggnad som kommer sprida ut ljudvågorna.

REGEL: I en studio, undvik så långt det bara går STÅENDE VÅGOR (ej nödvändigtvis parallella väggar då man kan fixa det på andra sätt).

Materialet i rummet spelar all roll i rummet. Detta beror på att varje rum är unik och kommer att dämpa, absorbera och reflektera olika. Hur rummet gör detta beror på sammansättningen av materialen i väggarna, golv och tak. Därför ska man med fördel försöka mäta efterklangen i rummet med T60 och räkna ut absorbtionen för varje oktavband. Med sabines formel kan man sedan räkna ut i vilket oktavband man behöver göra tilläggsabsorbering. Målet är att man vill ha en jämn efterklang (0,5 s för en studio).

I din replokal ska du med fördel placera ut en stor basfälla så att du tar bort det mest basiga ljudet men vid vilkte frekvens måste man kolla upp först. Och om du sedan vill ha så god akustik som möjligt så skulle jag föreslå att du måste läsa böcker om akustik, då lär du dig mycket och så ska du lära dig räkna med sabines formel. eller gå en kurs på en musikhögskola om ämnet akustik, som jag har gjort.

MVH Anders

• 3 veckor senare...
Postat

"När man bygger ett inspelningsrum (ej kontrollrum), hur viktigt är det att undvika paralella väggar?

Om man ska bygga vinklade väggar hur mycket måste man vinkla dem för att det skall göra någon märkbar skillnad? 3, 12, 45 grader?"

- Det finns två olika skolor på området vinklade väggar i studios. Vissa säger att det är bra då det inte finns några parallella ytor där det kan uppstå stående vågor samt att det blir ett mer diffust ljudfält i rummet. Andra säger att parallella väggar inte är bra då det bara blir svårare att beräkna och förutsäga de stående vågorna i rummet. Jag tror jag håller på den sista varianten/påståendet. Om man inte vinklar väggarna är det lätt att beräkna de stående vågorna i rummet. När man vet dessa resonansfrekvenser kan man konstruera absorbenter utifrån det och "döda" de stående vågorna.

"Spelar vägg matrialet stor roll för ljudet i rummet?"

- Väggmaterialet har mycket stor betydelse eftersom det är mot det ljudet studsar eller absorberas.

"Rummet som jag skall bygga i ligger i ett replokals komplex, så det finns inga grannar som blir störda. Jag vill uppnå rimlig ljuddämpning, men det är mest för att hindra ljud från att komma in i lokalen."

- Ljud sprids mellan rum genom stomburet ljud (dvs genom golv, tak och väggar) men kan även läcka in via dörrspringor, fönster och fläktsystem.

"Jag vill att rumet skall vara så akustiskt bra som möjligt, ljudisolering kommer som andra prioritet. Jag har hört att gips genererar frekvenser runt 300 Hz, ska man försöka blanda olika väggmatrial på olika sektioner av väggarna för att få en bättre klang i rummet? tex en kort stenvägg och en lång vägg som är hälften gips, hälften träpanel eller något liknande."

Olika musikstilar kräver olika mycket dämpning, dödsmetall bör (tycker jag) ha kort efterklangstid (tiden det tar för ljudet att dö ut i rummet. En kyrka har lång efterklangstid och de flesta studios har kort T60) och pop lite längre. Eller med andra ord, snabb musik kräver mycket dämpning för att inte "gröta ihop" medan "långsammare" musik inte kräver lika mycket dämpning. Dämpar man för mycket kan lokalen upplevas som "akustiskt tråkig" och livlös.

"Har flytande golv någon betydelse för akustiken, eller är det bara viktigt när det gäller ljudisolering? "

- Yes, flytande golv är för ljudisolering. Lite "over-kill" i detta sammanhanget skulle jag tro...

• 2 veckor senare...
Postat

// väggar... :rolleyes:

Gör lite nytta i de högre frekvenserna och du kan på så sätt undvika "flutter" eko.

Det bästa är om du kan vinkla ganska rejält och helst i 2 plan så du "bryter" upp de parallella väggarna i 2 plan.

I akustiska sammanhang finns ju inte upp eller ned även tak och golv är ju ofta paralella.

Väggar vinklade i 2 plan var det någon dr earl "gedddes" som kom på finns säkert mer att läsa någon annanstans. Själv kan jag rekommendera "Recording spaces" av Phillip Newell en något så ovanligt som lättläst bok om Akustik!

Det jag tycker är viktigt är att man bygger stabilt!!!! Alla som använder enkla väggar av gips i ett liverum borde tänka om! dubbla, med kontaktlim emellan och skarvarna på olika ställen. Använd gärna olika material och luftspalter emellan.

Tips Nr ONO. Dämpa inte bara mid och hf och få ett livlöst bass rum med odefinerad bas och vibrerande gips väggar. Att dämpa diskant är lätt och det går att använda tunna material, bass kräver massa tjocka material eller heimholtz resonatorer etc.

Om det är ljud isolering man är ute efter i första hand för att sedan "jobba" med akustiken i ett rum så är det.

Vikt (Massa)

Styvhet (stabilitet)

avstånd (Luftspalter.) så dubbla sandfyllda betong block med luft spalt är bättre en en reglad gips vägg med 5 cm rock wool..

Som måste till, tänk att du bygger en båt, det måste vara tätt överallt, tänk även på att ljud transporteras både lättare och fortare i betong eller andra stommar. (Speciellt i äldre hus) än i luft.

Därför bygger man ofta rum i rum och flytande golv etc.

Stora rum låter bättre än små, små rum kräver lika mycket bas dämpning som stora.

Här finns ett forum till om studio byggnation.

http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php

mvh Tobias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.