Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett problem med cubase som jag dragits med ett tag nu och som skulle vara guld värt att bli av med.

Det uppstår ett knaster/klippande ljud när jag spelar upp en inspelning. Det blir så endast efter projektet legat upp ett tag. Vad jag gjort för att bli av med "oljudet" är att stänga ner projektet och sen öppna det igen.

Kör med cubase sx och creative audigy platinum 2.

Annons
Postat

Troligtvis är det nåt med ljudkortet (creativ audigy 2).

Hur går jag tillväga för att få latency rätt inställt?

Postat

Godä!

Jag har liknande probbs, så jag kör det här, ist f att ta upp en ny tråd. Jag har ett PreSonus 1394 externt ljudkort med Cubase LE. Ljudkortet i min Dell är ett SB Live.

Kan det ev vara så att det är konflikter mellan ljudkorten? Jag frågar eftersom det

plötsligt knastrar tom om Windows start-up-truddelutt.

Man hör annars vid uppspelningen att miken tar upp ljudet kanonfint, och det låter skitbra - om det inte hade varit för knastret. (MXL 990 mik)

Nice om nån har ett bra svar på det här.

drloop (oregistrerad)
Postat
Troligtvis är det nåt med ljudkortet (creativ audigy 2).

Hur går jag tillväga för att få latency rätt inställt?

Under device setup.

Device driver, antar att du kör ASIO drivare eller?

Control panel antar jag att det är för dig med. När jag klickar på den får jag upp mitt ljudkortsinställningar. Pröva att höja latency, dvs du får längre fördröjning. Då försvinner knastret.

Det står väl beskrivet in manualen hur det går till.

Postat (redigerat)

Nu....är jag verkligen fågelholk i trynet....

Detta knaster framhärdar i sitt existenslusta... 🙂😄🙂

Min dator är en Dell Dimension XPS T700r

Ljudkortet är ett Presonus 1394, och jag amvänder det medföljande fripassagerar-versionen av Cubase, nämligen LE.

I min desperation stoppade jag in XP-skivan, tog bort partitionen helt & hållet. Därpå installerade jag om XP på nya partitionen, installerade 1394 och Cubase.

Och NADA mer.

Blev det bättre? well.... 😉

Fick tipset att lyfta bort ljudkortet SB Live ur datorn. Schysst! tänkte pappa och gjorde så - till ingen nytta....

Det är inte så att det bara är inspelningar som knastrar. Det är "exempelmusik" Beethoven - det är start-trudelutten....allt! knastrar....

Finns det någon som har haft samma probb? Och löst det?

Jag kommer att skriva en låt till din ära i så fall.... 😛

Redigerat av Pelle Rylander
Postat

Hej Pelle!

jo, jag har samma prolem. Köpte samma slags kort som dig nu i helgen och har det där typiska knastret. Har surfat runt på en massa olika forum och har sett att andra också har det problemet.

I vissa fall har det varit problem med nätverksanslutningen, speciellt för vissa som har haft trådlöst nätverk. Jag har själv inget trådlöst nätverk. Så det är antagligen inte lösingen för mitt problem. Har även läst att oljudet har uppkommit pga av något slags behandling av firewire-signalen på moderkortet. Någon hade köpt ett pci-kort som man ansluter firewire-kabeln till och på så sätt sluppit problemet. Ett sådant kort kostar ca 200 kr. Jag har inte hunnit testa så mycket på min dator. Men ska söka runt lite mera på google.

Om jag har förståt det rätt så är det inte ljudkortet som det är fel på utan hur firewire-signalen behandlas i datorn.

Jag har inte länkarna framför mig nu men jag kan posta dem imorgon.

Hur har det gått för dig? har du hittat någon lösning ännu?

/Henrik

Postat
Har även läst att oljudet har uppkommit pga av något slags behandling av firewire-signalen på moderkortet.

Vad kul att fler har samma problem! Eller...öh..jag menar....hehe

Som svar på din fråga...njäe...ingen lösning än...Men -

jag har i alla fall eliminerat allt annat än ljudkortet. Igår kväll stoppade jag tillbaka SB Live kortet, och kopplade bort 1394-kortet(Presonus) Och då upphörde knastret. Tom vanliga ljud-cd:s knastrar med 1394:an ansluten.

:::suck:::

Så det enda som återstår är 1394an, firewirekabeln. eller som du nämner, själva fw-kortet... Idag tänkte jag ta ett snack med grabbarna på Musiklagret.

Jag kollar gärna de där länkarna!

/Pelle

Postat

Jag har samma problem. Fattar inte vad det beror på. Vad som funkar för mig dock när knastret uppstår vid uppspelningen är att klicka runt lite till olika outputs i cubase. Efter några klick hit å dit ( byten av outputs alltså ) så slutar det knastra. Det konstiga är att det inte är någon/några särskilda outputs som fungerar elle rinte fungerar. Det gäller bara att byta några gånger, ofta fram och tillbaka, så slutar det knastra... Jag blir galen... Hjälp snälla 🙂

Postat

Detta låter som ett problem jag haft ett flertal gånger, och då har det berott på att utvolymen från datorn till högtalarna har varit för hög. Detta löste jag enkelt genom att dubbelklicka på högtalaren bredvid klockan och sedan sänka Wave Out reglaget eller vad det nu heter på erat ljudkort.

Kanske har helt fel men det är värt ett försök... 😲

Postat

hm....båda kan vara värt att titta närmare på...

Ska göra det lite senare under dagen

Postat

Hej!

Tror att jag har fixat problemet nu. Jag avaktiverade mitt integrerade nätverkskort. Alltså det som är inbyggd på moderkortet. Fick använda ett nätverkskort som jag har haft liggandes istället och nu verkar det funka.

Läs om Data Packet Check and Drop Correction på denna sida:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fwaudio_rme.htm

Läs även här: http://www.recording.org/ftopicp-263774.html

Hoppas att det fixar sig för dig!

Postat

Tjena....på denna sida hittade jag en länk till detta:

http://knowledgebase.steinberg.de/91_1.html

här står:

Processor scheduling:

Important settings for ASIO on PC WindowsPC users with Windows XP have to change an option in regard to the processor scheduling in order to work with low latency ASIO drivers without trouble.

Go to Windows Start menu, select "Control Panels"

There, start "System"

In the window "System Properties" select the tab "Advanced"

Click on "Settings" in the section "Performance"

In the window "Performance Options" select the tab "Advanced"

There you find the "Processor scheduling" options, set it to "Background services".

Your system is now ready to work with low latency ASIO drivers without drop outs.

Det här ska jag kolla upp sen!

/Pelle

Postat

Ahh...

Firewire på moderkortet funkar med hårddiskar, men verkar alltid strula både när det gäller audio och video. 😆

Oavsett Dellmaskin eller "hemmabyggd" med Firewire på moderkortet.

Använder du en separat Firewirekontroller på PCI-kort får du säkerligen bättre resultat.

Postat
jag var lite otydlig tidigare. Jag avaktiverade det inbyggda nätverkskortet i bios. Du kanske har testat det redan.

😆 hehe...nä - jag har plockat bort hela jäkla kortet

Postat
Ahh...

Firewire på moderkortet funkar med hårddiskar, men verkar alltid strula både när det gäller audio och video.

Well...jag köpte ett separat FW-kort (PCI)

Det funkar bättre nu - jag har plockat bort nätverkskort, modem, och SB Live kortet

Det enda probbet just nu - är att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😳

Postat
Det enda probbet just nu - är att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😳

Och du har tagit dig en titt på din output? 😉

Postat (redigerat)
Det enda probbet just nu - är att mitt i en uppspelning börjar det dista..... 😆

Och du har tagit dig en titt på din output? 🥰

Ährm....

Du menar...offentligt??

😆 Näe...vad menar du att jag ska kolla efter? Känner mig lite korkad här

Tillägg 29/3: Öh....att inte signalen ut är för hög.....duh... :rolleyes:

Redigerat av Pelle Rylander
Postat

Hej vänner,

Mycket snack om firewire här...

Jag är helt befriad från firewire och jag har precis samma problem..

Kör externt WaMi 192L kort över PCI och det knastrar som f-n ibland. Jag är dock överstyrningarnas mästare, så tror nog på iden om att man spelar in för högt och ställer sedan Outén för högt också.

/Bajenuffe

Postat

Nu har det inte knastrat på 2 dar. Var det för att jag tog bort nätverkskortet, SB Live kortet eller modemet? Var det för att jag flyttade Firewire-kortet längre ifrån grafikkortet? Det vete Gunnar... 🙂

Men distandet....::suck:: Det kan funka kanon i 5 minuter eller en halvtimme - och helt plötsligt börjar det, och samtidigt går låten långsammare....

Ofta hänger sig Cubase i samma veva (LE)

Om jag då rycker ur FW-kontakten och byter uttag, fungerar det en stund igen.

Livet är underbart! 🙁

Postat

Har också haft knaster. Det hara bara dykt upp ett par gånger efter att jag satt i en CD och då har jag försökt trixa med drivrutiner och inställningar utan resultat. Tills slut formaterade jag hela hårddisken och började om... Det hjälpte visserligen men är lite väl drastiskt förstås.

En annan sak som funkade i Windows XP förresten var att köra systemåterställning till ett datum innan knastret började!

Postat
Tog bort nätverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort?

3com har en förmåga att bråka med musikburkar, eftersom de snor åt sig för mycket av bussens bandbredd. 3com är alltså alltid musikerns fiende... 😄

Njaäe...det enda jag kan se på kortet som liknar ett företagsnamn är

"Conexant" ? 🙂

• 2 veckor senare...
Postat
Tog bort nätverkskortet? Var det möjligen ett 3com-kort?

3com har en förmåga att bråka med musikburkar, eftersom de snor åt sig för mycket av bussens bandbredd. 3com är alltså alltid musikerns fiende... 😏

Njaäe...det enda jag kan se på kortet som liknar ett företagsnamn är

"Conexant" ? 😆

Det där är tillverkaren av chipsetet på din controller...

Postat

😏 öh....ok

😆 Min kunskapsnivå är härmed högst offentlig.

Och ofantlig(t låg)

• 3 månader senare...
Qwacker (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förlåt om jag tar upp en gammal tråd, men jag har exakt det problemet som jag inte kommer ifrån.

Har alltså köpt ett Presonus Inspire Firewire kort, och en MXL 990, och när jag ska spela upp så knastrar det till varje sekund typ. (Cubase LE har jag)

Wav filen får också knastrandet!

En annan sak som är skumt är att när jag testar att prata i micken med hörlurarna på så sprakar det ingenting. Men just vid inspelning.

Firewireporten i datorn är ett nyköpt kort och sitter en bit från de andra korten i datorn.

Jag har mixtrat fram och tillbaka, men det försvinner bara inte.

Min dator:

2Ghz

768 Ram

Är helt nybörjare med vad alla inställningar i Cubase LE gäller, så kanske det är nått krux där?

Ni som hade samma problem i mars, antar att ni fixat det vid detta lag, hur gjorde ni?

Ååh, jag vill ju skapa musik

🙂

Redigerat av Qwacker

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.