Hemluth Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Jag vill börja med att säga till alla ni som vill kviskt stänga denna tråd att pga av blablalagen om upphovsrätter hit och dit efter 70 års död säkert med dryg sannolikhet måste göra att regeln om att alla postade covers gestapolåses upphör. Hur som helst vill jag ha tips om vad jag ska göra med denna mix: http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=1DERCY9...XW2BVP7X786ZIDN Är det bara att fortsätta att EQ:a på eller tycker ni att något annat borde göras?
Florian le Sage Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 svårt att säga-en massa skräpartefakter påverkar omdömet och en vettig analys,sannolikt pga dålig mp3 kvalitét...vad är det för galen version-vem sjunger? lite mindre reverb säger jag spontant-arrangemanget är rätt simpelt och tar därför ner produktionen istället för att göra den till en höjdare,vilket den skulle kunna vara-ta inte illa upp,jag är bara ärlig-kräsen som jag är 😄
bimbambop Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Tänk om någon nån enda ämlans gång skulle våga sjunga törstig istället för torstig... Annars, ja vad säger man? 😄 EQ:a på du. Det är ju lite udda, men det vet du väl om? Det är refreshing med folk som inte sneglar på hur man borde göra.
Humor Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 😛
BaldByChoice Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 (redigerat) Några undringar: * Är detta en seriös version? * Finns det någon baktanke med att sjunga på götlaboska? OBS! Jag försöker inte vara dryg, det är allvarligt menade frågor. 🙂 Angående mixen så låter den okej i mina öron. Är själv ingen mixguru direkt... Tänk om någon nån enda ämlans gång skulle våga sjunga törstig istället för torstig... För att det i står torstig i texten...? 😛😄🙂 Redigerat 19 mars 2006 av BaldByChoice
hackeman Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 🙂 ...och ännu mer OT (sorry); är det inte efter 50 år upphovsrätten slutar gälla? 😛
Claes Holmerup Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 🙂 ...och ännu mer OT (sorry); är det inte efter 50 år upphovsrätten slutar gälla? 😛 70 år efter upphovsmannens död är det som gäller. 50 år gäller rättigheterna till en specifik inspelning - och där gäller det från det datum som inspelningen gjordes. Mer finns att läsa hos STIM.
hackeman Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 🙂 ...och ännu mer OT (sorry); är det inte efter 50 år upphovsrätten slutar gälla? 😛 70 år efter upphovsmannens död är det som gäller. 50 år gäller rättigheterna till en specifik inspelning - och där gäller det från det datum som inspelningen gjordes. Mer finns att läsa hos STIM. Uhh. Så man får t.ex STIM i 50 år för en produktion, men har upphovsrätten för den skrivna låten i 70 år?
Humor Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 🙂 ...och ännu mer OT (sorry); är det inte efter 50 år upphovsrätten slutar gälla? 😛 70 år efter upphovsmannens död är det som gäller. 50 år gäller rättigheterna till en specifik inspelning - och där gäller det från det datum som inspelningen gjordes. Mer finns att läsa hos STIM. Uhh. Så man får t.ex STIM i 50 år för en produktion, men har upphovsrätten för den skrivna låten i 70 år? hmm... alltså min morsa får pengar från stim då och då från hennes farfar, men han dog för över 50 år sedan. Minns att hon blev glad över en sak när vi gick emd i EU. Det var att hon skulle få pengar i 70 år istället för i 50 som det var tidigare... Så då borde det väl vara tvärtom mot vad claes sa. Eller kanske inte 😄
Claes Holmerup Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Lite OT men visst är det 75 år efter kompositörens död som anhöriga får pengar av stim eller är jag ute o cyklar som vanligt? /Filip 😄 ...och ännu mer OT (sorry); är det inte efter 50 år upphovsrätten slutar gälla? 😛 70 år efter upphovsmannens död är det som gäller. 50 år gäller rättigheterna till en specifik inspelning - och där gäller det från det datum som inspelningen gjordes. Mer finns att läsa hos STIM. Uhh. Så man får t.ex STIM i 50 år för en produktion, men har upphovsrätten för den skrivna låten i 70 år? hmm... alltså min morsa får pengar från stim då och då från hennes farfar, men han dog för över 50 år sedan. Minns att hon blev glad över en sak när vi gick emd i EU. Det var att hon skulle få pengar i 70 år istället för i 50 som det var tidigare... Så då borde det väl vara tvärtom mot vad claes sa. Eller kanske inte 🙂 STIM-pengar får man för upphovsrätten i 70 år efter upphovsmannens död. Den andra biten, med 50 års skydd efter inspelningens tillkomst, är för de som har rättigheterna till inspelningen, alltså skivbolaget.
VacUm Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Men vilken sång!! Vet inte hur jag ska reagera ärligt talat. Vem sjunger!?!? Arret är inget vidare, alldeles för sumpig stämföring för att det ska funka med dom idéerna du har nu. Fast när det är sång så skiter man ju i det, går inte lyssna på nånting annat än sången.
steflund Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Tänkte säga vad jag hör i sången... får en känsla att sångaren sjunger lite för långt bak... kanske lite underlig uppfattning hur operasånger låter? Testa att sjunga in det med "vanlig" röst tror att det skulle vara bättre att jobba utifrån det och få det "opera-aktigt". Vet inte om jag håller med om att arret var ngt fel på, tror tom att jag tycker det var ok (dock håller jag med om att sången tog upp mycket av uppmärksamheten). Sätt gärna några olika fraser sång och lägg upp och be om tips, för resurserna finns där... och viljan. För det är du som sjunger va? Det är en grym låt att arra, har själv gjort ett par arr på den i mina dagar. 😄
Hemluth Postat 20 mars 2006 Trådstartare Postat 20 mars 2006 Tack för kommentarerna, var det någon som typ kunde ge något vettigt förslag på hur jag fixar mixen? Det är alltså inte mp3-kodningen som gör att det låter dåligt, det är själva originalmixen. Det är kompresseringen som gör att det låter skumt. Går det att lösas genom att bara dra ned ljudvolymen på spåren tro? Alternativt Eq:a ännu mer mer mer? (PS, ja jag är seriös)
Hemluth Postat 20 mars 2006 Trådstartare Postat 20 mars 2006 Ny mix (låter iofs ungefär likadant men har förhoppningsvis blivit av med ltie digitaldist); http://s46.yousendit.com/d.aspx?id=1AHYM0K...ZM1ONRELINJYOJP
equality Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Tjaha låter ju nästan lika pompöst som Loa Falkman i Symfonin, så här i melodifestivaltider 😆 Har också lite svårt att avgöra om det seriöst menat men gillar den mäktiga kyrkorgeln, lite lagom spooky, liksom den maffiga basuppgången.
Hemluth Postat 21 mars 2006 Trådstartare Postat 21 mars 2006 Den senare delen av andra meningen antyder att jag eventuellt lyckats med något i alla fall. 😳
Dividend Postat 21 mars 2006 Postat 21 mars 2006 Den senare delen av andra meningen antyder att jag eventuellt lyckats med något i alla fall. 🙂 Jag skulle vilja säga att det är lyckat 🙂 Helt klart den coolaste tolkningen av Märk hur.. som jag hört hehe, gillar sången också till och med. Om jag hade det, skulle jag sprida den till mina tusentals bellmanlyssnande vänner, eller nåt 😛 Bra jobbat! (Angående rösten kan jag hålla med om att det på ett sätt blir lite lustigt att sångaren försöker sjunga på klassiskt skolat vis, utan att ha förmåga, men efter ett tag så smälter det hela in fint.....)
Hemluth Postat 21 mars 2006 Trådstartare Postat 21 mars 2006 Jag tror att jag låter extra lustigt när det är så pass högt som detta är (ligger mycket uppe på Eb4). Så högt kan jag i praktiken inte låta på mycket andra vis. Givetvis kan jag skära ned på vibratot, men då låter det bara gröt i stället.
Marrexxx Postat 21 mars 2006 Postat 21 mars 2006 En folkhems Klaus Nomi Du ska inte göra ett dugg åt mixen bara sprida den i massor med ex. Jag älskar det här... 🙂
Dividend Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 (redigerat) Jag tror att jag låter extra lustigt när det är så pass högt som detta är (ligger mycket uppe på Eb4). Så högt kan jag i praktiken inte låta på mycket andra vis. Givetvis kan jag skära ned på vibratot, men då låter det bara gröt i stället. Aha EFter otaliga genomlyssningar, kan jag säga att jag älskar din röst totalt... Skickat email till dig om ett projekt jag sysslar med Redigerat 23 mars 2006 av Dividend
Hemluth Postat 23 mars 2006 Trådstartare Postat 23 mars 2006 Bra att du berättade att du skickat ett mail. Allt utav värde hamnar automatiskt i skräppostlådan, samtidigt som Seats nyhetsbrev (vem fan nu reggat mig där) kommer förbi det. :S
Dividend Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Bra att du berättade att du skickat ett mail. Allt utav värde hamnar automatiskt i skräppostlådan, samtidigt som Seats nyhetsbrev (vem fan nu reggat mig där) kommer förbi det. :S Använde fel ord, inte email, utan den inbyggda skicka-meddelande funktionen på studio.se Är det ok om jag addar din msn-adress till min msn? Så jag kan redogöra för mina storslagna syften? 🙁
Hemluth Postat 23 mars 2006 Trådstartare Postat 23 mars 2006 Men poängen var att det hamnade i min emailskräppostkorg hur som helst. Men har hittat det och svarat nu. Visst.
dancedancedance Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 bra. kom på en del grejer jag tycker orgelljudet känns för mycket vst på sina ställen. ta bort vibratot och lägg på lite ambience. du kanske borde ha en lite mer "målande" orgeldiskantstämma också. Det är skönt att orgeln tar upp så stor del av mixen. det är ju trotts allt en "egravningslåt". tycker det känns som cymbalen kommer in konstigt. känns alldeles för tunn och ointressant. du kankse borde göra den fetare. diggar tolkningen. dock borde du kanske ändra karaktären ibland. På sista versen tycker jag du ska fortsätta det lugna som du har i mellanspelet.
Hemluth Postat 23 mars 2006 Trådstartare Postat 23 mars 2006 (redigerat) Orgelljuden kommer direkt från min yamahasynth. Jag KAN inte ta bort vibratona. En till orgelstämma hade nog blivit svår att mixa, då orglar tar upp rätt mycket utrymme. Jag försökte göra symbalen diskret, mest för att jag tycker det känns så syntigt att ha en jättestark monotom symbal som slår extremt taktfast. Troligtvis skulle den låta fetare bara jag mixade upp den lite. Jag hade den i´den att jag skulle bygga upp med fler och fler stämmor, tills i sista versen då det skulle vara lika omt som i början och sedan sista refrängen då "helvetet skulle bryta löst för kompressorn". Då målet var dynamik, men jag tror inte jag lyckades med det i samma ursträckning som jag ville, delvis pga orglarna, men som sagt, det är ju ändå en begravningslåt. 😎 Tack för kommentarerna hur som helst. Redigerat 31 mars 2006 av Hemluth
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.