Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

är det någon som vet hur jag smidigast/billigast/enklast gör för att anpassa en signal avsedd för hörlur till motsvarande line out-nivå?

alltså; headphone till line in på min preamp.

borde finnas färdiga och billiga boxar som fixar sånt.

edit: jag vet ju att det finns massa olika boxar, men inte vilken som bör användas, och vad den egentligen gör.

Redigerat av Itzhak
Annons
Postat
är det någon som vet hur jag smidigast/billigast/enklast gör för att anpassa en signal avsedd för hörlur till motsvarande line out-nivå?

alltså; headphone till line in på min preamp.

borde finnas färdiga och billiga boxar som fixar sånt.

edit: jag vet ju att det finns massa olika boxar, men inte vilken som bör användas, och vad den egentligen gör.

Det handlar ju om nivåbegränsning. Sänk volymen på din hörlursutgång, thats it. Det handlar möjligen om impedansanpassning oxå men det är vad jag förstår skitsamma. Du behöver ingen box om du har en volymkontroll.

Om du inte är rädd att "råka" spränga linje-ingången med för hög signal, men jag undrar om det är någon egentlig fara, förutom att det låter skit om du överstyr.

tjing

Bengan

Postat

Egentligen så behöver du inte någon box, så länge du har moderat nivå på lurförstärkaren...den höga in-impedansen på lineingångar brukar hindra lurförstärkare att styra ut helt....

Postat

tack för det bengan.

enligt line6 så ska det funka bra att använda hörlursurtaget som line-out(har jag läst mig till), precis som du säger, och det distar inte alls även fast jag vridigt på så att det skulle vara rejält högt om jag pluggat in lurar i enheten. funkar fint alltså, även om det inte är en balanserad signal.

det där med impedans kan jag inte, så jag ville vara lite extra försiktig.

tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.