Jump to content
Annons

ESI WamiRack 192L och grafikkort

Troxy

Recommended Posts

Jag har följande komponenter i min dator:

CPU: AMD AthlonXP 2400+

Grafikkort: Creative Nvidia GeforceTi200

Ljudkort: ESI WamiRack 192L

Moderkort: Asus A7N8X Deluxe (Nforce2 chipset)

Hårddisk: Seagate 160 GB SATA

Minne: 512 MB DDR 266 mhz

Ljudet hackar ganska ofta, speciellt när datorn jobbar mycket. Dessutom blir det störningar från DVI-porten på grafikkortet vilket resulterar i streck över bilden på min TFT-skärm. Ibland spelas även ljudet upp i dubbel hastighet. Det är väldigt störande. Jag har inte haft detta problem tidigare, utan det uppstod sedan jag slängde ut mitt gamla Sound Blaster-kort och stoppade i ESI-kortet.

Det känns lite tråkigt att ha köpt ett ljudkort för 4900 kr och få hackande ljud...

Jag har testat nästan allt som man kan göra:

Jag har bytt plats på mitt ljudkort och testat alla PCI-platser.

Jag har installerat om Windows XP och lagt in de senaste drivrutinerna till alla enheter i hela datorn.

Jag har testat nästan alla versioner av Nvidias grafikkortsdrivrutiner.

Jag har flashat om mitt BIOS till den senaste versionen.

Jag har testat alla Latency-nivåer.

Jag har testat ett annat grafikkort, dock ett Nvidia Geforce-kort som använder samma drivrutiner.

En sak som bör tilläggas är att ESI-drivrutinen säger att jag har en IRQ-konflikt. Under enhetshanteraren går det dock inte att hitta någon enhet som använder samma IRQ som ljudkortet. ESI:s tekniska support svarade att IRQ-meddelandet ibland ger en falsk varning.

Det är fortfarande samma problem. Nu börjar jag tro att ESI WamiRack 192L helt enkelt inte fungerar bra att köra tillsammans med ett Nvidi Geforce-kort. Kanske måste jag köpa ett grafikkort av en annan sort, som t.ex. ATI?

Om någon har orkat läsa hela mitt inlägg vore jag tacksam för ett svar! 😄

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
det ibland knäppte i ljudet då jag tittade på vissa hemsidor, spelade MP3or och scrollade i browsern, konstigt nog

Det där låter precis som de problem jag har just nu. Jag blir galen! Får ryck varje gång det hackar och knäpper till.

Det får bli ett Radeon i sommar då. Men är det verkligen sista lösningen tro?

Redigerat av Troxy
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.