Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag och mitt band skall hyra en källar lokal, som tidigare har varit garage/verkstad.

Jag har 24 kanaler och mickrofoner, och har tidigare spelat in oss i vår gamla replokal.

Jag tycker dock att ljudet i den gamla lokalen aldrig har varit bra, speciellt till trummor, som är vårt enda akustiska instrument (vi spelar rock).

Det är väldigt svårt att få något skimmer ur cymbalerna och allt låter ganska basigt och mättat på något vis.

Jag vill helt enkelt bygga ett akustiskt bra rum nu när vi byter lokal.

Vi spelar in alla instrument samtidigt (Live), och tar om låtarna tills de sitter.

I vår gamla replokal byggde vi en slags garderob där vi ställde in de 2 gitarrlådorna och bas lådan, mickade upp dem och lysnade på mixen genom hörlurar. Garderoben funkade faktiskt väldigt bra, det enda man hörde i trummickarna var ett lågt basmummel från bas och gitarr, men eftersom vi spelar allt på en gång så spelade det inte så stor roll eftersom basen i mixen ändå var högre än det lilla läcket.

I vår nya lokal kommer bas och gitarr lådorna stå i separata rum, eftersom vi ändå behöver bygga dessa rum till andra saker, så läcket kommer nog inte vara några problem. Vi kommer även att bygga ett rum till sångaren eftersom vi alltid har varit tvugna att lägga om sången eftersom trummorna läckte in i sångmicken, vi vill ha ett bra sångrum eftersom vi skulle vilja använda en kondensator mick istället för en beta 58.

Nu kommer mina frågor:

Finns det någon mening med att bygga ett flytande golv om man inte bygger ett helt "rum i rummet"?

Vad kan man göra för att få trummorna att låta mer levande?

Skulle en väldigt ojämn stenvägg hjälpa?

Blir akustiken mycket bättre om man försöker bygga rummet utan räta vinklar, med sneda väggar så att man slipper stående vågor?

Takhöjden är låg 220-240 cm. Kan man göra något för att få en större akustik från en så låg takhöjd? Rummet är ganska stort mellan 40 och 60 kvadrat meter beroende på hur vi bygger de mindre rummen.

Vilka väggmatrial ska man välja för att få ett "varmare" ljud?

Annons
Postat
Finns det någon mening med att bygga ett flytande golv om man inte bygger ett helt "rum i rummet"?

Ja, gör man det bra dämpar det massor av lågfrekventa vibrationer. Frågan är om det är värt besväret för din del. Jag menar, varför behöver du ha det så isolerat? Flytande golv är lätt att göra i efterhand, så du kan ju vänta med det och utvärdera om du verkligen behöver det. Kom ihåg att montera dörrar högt, eftersom ett framtida flytande golv bygger 150-200 mm. Sätter du dörrarna vid det befintliga golvet kan du inte öppna dem om du bygger flytande golv i framtiden.

Vad kan man göra för att få trummorna att låta mer levande?

Skulle en väldigt ojämn stenvägg hjälpa?

En väldigt ojämn stenvägg ger diffusion, vilket ger intrycket av att rummet är större än det egentligen är. Det kan ju vara trevligt att ha någon vägg i rummet diffuserande.

Blir akustiken mycket bättre om man försöker bygga rummet utan räta vinklar, med sneda väggar så att man slipper stående vågor?

Vinklade väggar skadar inte, så mycket kan man säga ganska säkert. Men om det blir mycket bättre beror förstås på hur stora problem du får med stående vågor om du inte vinklar väggarna. Viktigare än vinklade väggar är att rummet inte har helt galna dimensioner. Värst är en kub, näst värst är det när någon ledd (bredd, höjd eller längd) är hälften/dubbelt så stor som någon annan etc. Rummets ledder bör ha så hög gemensam nämnare som möjligt.

Takhöjden är låg 220-240 cm. Kan man göra något för att få en större akustik från en så låg takhöjd? Rummet är ganska stort mellan 40 och 60 kvadrat meter beroende på hur vi bygger de mindre rummen.

Har man så stora rum kan det vara ballt att göra en del helt dämpad, en del lite bitvis dämpad och en del mycket klingande. Då kan man variera ljudet genom att flytta runt instrumenten. Med så låg takhöjd skulle jag nog satsa på att döddämpa taket över trumsetet, men istället ha ganska odämpade väggar där trumsetet står (och försöka få trummorna åtminstone ett par meter från närmaste vägg).

Vilka väggmatrial ska man välja för att få ett "varmare" ljud?

Föreslår att du blandar mineralull med någon Helmholzkonstruktion.

Ett kontrollrum är en ganska vetenskaplig affär, men ett inspelningsrum är så mycket mer tycke och smak. Man får testa sig fram helt enkelt. Flytta runt trumsetet på olika platser, spela in och jämför. Prova att dämpa taket. Blev det trist? Prova något annat. Etc.

Hälsningar

/Henrik

Postat

hej

kul att du har ett väl tilltaget rum som du kan kunna använda som studio. på en yta på 40 till 60 kvadratmeter så kommer det räcka gott!!

i det här fallet, ett ganska vanligt fall låter det som, så skulle jag för det första rekommendera dig att läsa akustiska böcker. Jag vet av en bok, vet ej titeln, där författaren har byggt en studio i sitt garage precis som du ska göra och den här killen tänker på allt!

nåväl. takhöjden är ju alltid lite kruxigt och det är ju alltid svårt i efterhand att börja höja upp det, man får ta för vad det är. 🙂

ett flytande golv nämnde du: skulle nog inte ha det så då det tar alldeles för mycket av höjden i rummet. Däremot finns det speciella akustiska dämpplattor man kan hänga upp i taket, tar nog inte så mycket utrymme skulle jag tippa. Golvet ska man lägga matta på. Detta förhindrar stående vågor i rummet. Men där man lägga krutet för att få till ett skönt ljud är så klart väggarna.

Då du har då mycket att röra dig med i yta så kan du lugnt och metodiskt kolla hur efterklangen ser ut och hur rummet ser ut akustiskt sätt. När du vet detta kan du börja planera. Ett tips är at skära av ett hörn som får bli en stor basfälla men det gäller att du dimensionerar den rätt annars är det ju ingen vits att ha den 😆

Vidare ska du i början peka ut att här ska jag ha trummorna och då kanske du har ett litet upphöjt trägolv där istället och rejält dämpad runt omkring. För akustiken för trummor ser annorlunda ut än i övriga rummet. I den andra delen av rummet så bygger du med mycket absorberings material och där kan du ställa sångaren i samma rum.

Sist men inte minst så skärmar du av rummet med en vägg och dörr där du sätter kontrollbordet och bygger upp kontrollrummet ditt.

Som sagt du har jäkla mycket jobb framför dig men med noga planering kan nog även detta fall bli riktigt bra! Innan du verkligen går vidare, som sagt, läs litteratur, snacka med kunnigt folk, få mer tips och skissa upp allt i minsta detalj (bara på nätet har du mycket matnyttigt som du kan få fram)

MVH Anders

Postat

Menar absolut inte att starta någon sorts "vem vet mest"-diskussion, men jag måste kommentera lite här.

Golvet ska man lägga matta på. Detta förhindrar stående vågor i rummet.

Till att börja med är jag tveksam till att man "ska" lägga matta på golvet, det beror ju på vad man är ute efter. Själv hade jag lagt matta på en del av golvet, men inte på hela. Påståendet att en matta förhindrar stående vågor i rummet är helt enkelt fel. Stående vågor är meterstora och en matta gör ingen skillnad i den aspekten.

Man kan aldrig förhindra stående vågor, bara sprida ut dem så jämnt som möjligt i frekvensspektrat att de inte utgör något problem. Och då är rumsdimensionerna det viktigaste man har att laborera med. Vinklade väggar kan också göra sitt till, men de måste vara rejält tjocka för att göra någon skillnad.

Hälsningar

/Henrik

Postat

tjena

jag inser att jag skrev nog lite fel här och bra att du rättade mig.

men ett tips är att du kunde ändå lägga matta på delar av rummet där du vill öka absorberingen ytterligare medan du kan ha vanligt trägolv där trummorna finns. givetvis är det upp till dig.

som sagt, hoppas att det går bra för dig och att du får till din studio

MVH Anders

• 2 veckor senare...
biktfader (oregistrerad)
Postat

Jag satte upp 2 stora basfällor i ett rum på 5 kvadrat. All bas försvann!!

Allting lät som prince when the doves cry, skitmärkligt. ingenting kvar under typ 60 hertz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.