Jump to content
Annons

bra (gratis) plugin för o ta borta vassa 'S'?


rebstar (oregistrerad)

Recommended Posts

rebstar (oregistrerad)

Jag har testat DeEsser som kommer med Cubase SX 3 men jag har märkt att den ändrar ljudet och sänker volymen med lite annat konstigt...är det bara jag som gör fel eller har ni tips på några bra gratis plugins som ni föredrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa är ju att aldrig någonsin låta en de-esser köra generellt genom hela spåret - utan att bara lägga det precis där det förekommer sibilanser. Om det behövs, så brukar jag leta upp ställena i Wavelab, applicera de-esser precis där det behövs - och spara den nya versionen av sångspåret för fortsatt jobb i Cubase.

Den som hänger med SX3, är spl:s de-esser, som är väldigt bra eftersom den fasvänder för att reducera så snyggt som möjligt. De flesta andra jobbar med filter, som inte brukar låta lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker SPLs de-esser har ett alldeles för begränsat användningsområde. Det går ju till exempel inte att finjustera inom vilket frekvensområde man vill att den ska jobba.

I teorin är det en bra tanke att jobba med fasutsläckning, men de gånger jag försökt arbeta med pluggen tycker jag att det låter just "fasigt" om den.

Edit: Ett annat tips, ifall det inte är alldeles för många konsonanter som sticker ut, är att gå in i vågformen och sänka nivån för varje.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Varför i all världen sku man villa pyssla och syssla in en WAV från cubase in i wavelab, processera där, och lägga in den tillbaka icubase? Gud vilket jobb, uppnår man nu inte helt samma genom enkel automation, om man nu verkligen vill köra de-esser just precis på vissa ställen? En bra de-esser biter ju i själva verket just på de ställen den skall, utan automation.

Powercores Voicestrip har en ganska transparent de-esser (man kan ställa thresholden, så man kan oxo få den icke-transparent om man vill). Den är icke gratis, men den baserar jag ovanstående åsikt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är ju att aldrig någonsin låta en de-esser köra generellt genom hela spåret - utan att bara lägga det precis där det förekommer sibilanser. Om det behövs, så brukar jag leta upp ställena i Wavelab, applicera de-esser precis där det behövs - och spara den nya versionen av sångspåret för fortsatt jobb i Cubase.

En välinställd deesser jobbar bara när det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju till exempel inte att finjustera inom vilket frekvensområde man vill att den ska jobba.

🙂 Vad är det då för vits? Att hitta rätt frekvens är ju a och o.

SPL tycker det räcker att välja mellan 'female' och 'male'. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...