Jump to content
Annons

Återställa projekt?


mattson

Recommended Posts

En smärre desperat fråga: en klåfingrig person har använt min dator, öppnat ett tomt protools-projekt och lyckats spara det med samma namn som ett befintligt projekt. Mitt projekt är alltså "försvunnet" och med det många timmars idogt arbete.

Går det återskapa en tidigare version på något sätt? Det är kanske mer en datorteknisk fråga, om windows verkligen raderar filerna på hårddisken eller de äldre filerna finns kvar på nåt sätt.

Är extremt tacksam för svar om någon har en aning!

-mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns olika program för att rädda raderade filer från diskyta där datorn inte skrivit över med nya filer.

Men inget kan garantera resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika program för att rädda raderade filer från diskyta där datorn inte skrivit över med nya filer.

Men inget kan garantera resultat.

Problemet i detta fallet är ju att den gamla filen har samma namn som den nya, vilket gör att det inte går att rädda den automatiskt. Annars hade ju tex Rstudio löst problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att pro tools automatiskt gör en backup vid varje sparning? Förmodar att så inte är fallet dock.

Du kan ställa in det under preference..

.. i så fall skapas det en folder i samma nivå som "audio files" och "fade files" ligger..

Hittar du inget där så är back up funktionen avstängd

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet i detta fallet är ju att den gamla filen har samma namn som den nya, vilket gör att det inte går att rädda den automatiskt. Annars hade ju tex Rstudio löst problemet.

Precis, har testat Rstudio men förstod det som att det "bara" återställer raderade filer, inte låter dig återgå till en tidigare sparad version. Har tyvärr inte backup-funktionen inställd, ska nog börja med det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå rätt bra att få tillbaks det själv, utan att lämna det till någon datortekniker. Ganska löjligt att de tar såna fantasipriser när de inte direkt skrivit programmen själva.

Jag har använt FinalRecovery för att få tillbaks förlorade filer och reparera skadade filer. Jag kan inte garantera att du får tillbaks allt, men det mesta borde gå att rädda. Fördelen med programmet är att du tillåts blädddra manuellt på hårddisken till den plats där du vet att filen låg tidigare.

Tyvärr kan man bara återställa upp till 64K med demoverisionen, och jag vet inte hur dyrt programmet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå rätt bra att få tillbaks det själv, utan att lämna det till någon datortekniker. Ganska löjligt att de tar såna fantasipriser när de inte direkt skrivit programmen själva.

Det är inte några fantasipriser precis. Saken är den att de tar vid där inte undeleteprogram fixar att återställa filerna, tex om hårddisken är fysiskt skadad eller om filsystemet är oanvändbart, och då är det en betydligt mer avancerad process att återställa det.

Saken är att det vad jag vet inte finns något program som kan återskapa filer som skrivits över av en annan med samma namn, jag tror inte något vanligt filsystem på marknaden är gjort för att möjliggöra det eftersom det kostar mer än det smakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...