Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå,

Är det någon som har koll på vars man kan få tag på några hyfsade gratis timpani-samplingar i något vanligt format på Interweb? Skulle vara GULD ifall jag fick lite hjälp med detta, för alla jag hittar kostar antingen pengar eller låter skit. 😄

Annons
Postat

Natural studios hade ett set timpanis som var riktigt bra men de är borta. De kanske flyter runt någon stans på nätet. Du får leta. Annars har jag inte heller hittat gratis timapnisamplingar.

Det finns några soundfonts bl a

http://www.personalcopy.com/sfarkfonts1.htm

Seth Neuffer som de tackar för samplingarna har gjort en del bra grejor så de kan kanske fungera. Lite gm-stuk blir det förståss.

Gratis soundfontsspelare finns ju att få. 🙂

Postat (redigerat)

Tackar! Får köra dem med sfz och kolla hur det låter. 🙂

Natural Studios timpani har jag hört om, men det verkar som de tog bort den för att killen bara hade hittat samplingarna på Internet och var osäker på vem som ägde upphovsrätten, så han tog bort dem. Verkar inte som de går att få tag på någonstans nu. Synd, för NS_grejer brukar ju funka. 😕

...men om någon som läser detta har kvar ns_timpani och vill skicka vore det uppskattat! 😉

Redigerat av egj
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vad är detta? 300 Mb free samples, timpani rolls and fx

Jag är inte så hemma på sånt här, men du kan väl kolla in... Man skickar in sin e-mail tror jag det var. Det nämns nåt om 300 Mb free samples.

Timpani rolls vet jag vad det är, men vad betyder timpani fx?

Lite lustigt detta med samplingar av exempelvis timpani. Såg i Vienna-biblioteket (det heter väl så?!), att det fanns kolossalt många sampöingar av timpani där. När man spelar timpanis så är det ju olika toner såklart beroende på var man träffar på skinnet. Sedan har de ju pedal också. Det är väl för halvtonerna. Så kan man slå och det olika hårt, så kan man göra en virvel o.s.v. Därför blev det väldigt många samplingar/ljud av timpanis (orkesterpukor) i det biblioteket. Så ska man väl lägga ut ljuden på tangentbordet, kombinationstrycka och välja rätt... 😕

Kanske är det lättare att hyra en timpanispelare? Om man inte vill pröjsa 75000 SEK för ett par riktigt fina i fullstorlek i hamrad koppar.

😉

Postat

Bra tips musik! Project SAM gör riktigt fina bibliotek 😕

Postat
Timpani rolls vet jag vad det är, men vad betyder timpani fx?

Kanske är Timpani Bends? 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

"Bends" hade jag förstått om det hade gällt gitarr. Bända ett trumskinn?

Jag har laddat ned ett antal filer, men det står att datorn inte kan läsa eller öppna gig-filer, vilka dessa tydligen var ifrån Project SAM. Något att göra åt?

😛

:musik

Postat (redigerat)

Jag vet inte hur en timpani är konstruerad, men det finns iaf afrikanska trummor som man håller under armen sammtidigt som man trummar på dem. Genom att trycka armen in mot kroppen olika hårt så spänns skinnet på trumman olika hårt och tonerna förändras.

Om man då först slår på skinnet och sedan direkt efter det spänner eller släpper på skinnet så får man en bend... tror jag. 😛

Är ingen expert på trummor så jag kan ha helt fel...

Hursomhelst så stod det iaf i beskrivningarna av en av filerna på sidan du tipsade om att den ljudsamlingen skulle innehålla "timpani bends" och det var därifrån jag fick det...

EDIT: Stavfel, stavfel... ständigt dessa stavfel.

Redigerat av allansson
Postat
Hej!

Jag har laddat ned ett antal filer, men det står att datorn inte kan läsa eller öppna gig-filer, vilka dessa tydligen var ifrån Project SAM. Något att göra åt?

😳

:musik

.gig är väl Gigasampler-format. De flesta moderna mjukvarusamplers torde hantera det formatet...

Tack för vidare förslag för övrigt! 😄 Det enda jag behöver är enstaka bank på trumman, inga rolls eller grejer...

Postat

Jag vet inte hur en timpani är konstruerad, men det finns iaf afrikanska trummor som man håller under armen sammtidigt som man trummar på dem. Genom att trycka armen in mot kroppen olika hårt så spänns skinnet på trumman olika hårt och tonerna förändras.

Om man då först slår på skinnet och sedan direkt efter det spänner eller släpper på skinnet så får man en bend... tror jag. 😱

Är ingen expert på trummor så jag kan ha helt fel...

Hursomhelst så stod det iaf i beskrivningarna av en av filerna på sidan du tipsade om att den ljudsamlingen skulle innehålla "timpani bends" och det var därifrån jag fick det...

EDIT: Stavfel, stavfel... ständigt dessa stavfel.

Timpanis har en pedal som gör att de kan stämma i olika toner, vet inte hur stort omfång det är, men jag gissar att det inte är så lite. Det beror säkert på vilken storlek timpanin har.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.