Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo alltså, jag tänkte på det här... man brukar ju prata om att man ska skära bort allt "onödigt" på varje ljud och hitta rätt plats för ljudet i mixen (frekvensmässigt), och att även om varje instrument kanske låter skit var för sig så låter det bra tillsammans. Men borde det inte gå att göra motsvarande sak automatiskt men nån form av "multibandssidechaining"? Alltså... säg att vi har ett par gitarrer som ligger i bakgrunden, och som krockar med leadsången. Då blir man tvungen att skära sönder både gitarrerna och sången så att man kan sära på dem, vilken kan vara svårt om båda två har viktiga områden på precis samma ställe. Eftersom leadsången generellt får ses som betydligt viktigare än gitarrerna, så skulle det ju vara trevligt om man helt enkelt kunde låta gitarrerna maka på sig på just det ställe som sången är på för tillfället. Som en omvänd vocoder ungefär, istället för att modulatorsignalen höjer carriersignalen från noll så gräver den en grop där den sedan själv ska få plats. Psykoakustiskt borde ju detta ge känslan av att både sången och gitarrerna finns med i hela registret, men att man ändå slipper de jobbiga krockarna eller sidechainingpump (iaf inte lika tydligt)? Och fördelen mot multibandskompression är att det inte påverkar den sammanlagda dynamiken på samma sätt.

Med denna teknik borde man ju kunna rangordna alla element och få en väldigt snygg mix där det "viktigaste" hela tiden hörs perfekt, och de mindre viktiga instrumenten ändå kommer fram tydligt när leadstämmorna försvinner. Eller? Finns det? Används det? Är det bra eller skit? Har jag kommit på nåt nytt? 😕

😄

Annons
Postat

alltså, om du har leadsång som det viktigaste så är det ju så att om du lägger en kompressor på masterregeln så blir ju effekten att instrumenten runt omkring trycks ner när sången går på, och när den slutar så kommer resten fram.

det finns väl egentligen inget som hindrar att du gör detta via sidechaining och vissa instrument, ex. gitarr och sång som du säger, eller kanske sologitarr och kompgitarr, eller något. ja, om du nu verkligen skulle vilja det.

multibandskomp på mastern kan ju fungera på liknande sätt, att när något starkt kommer så trycks allt ihop ner och fortfarande så hörs "leadinstrumentet" tydligt. med multibandskompen så har du lite mindre problem med pump-effekt ex.

alltså; effekten blir ju den samma som du beskriver egentligen, även om du iofs skulle kunna styra den mer exakt genom att köra sidechain på många olika spår (vilket även verkar vara lite bökigt när du kommer på att du vill ändra lite nivåer).

det nya är snarast ditt sätt att se det, men effekten som sådan är ju välkänd. ja, och sidechain på någon multikomp känner jag iofs inte till.

Postat

Det finns två möjliga varianter vad jag känner till.

1. KT Drumtrigger som är en gratisplugg för att filtrera ut trumslag och konvertera till midi-noter. Dessa kan sedan användas för att styra olika saker. Alltså blir det sidechaining fast via en trigg-plugg och midi :rolleyes:

2. Elevayta Spaceboy, en smart liten plugg som sammankopplar två spår och låter eq'n justeras dynamiskt. Processen går ut på att hitta problemfrekvenserna där spåren krockar och sedan låta pluggen sköta nivån mellan spåren. Alltså sidechainar den en nivå sänkning på flera band samtidigt.

/Majken

Postat

Så detta är alltså ingen utbredd teknik? Ingen som håller med om att den borde kunna vara ganska praktisk i många sammanhang?

Jag kom på ett ganska omständigt sätt som man skulle kunna lösa det på också; dra fram en bra (!) vocoder och sätt sången som modulatorsignal och gitarren (eller vad det nu är som trilskas) som carrier. Fasvänd och mixa med orginalgitarren. Borde funka va?

Postat
Jag kom på ett ganska omständigt sätt som man skulle kunna lösa det på också; dra fram en bra (!) vocoder och sätt sången som modulatorsignal och gitarren (eller vad det nu är som trilskas) som carrier. Fasvänd och mixa med orginalgitarren. Borde funka va?

Nej, det skulle säkert låta kul, men inte funka som du verkar tänka dig. 😆

Postat (redigerat)

Suverän idé!

Alla grejer jag hitintills "kommit på" har sedan visat sig vara redan etablerade arbetsmetoder och när jag nu läste din idé tänkte jag:

Fn va smart men... det där finns säkert redan! Men det gjorde det tydligen inte! Vem blir först?

(Hela vocoder-filosofin/(tekniken) känns extremt underutnyttjad! Och att det fortfarande skulle vara möjligt att uppfinna

helt banbrytande instrument ifall ett instrumentljud alternerade ett annat och rösten därefter styrde bägge... på nåt vis 😉!)

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.