Jump to content
Annons

OS-Pizza


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) stämmer en Pizzabagare i Västerås på 50000 SEK för att han hade något han kallade OS-Pizza på menyn. Den innehöll bland annat gräddfil... Ujujuj.

Men det var inte p.g.a. den dåliga smaken han blev stämd utan för vad de kallar "intrång i varumärket". Nyp mig i armen eller nå't! Är det Första April idag?

Och vad har den SVENSKA olympiska kommittén med detta att göra? Är OS en SVENSK företeelse? Istället borde väl i så fall den INTERNATIONELLA Olympiska Kommittén ha agerat, och inte den svenska?

Om man har en intern familjetävling då alltså och kallar det för VinterOlympiaden, så kan man bli rejält bötfälld? Det löjligaste jag läst i hela mitt liv tror jag...

p.s. Såg det på Text-TV nu i morse samt på www.aftonbladet.se. d.s.

😲

naaa...någon med mig leka aprilo?//:musik

TILLÄGG: Källa

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är OS en SVENSK företeelse? Istället borde väl i så fall den INTERNATIONELLA Olympiska Kommittén ha agerat, och inte den svenska?

Om man har en intern familjetävling då alltså och kallar det för VinterOlympiaden, så kan man bli rejält bötfälld? Det löjligaste jag läst i hela mitt liv tror jag...

p.s. Såg det på Text-TV nu i morse samt på www.aftonbladet.se. d.s.

😲

naaa...någon med mig leka aprilo?//:musik

TILLÄGG: Källa

Ligger inte den svenska under den internationella?

En intern familjetävling är ju inte samma sak överhuvudtaget.

Jag vet inte vilka regler som gäller, jag tycker också det låter absurt, men nånstans så är det väl ändå så att det är ett varumärke, i den bemärkelsen att tv-kanaler, sponsorer och andra, handlar väldigt mycket med "OS". Indirekt så gör ju konsumenterna (människorna) det också. Å andra sidan vet jag inte om OS är ett registrerat varumärke.

Huvudsaken är att lagen är konsekvent i alla fall. Och det får dom väl avgöra på vilket sätt det ska gå till.

EDIT: Tillägg: Folk här är ju jävligt noga med att hålla reda på upphovsrätt och att inte ladda ner saker. Varför kan inte SOK eller IOK ha samma rättigheter till sitt arrangemang (inte samma sak som upphovsrätt direkt, men ändå)? Jag bara undrar, jag tar inte ställning.

Fast hade han erbjudit nerladdningsbar OS-pizza så hade jag definitivt hållit på pizzaägaren oavsett vad SOK säger.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Snow Brigade...

...Nä just det! En familjetävling är ju inte samma sak alls! Det är något mycket större och mycket viktigare än en pizza som ska ätas upp och sedan skitas ut.

Om Familjetävlingen dessutom i förlängningen har sitt eget bankkonto, sin egen klädkollektion, sin egen dokumentation i form av text, stillbilder och dvd, sin egen patentansökan, får sitt eget reportage i SVT o.s.v.

Då måste man alltså byta namn på tävlingen??

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag såg detta på nyheterna igår, där man även fick höra en bit ur ett samtal som bagaren bandat med någon jurist från SOK. Träffar jag den killen garanterar jag att slå han på käften. Vilken jävla idiot.

Jag får stor lust att starta ett företag som heter OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Shit man! Jag missade den Nyhetssändningen. Kanske kommer idag "igen"... Eller finns på Internet nånstans...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde just den unge hurtige advokaten som köpslog med pizzaägaren om ersättningssumman för varumärkesintrånget. "ok,ba´hur mycket är det värt att betala , tycker du? (frågar advokaten)" men om du ska hålla på å krångla så vidhåller vi 50 000:- , om du betalar NU så säger vi 5000:-"

Hade jag haft honom på tråden hade jag sagt , "Kyss mig i arslet och stäm mig då!"

Kom att tänka på de franska strejkerna (Om ungdomars slavkontrakt vid nya anställningar = kan få sparken närsomhelst för vilken anledning som helst)

Lite civilkurage skadar inte , snart kommer en jeppe som vill sälja luften vi andas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela var illa skött. Helt klart. Men själva principen, att man inte får använda andras varumärken för egna syften, och speciellt för att tjäna pengar, det kan väl ingen vara emot...eller?

Då kan jag ju sno låtar hejvilt, det är helt ok eller?

😄

EDIT: att snubben ifråga var en fattig pizzabagare som vi alla tycker synd om spelar ju ingen roll

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Det hela var illa skött. Helt klart. Men själva principen, att man inte får använda andras varumärken för egna syften, och speciellt för att tjäna pengar, det kan väl ingen vara emot...eller?

Då kan jag ju sno låtar hejvilt, det är helt ok eller?

😄

EDIT: att snubben ifråga var en fattig pizzabagare som vi alla tycker synd om spelar ju ingen roll

Jag är 99% säker på att han hade sålt precis lika många pizzor om han inte hade haft OS-pizzan. Tror inte någon köper en OS-pizza när det är OS om personen ifråga inte hade planerat att äta pizza.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: att snubben ifråga var en fattig pizzabagare som vi alla tycker synd om spelar ju ingen roll

Det är nog inte det vi reagerar på.

Det man kan invända totalt emot, är att det är fritt fram att skapa varumärken av några bokstäver och som sedan hotar med repressalier när det passar.

Begrunda : OLYMPISKA SPELEN . Olympia är ett bergsmassiv i grekland. Inte nån slipsjeppe kan övertyga mig att han "äger" rätten att använda ordet.

Om jag vill kalla min pizza för Olympia, ska jag kunna göra det utan att någon lägger sig i.

Speciellt IOK är ju kända för att vara ovanligt giriga, Samaranch den gamle hövdingen var en fin gammal gentleman som slickade röv på en del fascister.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pizzabagaren kan ju hävda att det är en os-Pizza och inte någon OS-Pizza. Att han tagit namnet en dag då han tröttnat på allt os som bildats i köket...

Sedan kan han gå vidare med: kylskåpspizza, ugnspizza, råvarupizza, värmepizza, egen rastpizza...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska de kräva pengar av alla som använder OS i namnet på sitt operativsystem med?

Det finns trots allt 9 registreringar av varumärket "OS" i sverige och 35 varumärken där "OS" ingår. Personligen tycker jag inte att OS borde gå att registrera som varumärke över huvud taget.

Den enda anledningen varför de skulle kunna begära skadestånd för en sånhär sak är ju om han på något sätt smutsat ner deras varumärke. Men det har han väl knappast gjort? Det är väl snarare tvärt om. Och dessutom pysslar ju knappst olympiska kommitén med pizzor så det är ju inte någon konkurrerande verksamhet heller, vilket ger dem ännu mindre kött på benen i ett sånthär fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu har de ju dessutom stämt en kvinnlig ägare till en livsmedelsbutik på ännu mer pengar, för att hon sålt OS(T)! 75000 papp skulle hon lägga upp!! Egen ficka?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

OS är inget varumärke på samma sätt som Coca Cola o dyl. Jag har aldrig sett något TM eller © ihop med beteckningen OS - och därför är det skrämseltaktik som gäller - helt utan laglig förankring. En pizzabagare som heter Oscar Svensson skulle alltså inte kunna sälja sin specialare som döps efter hans initialer, bara för att de råkar sammanfalla med förkortningen av ett j-a idrottsevenemangs namn? Helt befängt!

Följande går att läsa i ärendet på SOK:s hemsida:

2006-03-17

SOK förtydligar

VLT har gått ut med nyheten om hur SOK ställt krav på en pizzeria för varumärkesintrång. Vi beklagar att den som agerat för vår räkning uttryckt sig olämpligt.

Men det här är också ett exempel där en företagare kommer i kläm för att den byrå som gjort den otillåtna annonsen inte kan reglerna. I det här fallet VLT:s egen annonsbyrå.

Inför OS försökte SOK förebygga sådana här problem med information bland annat till reklam- och annonsbranschen.

Utan sponsorer skulle det inte vara möjligt att genomföra OS och den idrottsliga satsningen mot OS. Därför måste SOK skydda rättigheterna som de olympiska sponsorerna får.

Sportfånarna anser alltså att de ska kunna diktera villkoren för hur reklam ska utformas? De riktiga sponsorerna får en speciell utmärkelse som de kan använda i sin reklam, där det står "Official sponsor...". Räcker inte det för att särskilja vilka som är sponsorer eller inte? Pizzabagaren har inte påstått att han är någon officiell sponsor, utan bara använt namnet OS-pizza som en kul grej i OS-yran.

Är det någon som skulle få någon sorts påföljd i detta fallet, så är det SOK - för trakasserier! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack för textinfo:t Claes. Jag skulle själv in och leta på SOK:s sidor.

Official Sponsor - får de kalla sig det? O S ....

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Från SOK:s hemsida:

"Internationella olympiska Kommittén har genom Sveriges Olympiska Kommitté ett stort antal internationella och svenska varumärkesregistreringar skyddat sina varumärken. De skyddade varumärkena är bla OS, OLYMPIAD, OLYMPIA, OLYMPIC, DEN OLYMPISKA FACKLAN och DE OLYMPISKA RINGARNA.

Ensamrätten till de olympiska varumärkena innebär att dessa icke får användas i något sammanhang med mindre att skriftligt avtal härom finns med Sveriges Olympiska Kommitté. Ensamrätten omfattar även förväxlingsbart lika beteckningar som kännetecken i näringsverksamhet (4§ varumärkeslagen). intrång i varumärkesrätten kan vara straffbart och är skadeståndsgrundande."

Nåt mer att tillägga?

Varför kan man inte varumärkesskydda OS, som en del verkar vilja antyda?

EDIT: jag tycker också synd om pizzamannen, men det är en helt annan fråga.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sånt här som gör att Piratpartiet med anhang får vatten på kvarnen...

Hade det inte räckt med en varning eller nåt?

.. har för mig att han hade OS-ringarna på pizzan också? Kanske är det loggan de gafflar (<- ordvits!) om, och inte själva namnet?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT hade en lite längre artikel, med ett tillägg om ännu en företagare som hamnat i bråk, den här gången handlade det om (OS)T och en skadeståndssumma på 90.000!

[citat]

"Nu uppdagas det att ännu en småföretagare har råkat i bråk med SOK. En ägare till en livsmedelsbutik hade skrivit (OS)T i en annons och hotas nu med stämning och krävs på ett skadestånd på 90.000 kronor."

[/citat]

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_558321

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo  Postat: 18 March 2006, 14:14 

Jag är 99% säker på att han hade sålt precis lika många pizzor om han inte hade haft OS-pizzan. Tror inte någon köper en OS-pizza när det är OS om personen ifråga inte hade planerat att äta pizza. 

Men nu har han fått en massa gratisreklam så han kanske tom tjänar på denna lilla affär!?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Snow Brigade: Intressant uppräkning där av namn man INTE får använda! OS, OLYMPIAD, OLYMPISKA RINGARNA m.m.

Med anledning av detta, men innan du gjorde denna uppräkning så mailade jag till SOK idag för att höra vad som gäller om man kallar en tävlling för SommarOlympiaden. Väntar spänt på deras svar.

Jag undrar över en sak. Vad händer när företag heter exakt samma sak? Det fanns parallellt två företag som hette samma sak - Bic. Dels är det ju de välkända billiga pennorna och dels så var det en gång i tiden kassettdäck som kunde snurra i dubbel hastighet. Enligt en i HiFi-branschen insatt, som jag frågade under 80-talet, så var det två helt olika företag. Hur gick det med dessa?

Och när det gäller företagen Dunlop. Vad gäller där? Dels finns det de som gör tennisrackets och dylikt i anslutning till den sporten. Det ryktas att det företaget varit försvunnet men återuppstått, men med tillverkning i andra länder. Ungefär som beträffande Levin gitarrer... Dessutom finns det ett företag som heter Dunlop som gör dvd-spelare bl.a. Det lär inte vara samma företag, enligt dem jag frågat. Nån som vet? Sedan finns ju Dunlop Wah-wah-pedal... Är det samma företag?

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...