Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tidigare använt ett PA som jag har kopplat till mitt ljudkort, 2 st RCA handkontakter till PA:t och två till datorn. Igår så fck jag hem min nya pream, Tube MP Studio V3 och upptäckte till min fasa att jag inte kan koppla likadant.

Min fråga är då. Vilken typ av kabel behöver jag för att koppla in Preampen till datorn?

Jag ska ha den till främst bas och sång.

// Andreas

Redigerat av Oakmeal
Annons
Postat
  Kryckan sa:
RCA är inget man brukar använda när det gäller inspelning utan XLR och TRS är det vanliga. Om du bara har RCA så får du skaffa adaptrar. Det finns olika RCA till TRS, RCA till XLR.

Ok, men borde det inte räcka med att jag köper en RCA-Tele. Tittar jag på nätet så ser det ut som att det är en sån jag ska ha.

Postat

Fast det finns en utgång till. I manualen står det nåt om balanserad och obalanserad inspelning. Är det kanske där du menar att jag ska koppla in?

Postat

Ja, du ska ha en Tele -> RCA

XLR-utgången är för balanserad signal. (Det låter inte som om ditt ljudkort har balanserade ingångar när du är van vid RCA)

Tele-utgången är för obalanserad signal. Koppla Tele>RCA-kabeln till ljudkortets line in.

Postat
  Linus sa:
Ja, du ska ha en Tele -> RCA

XLR-utgången är för balanserad signal. (Det låter inte som om ditt ljudkort har balanserade ingångar när du är van vid RCA)

Tele-utgången är för obalanserad signal. Koppla Tele>RCA-kabeln till ljudkortets line in.

Tack så mycket. Då vet jag vad jag ska köpa idag efter jobbet :rolleyes: !

Vad är det för skillnad på balanserad och obalanserad signal?

Postat

Tjenixen!

Nu har jag kommit hem men min nya kabel (telehane-2 st rca hanar). Jag har kopplat in som det ska vara och startat cubase. Då kommer vi till problemet:

Jag har insingnal i Cubase men det går inte att spela in. Alltså om jag trycker på rec och spelar en truddilutt så händer inget.

Har ni några tips eller idéer om vad det kan vara för fel?

Tacksam för snabba svar då jag är helt inspelningssugen :rolleyes:

MVH

Andreas

Postat
  Oakmeal sa:
Jag har insingnal i Cubase men det går inte att spela in.

Du ser alltså i Cubase mixer att det gör utslag för mikrofonen?

Men Cubase vill inte spela in?

Postat
  Linus sa:
  Oakmeal sa:

Ah, hittade felet 😆 . Fick ändra stereo in från left till right, och stereo ut från right till left.

Postat (redigerat)
  Oakmeal sa:
  Linus sa:
  Oakmeal sa:

Ah, hittade felet 😆 . Fick ändra stereo in från left till right, och stereo ut från right till left.

Ahh, försökte du spela in en balanserad signal som en obalanserad signal på monospår? 😆

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.