Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har alltså en 24bit 44.1khz mixdown som är klar sånär på att jag ska köra den genom maximizerpluggen Waves L1.

För behålla judkvalitén så länge som möjligt bör jag väl göra alla justeringar och maximeringen i 24 bitars läget och med dithering.

När maximeringen är klar samplar jag ned till 16-44.1 OCKSÅ DETTA MED DITHERING. Så bör det gå till enl. artiklar jag läst på webben (se utmärkta http://digido.com/) .

Där läser jag "Make sure that redithering to 16-bit is the one-time, final process in your project."

Men i Waves manual för L1'an kan man läsa, ""...it is very highly recommended that the L1 be used last in the processing chain." Vill de jag ska köra L1'an på en 16 bitarsfil med ytterligare en dithering "blurring" på materialet.

Vad är egentligen rätt metod att jobba med 24 bitars filer? Intuitivt känns det som all bearbetning av filen ska ske i 24bitarslandet och konverteringen till 16bitar för audiocd är det sista man gör.

/S

Annons
Postat (redigerat)

Vet inte hur du mastrar, men du behöver inte dithra bara för att du kör en limiter. Dithra gör du för att det ska låta bättra när du samplar ner från 24 bitar till 16. Så det gör du som sagt en och endast en gång och det är det sista du gör.

Själva proceduren innebär att du lägger till brus. Det finns ingen anledning att göra detta två gånger om du bara samplar ner en.

Redigerat av Kryckan
Postat
Men i Waves manual för L1'an kan man läsa, ""...it is very highly recommended that the L1 be used last in the processing chain." Vill de jag ska köra L1'an på en 16 bitarsfil med ytterligare en dithering "blurring" på materialet.

Nej, de menar bara att du inte ska fortsätta eq:a och lägga effekter osv. efter du lagt på masterlimiter :rolleyes:

Du gör rätt som du gör redan. 😆

Kör på L1:an, och sedan genom Dither ut till en 16-bitars fil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.