Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle tycka det var intressant att höra vad folk här på forumet har för smak vad det gäller produktioner, någon eller några speciella skivor, eller kanske någon tidsera, som ni håller extra högt, respektive någon eller några ni tycker låter plain röv.

Personligen är jag en obotlig 60 och tidigt -70-talsromatiker, och om jag ska välja några speciella albumfavoriter säger jag nog på rak arm Led Zeppelins fyra första plattor.

Vad det gäller rövbiten skulle jag nog vilja hävda att det sena 80-talet och tidiga 90-talet bjöd på flest synder, den gamla onda tiden när digitalinspelning verkligen lät digital. Kommer inte på någon specifik platta just nu, men någonting inom mig säger Mauro Scocco... 😏

Annons
Postat (redigerat)

hej,låter vettigt det du säger,jag håller personligen Frank Zappa´s plattor fr. 1975 och framåt som min högsta ledstjärna vad gäller produktion och sound,jämte musiken förstås...sen kommer ju förstås Pink Floyd-speciellt Wish you were here/Dark side...

en redigt snygg produktion fr. 1979 är den givna GAUCHO med Steely Dan,snacka om torrt och perfekt trumljud bl.a(här snackar vi slick produktion)...vill jag ha flashbacks och dirty så sätter jag också på Led Zeppelins tidiga,likaså Hendrix Electric Ladyland...

Beatles Abbey Road-för att börja gråta av nostalgi osv...

Skitproduktioner kommer verkligen från 80-talet som du också nämner,men där finns också en del guldkorn såklart,men hu så många hemska plattor som släpptes och fick budget från bolagen,går ju inte att lyssna på-aldrig...det var början till slutet för det som idag är branschens fall!!! 😏

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

Bra: cheironsoundet, många tidiga 80-talsproduktioner (Roxy Musics Avalon t ex), många av Bee Gees discolåtar, dagens tunga hårdrocksproduktioner, Craig Davids första platta, många jazziga drum'n'bass-plattor.

Uselt: sena 80-talet med för mycket av allt (framförallt för mycket diskant), många av dagens nyrockgrupper som blandar hiphoptrummor med skriksång och distade gitarrer, all numetal, dagens schlagermusik.

Förövrigt var det väl inte "den gamla onda tiden när digitalinspelning verkligen lät digital" som var problemet, utan snarare att folk var så lata att de inte orkade göra musik längre. De tog de förprogrammerade ljuden på syntarna och gjorde en låt och struntade i resten, och sedan lät det ju därefter. Ett finfint exempel är t ex Stay the night med Chicago. Hela låten måste vara gjord med DX7:ans förprogrammerade ljud. Brr!

Redigerat av AndyPandy
Postat

Som folk redan sagt, Led Zeppelin och Zappas grejer är skitbra. Men den skiva som jag tycker har överlägset bäst ljudbild är The Eye of Every Storm med Neurosis, producerad av Steve Albini. Snustorra trummor, bas som slår igenom lite ibland, skitiga gitarrer, atmosfäriska texturer och en otrolig närvaro och värme i sången.

Playdoh - Fragments är en electronicaskiva som har väldigt bra ljudbild, mest på grund av de ganska vågade panoreringarna, och att det är så många olika ljud som alla hörs bra.

Postat
Ett finfint exempel är t ex Stay the night med Chicago. Hela låten måste vara gjord med DX7:ans förprogrammerade ljud. Brr!

Är ju inte direkt synten man drömmer om att sitta och programmera heller...

Postat (redigerat)

Jag tycker ärligt talat att musikproduktion i allmänhet bara har blivit bättre och bättre, dvs är bättre nu än den nånsin varit. Det mesta som spelas på radion är väldigt bra producerat nuförtiden, tycker jag. Framförallt finns det mycket popmusik som är tydligt influerad av hiphop, avskalad på samma sätt som mycket hiphop, men som ändå är väldigt melodisk - det tycker jag ofta är grymt snyggt.

Annat som inspirerar mej produktionsmässigt är "oslick" och "ofet" techno/house. Dvs inte lager-på-lager-euro eller hårvaxhouse, utan lite stadigare, torrare saker.

Jag rådiggar f ö Klas Åhlund, typ allt han varit inblandad i är ju grymt...

EDIT: För ca sex månader sen försökte jag skriva ett "manifest" över hur jag tycker att musik "ska" vara och göras (dvs, hur den musik som generellt tilltalar mej mest är)... kanske skulle skriva klart det.

Redigerat av tbruce
Postat

Jag håller med... - De var bättre förr... Innan jag föddes, det vill säga det ljuva 80-talet. Jag älskar alla de retro ljuden, jag lyssnar ju mest på reggae. soul etc. Några av Jimmy Clifs låtar är så snyggt gjorda att jag inte vet var jag ska ta vägen. Allt verkade så rakt, enkelt och gött på den tiden! Inget krångel, allt bara sitter där det ska!

//FredAsp

Katla (oregistrerad)
Postat

Pink Floyds produktioner under 70-talet har alltid varit storfavoriter (DSOTM, Animals och The Wall). I det stora hela föredrar jag 70-talet och till viss del 80-talet framför nutiden då det gäller det mesta. 😛 Rullband och analogt is the shit så att säga. 😛

Det värsta som finns är det perfekta där allt ljud inklusive sång känns så tillrättalagt och konstruerat men samtidigt så jäkla platt. Man hör det mest på hitlistemusik i slutet av 90-talet och början av vårt nuvarande millenium. 🤪

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Ett finfint exempel är t ex Stay the night med Chicago. Hela låten måste vara gjord med DX7:ans förprogrammerade ljud. Brr!

Är ju inte direkt synten man drömmer om att sitta och programmera heller...

Ta dig en natt varje vecka och försök. Jag lovar att du BARA kommer drömma om Operator 1-6, Frequency course och mystiska algoritmer. 🤪

Snyggt ljud? Bah, det finns bara bra eller dåliga låtar. Släng på ett lågpassfilter vid 1khz på Tomorrow never knows, och det är fortfarande världens bästa låt. 😛

Postat
Ta dig en natt varje vecka och försök. Jag lovar att du BARA kommer drömma om Operator 1-6, Frequency course och mystiska algoritmer. 😛

Jag har allvarligt och seriöst övervägt att köpa mig en Dx7 helt enkelt för att man kan göra fullkomligt lysande ljud på den. Men allt som har sladdar och samlar damm går bort.

Postat

Jag lyssnar på mycket olika musik, men det finns några album/band som jag alltid kommer tillbaka till gång på gång… 😛

Internationella

Little feat, dom har släppt många bra album men ”Let it Roll” ifrån -88 är grym 🙂

Doobie Brothers med Michael McDonald,

Michael Ruff grym pianist och låtskrivare…

Grand Funk Railroad, kul 70-talsband med rätt attityd…

Chicago som var nämnt tidigare kommer också tillbaka i spelaren…

Svenska artister som jag gärna lyssnar på

Anders Widmark

Lisa Nilsson

Uno Svenningsson

Peter Le Marc

Mats Ronander

Stefan Nilsson

Sen finns det givetvis flera som man kan ha som förebilder, men just dom här spelas regelbundet. 😛

Jag struntar i kalkonerna… 😄

Postat

Finns ju många, många guldkorn... och jag kan inte låta bli att häpna ibland, när jag tänker på vilken utrustning de hade då kontro hur bra det blev! Mycket med Beatles, inget specifikt där och samma med Rolling Stones. Mer specifika plattor; KISS - Destroyer (vilken skillnad en producent kan göra!), Led Zeppelin - IV, Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath, Sparks - tre första album. Finns många fler.

Sk*t; alldeles för mycket! Det mesta som spelades in på 80-talet. Jag kan iofs lyssna på en del av låtarna idag och gilla dem lite ytligt så där men det är väl bara nostalgi som sparkar in... på den tiden det begav sig avskydde jag 80-tals soundet (rent generellt alltså, det fanns och finns undantag).

Postat

"Hög standard" med Peps från -75. Sicken närvarokänsla -vrid upp till max och plötsligt har du hela bandet i ditt vardagsrum...

"Nobody´s heroes" med Stiff little fingers -80 -Underbar känsla och närvaro..-Punk med dymamik.

"Exodus" med Bob Marley -76 Så här ska ju igentligen allt låta...

"Parallel lines" med Blondie -78 Assjysst popsound...

bakåtsträvare? Jag? aldrig! eller 😳

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Ta dig en natt varje vecka och försök. Jag lovar att du BARA kommer drömma om Operator 1-6, Frequency course och mystiska algoritmer.  😆

Jag har allvarligt och seriöst övervägt att köpa mig en Dx7 helt enkelt för att man kan göra fullkomligt lysande ljud på den. Men allt som har sladdar och samlar damm går bort.

Du kan få ta över min för en rimling peng, vi har ju god tradinghistoria med varandra.

.. så du äntligen kan få göra en åttiotalspastisch med enbart fabriksinställningarna. Jag vet att du vill. 😳

Postat

Svårt att sätta finger på särskilda ideal tycker jag. Hives skulle inte låta bra med Backyard Babies produktion och vice versa och deras alster, framför allt de senare låter verkligen skitbra. Hives med lagom mycket ställ med Backyard leverar en fet matta av ljud som nitar en både högt och lågt.

Som gitarrist har jag alltid varit svag för stora guror, inte nödvändigtvis distade utan hårda eller stora.

Postat

Kryckan har en viktig poäng där. Vissa saker funkar att proddas på ett visst sätt, andra saker på ett helt annat. Men mina favvoplattor om man ser till produktionen är allt från Tom Waits till Alison Krause (eller hur hon nu stavar) om man mellanlandar på Brad Mehldau's trioplattor. Och detdär skiljer ju sig ganska markant. The Mopeds måste nämnas också. Klockren produktion på deras första platta rakt igenom. Dock jobbig att lyssna på i längden, men det är ju säkert meningen.

Postat

Gillar speciellt soundet på Dylans "Blood On The Tracks"... och det är väl ungefär den tidsperiod som den musik jag gillar kommer ifrån. Springsteen har alltid haft bra produktion likaså Pink Floyd, Tom Waits och The Doors.

Gillar när det inte låter helt perfekt som det alltför ofta i dagens musik. En grupp som dock har lyckats med det perfekta ljudet är Kent, vilka jag tycker alltid har varit väldigt bra producerade.

Postat

Vad sägs om At The Gates - Slaughter of the soul, inspelad på Fredman. Vilket ljud!!

Om man ska hoppa fram lite i tiden så är ju Children of Bodoms - Are you dead yet? grymt skön. Otroligt skön ljudbild.

Dåligt...hmm, kommer inte på något nu. Känner mig på possetivt humör 😲

Postat

Skulle väl vilja säga att jag tycker att mycket av det ToTo har gjort håller hög standard vad gäller själva produktionen (sen tycker jag om musiken också men det är en annan femma) speciellt deras senaste och deras absolut första. Grymt sound. Sen tycker jag att produktionen på Dream Theaters Train of Thought är grym!!!!! Så himla välgjort. Diggar däremot inte jobbet på deras senaste platta. musiken är som vanligt fenomenal men produktionen är kass. Däremot har de (enligt mig) fångat det bästa metalsoundet från 80-talet på sin skiva Images and Words. Vet inte vad jag tycker om själva produktionen men soundet är i vilket fall som helst grymt.

För att ta det sämsta jag vet så är det så att jag tycker att mycket av dagens musik inte ens skulle ha uppmärksammats samtidigt som jag tycker att det finns riktigt duktiga ena som är klart undervärderade. Produktionsmässigt är det sämsta jag vet på ett sätt melodifestivalen eftersom det antingen är så att det är fullständigt söndermastrat eller så är det så kasst att så fort man drar upp volymen så funderar man på om det är fel på högtalarna för det låter så dåligt.

Postat

Alltså jag fattar inte detta, när så många prisar annat än samtida musik, hur kan då samtida musik låta samtida?

Och varför är ni så mossiga? Det är provocerande. 🙂

Postat
Alltså jag fattar inte detta, när så många prisar annat än samtida musik, hur kan då samtida musik låta samtida?

Och varför är ni så mossiga? Det är provocerande. :rolleyes:

Jag bryr mig inte så mycket om hur samtida musik låter utan jag jobbar efter det som tilltalar mig och kunderna jag jobbar med för stunden. Den nutida musiken har ju mer eller mindre alltid varit på gränsen till vad dagens teknik har klarat av att leverera. Att få nåt att låta dåligt fast det låter bra är ju inte alls lätt och om man inte har utrustning och kompetens så låter det bara som om man inte har en susning om vad man gör, så det medverkar nog också till att "alla" låter så nutida.

Katla (oregistrerad)
Postat

För min del handlar det om att mycket (givetvis inte allt) idag saknar den personlighet och värme som produktioner hade förr. En smaksak helt enkelt. :rolleyes:

Postat

In Utero med Nirvana, producerad av Steve Albini (den bäste). Väldigt torrt ljud med mycket närvaro spontanitet och energi. Bättre trumspel och ljud går inte att hitta på skiva.

Postat

Mina prodideal ligger hos producenterna Andy Kidd (Irländare) och Eno/Lanois men också Jonas Kuling.

Postat
In Utero med Nirvana, producerad av Steve Albini (den bäste). Väldigt torrt ljud med mycket närvaro spontanitet och energi. Bättre trumspel och ljud går inte att hitta på skiva.

Albini har väldigt karaktäristiska produktioner. Allt jag hört har låtit mycket bra, och det känns inte daterat. Han har jobbat med ett par band jag känner som lyckats med riktigt riktigt bra inspelningar.

Postat

Om man tar bort merparten av gitarrerna från Primus "brown album" så är det en kanonskiva. Basljudet är störtskönt, brum, skrap och knäpp överallt och hela tiden. 😳 Sen swänger det som fan också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.