Jump to content
Annons

Funderar på byte från Cubase till Logic


trancer

Recommended Posts

Tjenare.

Nu har jag besökt, hjälpt till i flera studios dom senaste veckorna och spelat in låtar till olika band.

Jag är ruskigt sugen på att byta från cubase -> logic inom väldigt kort .

Men jag har lite frågor kring detta :

1) PC ? funkar det med PC ? alltså inte mac

2) Accepterar logic nån form av VST instrument? (eftersom jag har massa)

Det är väl dom 2 viktigaste frågorn..

Tacksam för svar!

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr.. Nej på båda frågor.

VST-Instrumenten måsta vara gjorda för Mac.. Du kan inte köra PC-versionerna. Men oftast följer ju både PC och Macversioner med i samma förpackning så.. Har du tur kan det gå.

Det finns en gammal version av Logic som funkar på Pc dock.

Logic ägs för övrigt numera av Apple. http://www.apple.com/logicpro/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr.. Nej på båda frågor.

VST-Instrumenten måsta vara gjorda för Mac.. Du kan inte köra PC-versionerna. Men oftast följer ju både PC och Macversioner med i samma förpackning så.. Har du tur kan det gå.

Det finns en gammal version av Logic som funkar på Pc dock.

Logic ägs för övrigt numera av Apple. http://www.apple.com/logicpro/

VST-instrument fungerar väl inte till Logic oavsett om dom är till Mac eller inte?

Det är väl Audio Units (AU) som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr.. Nej på båda frågor.

VST-Instrumenten måsta vara gjorda för Mac.. Du kan inte köra PC-versionerna. Men oftast följer ju både PC och Macversioner med i samma förpackning så.. Har du tur kan det gå.

Det finns en gammal version av Logic som funkar på Pc dock.

Logic ägs för övrigt numera av Apple. http://www.apple.com/logicpro/

VST-instrument fungerar väl inte till Logic oavsett om dom är till Mac eller inte?

Det är väl Audio Units (AU) som gäller?

Precis VST-pluggar funkar inte till Logic, oavsett om du har mac eller pc vesion. Jag har precis bytt från Pc - Cubase till Mac - Logic. Jag har precis beställt VST to AU converter. Alltså en konventerare som gör att du kan använda alla dina vst-pluggar även i Logic. Kostar runt en tusing och är verkligen värt pengarna.

Men som sagt, var noga med att det är Mac verisoner du har på vst-pluggarna. Om det är pc verisoner du har så funkar det tyvärr inte.

kolla in här och beställ vett ja 🙁

http://www.fxpansion.com/product-auadapter-main.php

Link to comment
Dela på andra sajter

VST-instrument fungerar väl inte till Logic oavsett om dom är till Mac eller inte?

Det är väl Audio Units (AU) som gäller?

Korrekt! 🙁 Jag sa fel.

Men jag tänkte mer på mjukvarusyntar i övrigt.. Typ Reason och sånt. Rewirestöd ska Logic ha i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hmm... Om jag väljer en tidigare version tex 5.7.* till PC (Windows) .

funkar inte DÅ ens VST instrument?

Jo, VSTi funkar i Logic <6.

Men inte i Logic 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Vsti fungerar i logic upp till version 5.5 (som också är den senaste för pc), i version 6 och uppåt är det AU som gäller. Version 5 har ju dock några år på nacken, version pro6 och 7 kommer med en hel drös schyssta AU instrument, så om du ändå ska byta, byt till mac också om du har möjlighet...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Cubase kör du?

Jag sitter själv med logic på en PC och det är inte sällan man sneglar avundssjukt på alla andras flådiga upplägg med PDC (PluginDelayCompensation) på rubbet, freezefunktion, bra effekter som stöds av dess tillverkare (tritone digitals grejer t.ex funkar INTE med logic på PC) etc etc.

jag kan m.a.o inte se några extrema fördelar med att byta från cubase till logic 5.*. såvida du inte sitter med cubase vst 1.2 eller ngt liknande..

att cubase sedan har ett obegripligt "windows95" upplägg med ett nytt fönster för varenda detalj i projektet är ju en helt annan historia... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Cubase kör du?

Jag sitter själv med logic på en PC och det är inte sällan man sneglar avundssjukt på alla andras flådiga upplägg med PDC (PluginDelayCompensation) på rubbet, freezefunktion, bra effekter som stöds av dess tillverkare (tritone digitals grejer t.ex funkar INTE med logic på PC) etc etc.

jag kan m.a.o inte se några extrema fördelar med att byta från cubase till logic 5.*. såvida du inte sitter med cubase vst 1.2 eller ngt liknande..

att cubase sedan har ett obegripligt "windows95" upplägg med ett nytt fönster för varenda detalj i projektet är ju en helt annan historia... 😆

Samam här.. Kör cubase SX 2 faktiskt .. alltid gjort .

Men när jag besökt olika studios senaste veckan så är det ju INGEN .. INGEN som använder cubase.. alla påstår att "Cubase inte är bra med midi" ... och då börjar ju tankarna gå.. + att ska jag in i studios med mina dansbandslåtar tex så bör man nog ha åtminstone logic, så man kan samarbeta med studiopersonalen på rätt sätt..

Logic 5.7.x ska funka till PC och med VST har jag för mig

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör cubase SX 2 faktiskt .. alltid gjort .
Då ser jag ingen anledning att köpa en Mac och Logic.
Men när jag besökt olika studios senaste veckan så är det ju INGEN .. INGEN som använder cubase..
Nej, Logic & Mac har haft ett starkt fäste i professionella studios i 10 års tid.
alla påstår att "Cubase inte är bra med midi" ...
Mja, Cubase har varit sampletajt sedan åtminstone SX 1. Cubase var "värre" förr i tiden, och många studion*rdar lever i tron att Cubase skulle vara otajt i dag.

De resonerar att Windows XP kraschar var 5:e minut också, eller hur?

ska jag in i studios med mina dansbandslåtar tex så bör man nog ha åtminstone logic, så man kan samarbeta med studiopersonalen på rätt sätt.. 
Jovisst, Mac är finemang. Tryggt. Lättskött. Snabbt. Köp en Mac och Logic, om det underlättar för ditt studioarbete.

Men om det enda argumentet är "Cubase är inte bra med midi" så kan du väl rycka av dem nattluvan och säga "Du har inte använt SX2 va? Välkommen till 2006"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... legat o tänkt på detta inatt...

Jag lär inte köpa en ny studiodator i MAC ... det har jag bestämt mig för .

Känns onödigt att lägga massa pengar på en dator som man "kanske" vill behålla ..

Samtidigt funkar det alldeles utmärkt att ta med *.wav filer in i en studio.. tex en *.wav fil för varje spår. sen göra justeringar, mastering osv där .

Men det vore ändå kul att prova.

/Perrar

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jodå till och med Logic 5,2 funkar i Win XP. Vst och vsti funkar oxå har själv testat guitar rig, battery, orgeln B4, EWQLSO silver edition och nån mer plugg så även andra borde funka. Finns ju till och med en katalog (om jag inte minns fel) i logic för Vst. Lånade grejor så nu blir det dyrt blev sugen som fan att skaffa i alla fall guitar rig och nån till kanske EWQ eller liknande. Kommer förmodligen att skaffa nya EZ drummer som jag kallt räknar med att det funkar i Logic 5,2.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Du måste använda Mac pluggar, windows pluggarna går inte.

Många pluggtillverkare ger både MAc och Windows versioner med vid köp.

FXpansion VST to Au fungerar bara med MAc VST Pluggar. Windows pluggar går inte överhuvudtaget att använda på en Mac - under OS X dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Förtydligar lite.

Macen är stationär och laptopen är PC. Det jag vill kunna göra är att köra mina pc vst pluggar på laptopen och använda dem med hjälp av wormhole på macen i logic.

Eler finns det bättre lösningar. Jag använder Wusikstation och Reaktor och de vill jag fortsätta att använda. Tyvärr ingen UB till Wusikstation inom synhåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjo. har äntligen nått drömmen.. har börjat i en studio här i Skara nu .

Problemet är att alla maskiner/Studios kör Logic så jag är helt inne på att nu byta.

Så jag söker ftp och torrent-siter med crackade synthar/fx =)

gahahaha.. skojja 😳

Nån som gjort detta byte ? dvs från cubase -> logic . (Jag har till 95% köpt en G5a 2 x 2.2GHz )

Är det jävligt lurigt? Jag funderade på att göra en fuling och "Ta hem" nån gammal logic version som funkar till PC först för att se hur allt verkar .

Och sen får jag väl KÖPA logic 7 denna gång =)

Känns bara dumt att sätta sig i dessa stora studios jag är i nu med logic när jag inte ens hittar effekterna lixom hehe.. så ag vill få lite kött på bena före jag går in och gör nåt.

Kommer man igång snabbt i bytet?

Mvh

/PErrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här handlar inte om teknik och datorer. Det är ingen mening att du testar med en PC-version heller.. Det handlar om att du måste sätta dig in i Macens enkla operativsystem.. MAC är så enkla att jobba med att om du tidigare jobbat med PC så kommer du att göra logiska vurpor och tror att det är svårare än vad det är...

Du får helt enkelt bita i det sura (goda) Äpplet 🙂.. OSX och Logic 7. Om ett par veckor kommer du att vara proffs.... Jag lovar.. Loigic på Mac är myyyyycket enklare än Cubase på PC 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här handlar inte om teknik och datorer. Det är ingen mening att du testar med en PC-version heller.. Det handlar om att du måste sätta dig in i Macens enkla operativsystem.. MAC är så enkla att jobba med att om du tidigare jobbat med PC så kommer du att göra logiska vurpor och tror att det är svårare än vad det är...

Du får helt enkelt bita i det sura (goda) Äpplet 🙂.. OSX och Logic 7. Om ett par veckor kommer du att vara proffs.... Jag lovar.. Loigic på Mac är myyyyycket enklare än Cubase på PC 🙂

Word, för mig tog det ett par timmar med Logic att jobba snabbare i de än i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i den stora massan. Det är ett smärtfritt byte mer eller mindre. Tror inte du behöver snika dig vägen över, byt raskt och fort. Pang på helt enkelt, då tvingar du dig själv att lära dig. Nu säger jag kanske så för att jag tog den vägen, men jag tror att det är hyffsat bra väg för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Övergången Cubase --> Logic brukar vara smärtfritt..

Logic --> Cubase vet jag fortfarande ingen som lyckats med i längden. Jag klarar det i alla fall inte.

Nej, jag vet ingen heller som har klarat det. Däremot så är det som du säger. Att gå från Cubase till Logic vet jag några som har gjort helt smärtfritt.

När Logic slutades till PC så skulle jag lära mig Cubase för att vara hyffsat med i matchen. Men det var helt omöjligt. Inte för att det skulle vara speciellt svårt. Men jag retade mig nåt otroligt på deras snitt. Man fick ingen som helst överblick. Dessutom så var det Windows 95 över hela upplägget (å är väl än så idag?)

Så fort man klickade på nåt så blev det en "popup" på "popup" som man var tvungen att stänga ner när man var klar. Det retade gallfeber på mig. Plus all förbannade tecken som liknar mest nåt alientext på ett rymdskepp. osv osv.

Det slutade med att jag köpte en mac å lärde mig det istället. Det gick på en timme att lära sig OS X. Cubase vete fan, det hade jag nog suttit med än idag å inte förstått ett skt.

Finns ju en anledning till att Logic heter just Logic 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansluter mig till föregående talare....det går snabbt att komma igång med Logic....sen hittar man alltid nya saker (händer mig titt som tätt, som ändå suttit i flera år med logic nu) som gör att man kan arbeta snabbare och lösa saker och ting smidigare, men i det stora hela är du helt realistiskt igång och arbetar för fulla muggar inom en vecka, är du lättlärd och van vid att sätta dig in i nya system så tar det bara ett par dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic --> Cubase vet jag fortfarande ingen som lyckats med i längden. Jag klarar det i alla fall inte.

Hmm det skulle vara jag då . . . 🙂

cubase först (och då snackar vi cubase på Atari!!!). sedan protools - med cubase/atari synkad - en toppen kombination!!!!. sedan logic. sedan traktion. sedan garageband. hmmm samt reason nånstans där innan protools. sen Logic igen. men mestadels protools. och så reason. sen lite garageband. hmmm på med cubase igen det var längesen. "åh kul!" tillbaks till logic: "varför varför varför???!!!???". protools: "skönt hemma igen". garageband: "åhh kul kul kul!!". logic: "usch nej fy!!, varför varför varför???!!!???.. logic lite senare: "aha . . hmmm inte så dumt!" protools: "ahhh, SÅ ska det funka".

ja så ser mina dagar ut . . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

*Ny på detta forum*

Jag har också jobbat med Cubase och nu ska jag snart gå över till Mac och funderar på om jag ska fortsätta med Cubase eller skaffa mig Logic.

Det verkar som att ifall man jobbat med Cubase så klarar man automatiskt Logic(?) men jag undrar om det finns nån guide eller liknande till Logic ifall det är nåt man behöver veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ny på detta forum*

Jag har också jobbat med Cubase och nu ska jag snart gå över till Mac och funderar på om jag ska fortsätta med Cubase eller skaffa mig Logic.

Det verkar som att ifall man jobbat med Cubase så klarar man automatiskt Logic(?) men jag undrar om det finns nån guide eller liknande till Logic ifall det är nåt man behöver veta?

Man får med en guide när man köper programmet. Getting started with Logic heter den om jag minns rätt och den går på ett pedagogiskt sätt genom programmets viktigaste funktioner. Om någonting missas i den följer även en tegelstenstjock manual med som dessutom är väldigt vettigt skriven i mina ögon.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Övergången Cubase --> Logic brukar vara smärtfritt..

Logic --> Cubase vet jag fortfarande ingen som lyckats med i längden. Jag klarar det i alla fall inte.

Här har du mej 😊 Jag lyckades ganska bra att vandra över från Logic till Cubase SX, främst för att jag egentligen insåg att alla funktioner som jag vill ha till hands när jag jobbar, finns i båda programmen och kan accessas via samma tangentkommandon om man så vill. Funktionerna bara heter lite olika i respektive program. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...