westmaniel Postat 16 mars 2006 Dela Postat 16 mars 2006 Hej Jag är helt grön vad gäller det här med att spela in ljud och följaktligen skulle jag uppskatta all hjälp som jag kan få. Jag använder gratisprogrammet Audacity men har problem med att få bra ljud på elgitarren. Bruset från förstärkaren tas upp av micken och gör att ljudet inte blir rent. När jag spelar in mina eltrummor går det bra, men den distade elgitarren låter orent. Vad bör jag tänka åp när jag ska micka upp för gitarren? Kan man göra något med micken för att ta bort bruset från förstärkaren? Tacksam för hjälp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 16 mars 2006 Dela Postat 16 mars 2006 Detta är en typisk sökfråga. Sök först, fråga sen. Utgår från att du inte mickar trummorna utan kör de direkt in. Klart det blir mindre brus. Vilken mick och ljudkort använder du? Preamp? Det finns garanterat svar på din fråga så gör en sökning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oakmeal Postat 17 mars 2006 Dela Postat 17 mars 2006 Jag undrar om det inte finns en funktion i Audacity där du kan markera en del av spåret där det bara brusar och sedan använda det för att ta bort bruset på hela spåret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 17 mars 2006 Dela Postat 17 mars 2006 (redigerat) Om bruset inte är alltför starkt så kan du använda en gate som tar bort ljudsignalen under en viss styrka. Vissa gitarrmickar brusar mer än andra, så i värsta fall får du byta dom. Men det kan väl ändå inte höras så mycket om du spelar hela tiden. Signalen måste väl överrösta bruset. Fast det kan ju bli problem om du drar ett ackord och låter det ringa ut. Annars kan du ju eq:a frekvenser där bruset är som starkast. EDIT: har för mig att nån (Claes kanske) hade en idé om att spela in gitarren först, och sen spela in bara bruset och sen lägga det i motfas så att bruset, eventuellt, släcks ut. Men det vet i fåglarna om det funkar. Redigerat 17 mars 2006 av Snow Brigade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
westmaniel Postat 17 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2006 Om bruset inte är alltför starkt så kan du använda en gate som tar bort ljudsignalen under en viss styrka. Vissa gitarrmickar brusar mer än andra, så i värsta fall får du byta dom. Men det kan väl ändå inte höras så mycket om du spelar hela tiden. Signalen måste väl överrösta bruset. Fast det kan ju bli problem om du drar ett ackord och låter det ringa ut. Annars kan du ju eq:a frekvenser där bruset är som starkast. EDIT: har för mig att nån (Claes kanske) hade en idé om att spela in gitarren först, och sen spela in bara bruset och sen lägga det i motfas så att bruset, eventuellt, släcks ut. Men det vet i fåglarna om det funkar. En gate? Jag är som sagt novis på inspelningsfronten. Skall undersöka om det finns en funktion i programmet som kan radera brusljudet. Tack för tipsen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aka_Basse Postat 21 mars 2006 Dela Postat 21 mars 2006 Är det singlecoil-mickar du lirar med? Dom plockar upp duktigt me strålning... om så är fallet så stäng av alla datorskärmar och trådlösa telefoner och sånt i närheten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpo Postat 21 mars 2006 Dela Postat 21 mars 2006 Kolla sladden, kan vara jord fel som gör at det brusar. testa att byta och se till att inte några andra elektriska frekvenser kan störa, Testa att byta mikrofoner på gitarren, inte byta ut dem utan switcha om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.