Jump to content
Annons

mp3-kodning med LAME

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)
Postat

Jag vill koda om en .wav till en mp3:a med varierande bitrate. När jag ber wavelab (t.ex) så får winamp sedan jättesvårt att räkna ut t. ex. spårlängden. Fil-infon blir knasig, det står att min mp3a är kodad i 32kbit och är 2949 sekunder lång...

Varför?

/Carl-Johan

Annons
kräl (oregistrerad)
Postat

joo...

jag gör rätt....eller tydligen inte:)

Jag försökte ladda hem winLAME också, som är typ ett gränssnitt för lame men med lame inbyggt..ja, i alla fall, det blir på samma vis!

Postat

Det är kanske fel på Winamp, så att du behöver uppdatera den? Vad får du för uppgifter om du högerklickar och kollar egenskaperna för filen?

Testa också att spela det i en vanliga Mediaplayern och se vad den tycker att det är för fil.

Wavelab fungerar i alla fall utmärkt. Jag gör MP3-kodningen med Lame i Wavelab, till 320kbps på mina mictester...

kräl (oregistrerad)
Postat

Jag provade att spela filen i Windows Media Player, men den ville inte kännas vid den. den berättade dock att filen är 6:57 minuter lång, vilket heller inte stämmer.

I Itunes hände samma sak som i winamp; filen går att spela men spårlängden beräknas till 49:09 minuter, upplösningen till 32kbit/sekund...

Men. finns det någon fristående mp3-kodare som använder LAME som är bra? vad använder alla olika releasegrupper? När jag skulle försöka tanka hem den senaste versionen av LAME från deras hemsida så...hittade jag nada där. Bara open source-material som jag inte förstår mig på!

/Carl-Johan

Postat

Ditt "fel" vill jag minnas beror på att vissa versioner av Fraunhofers mp3-kodare inte lägger in korrekt information om låtlängd i filen. Istället försöker spelaren räkna ut längden, men om första ramen i mp3-filen ligger på 32 kbps istället för låt säga 192 kbps, visas också låtlängden som betydligt längre.

Uppspelningen i sig påverkas dock inte.

Kör med Lame istället för Wavelabs inbyggda Fraunhofer-kodare.

kräl (oregistrerad)
Postat

okej, tack! det låter i alla fall som att felet är detsamma. exakt hur får jag tag på lame? deras hemsida hänvisar till en annan sida, och där hittar jag bara källkod!

Postat

Om det är första gången du använder en mp3-kodare från Lame, rekommenderar jag LameDropXPd. Bara släpp dina wave-filer på det startade programmet så kodas filerna om och hamnar i samma mapp som källmaterialet.

Bithastighet (eller snarast kvalitet som man numera fokuserar på istället för bithastighet) ställs genom att du högerklickar på programmet och väljer Encoding Options.

Idén bakom Lamedrop är densamma som med det lika lättanvända OggDrop.

Fler varianter av Lames mp3-kodare finns på www.rarewares.org.

kräl (oregistrerad)
Postat

schysst, tack för tipsen! just razorLAME hade jag problem med eftersom den egentligen bara är ett gränssnitt och jag listade aldrig ut hur jag kom/hittade åt själva LAME.exe.... Men jag ska testa de andra. tack så mycket! /C-J

Postat (redigerat)
jag gillar RazorLame

Absolut, det är ett bra skal för kommando-programmet lame.exe. Det kräver aningens mer av den som vill installera. Det går alldeles utmärkt att ge egna switchar, men det kräver å andra sidan att man läser manualen för lame.

Lamedrop gör allt i ett, är litet och smidigt, lägger inga registerposter samt är lättanvänt och passar (enligt mig) "nybörjare" bättre 😏

EDIT: Kräl kom före 😆

Redigerat av Olsberg
Postat (redigerat)
Allright, my bad! Hur/var når man den? Aktiveras den när man går över en viss bithastighet?

Samma inställningsfönster där du ställer in bitrate och "Highest quality" m.m.

Där finns kan du även välja Encoder-algoritm.

EDIT: ...och Claes var snabbare 😎

Redigerat av Linus
Postat
Fil-infon blir knasig, det står att min mp3a är kodad i 32kbit och är 2949 sekunder lång...
Och felet är bara i ID3-taggen, och all ljud-data är som den ska. Wavelab är nog inget vidare på att skriva ID3-taggar för VBR.

Om du tar bort ID3-taggen med Winamp, och sedan låter Winamp skriva en ny löser det sig förmodligen.

Eller så använder du winLAME, eller nån annan kodare med samma algoritmer...

kräl (oregistrerad)
Postat

Lamedrop var verkligen smidigt, och gjorde jobbet! tack igen!

• 6 månader senare...
Postat

Jag har laddat ner 2 versioner av Lame men hur installerar man?

den ena är 3.97 den andra 3.98a6

När jag tar exe filen så flashar den förbi sen händer inte så mycket mer.

I kommandotolken funkar det inte heller. Kör xp-home

What to do?

Postat
När jag tar exe filen så flashar den förbi sen händer inte så mycket mer.

Lame.exe är doskommando. För enkelhetens skull, använd någon av Windows-programmen med LAME istället, så kan du lättare koda dina mp3:or.

Länkar till winLAME och LameDropXPd finns några inlägg upp i tråden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.