Jump to content
Annons

Ny på forumet, ny mix!

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej, jag är ny här på forumet från och med idag. Jag heter Elof, är nyligen fyllda 19 år och började kombinera musik och datorer vid 9 års ålder, då satt jag med en midisynth och micrologic 3, tror jag det var 😛

Jag tänkte börja med att slänga upp den senaste produktionen jag slutfört. Detta är ingen egen låt, utan den är framförd av bandet "me and june" (http://www.meandjune.com) och den ska vara titelspår till skräckfilmen Bleach (http://www.bleachthemovie.com).

Jag delar gärna med mig av hur den är inspelad om någon vill veta.

Men jag tänkte hålla det hemligt tills vidare, så man kan lyssna utan att få någon förutfattad mening 🙂

Här är en länk till låten: http://www.meandjune.com/misc/test.htm

/Elof

Redigerat av Elof
Annons
Postat (redigerat)

Grym!

Älskar basgången i versen. Och sången. Och refrängen. Och stämmorna.

Shit. Och produktionen, ja den är väl prickfri skulle jag tro.

Denna kommer jag lyssna på många gånger

edit:

Välkommen!

Redigerat av Fidden
Elof (oregistrerad)
Postat
Grym!

Älskar basgången i versen. Och sången. Och refrängen. Och stämmorna.

Shit. Och produktionen, ja den är väl prickfri skulle jag tro.

Denna kommer jag lyssna på många gånger

edit:

Välkommen!

Tackartack! Härligt med positiv kritik det första man får, du får se till att kolla in rullen när den kommer 😛

Någon mer som har lite feedback i bakfickan?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kanonbra! Bra låt.

Snygg produktion, om jag hade mixat kanske jag hade tagit det lite lugnare med överhänget i mixen under versen.

Trummisen slår rätt hårt på cymbalerna även på versen :-)

Bra separation på hela mixen speciellt på trummorna.

Skitsnyggt!

Jag bugar mig, du har jobbet att mixa och prodda mina grejer.

JL

Postat

Jättebra!!! Får en känsla av Jeff Buckley - och det är en komplimang det!

Tycker dock att gitarr-blippandet i vänsterhögtalarn förstör mystiken något. Den "poppar" till låten och gör den lite mer dussin, tycker jag.

Familjen ligger och sover, så jag har inte lyssnat med ordentlig volym än, dock!

MEN skitsnygg sång, bra melodi. Gillar också basen grymt mycket!

Grattis!

//Saibot

Elof (oregistrerad)
Postat

Tack för kritiken och det fina välkomnandet till forumet! Hoppas på att få delta i många intressanta diskussioner här... /Elof

Postat (redigerat)

Tja Elof!

Ja du hittade hit du med! 😆

Du har fått snurr på låten, den låter bättre än vid första lyssningen. 😏

Tillägg: Eller rättare sagt, det låter bra om den!

Redigerat av KillwithSkill
drloop (oregistrerad)
Postat

Måste bara fråga rakt ut eftersom mina hintar i förra repliken inte fick svar.

Är det en riktig trummis som lirar?

Det låter så bra om trummorna så man misstänker att det är samplingar.

Samtidigt så är det trummislirat.

Så i vilket fall som helst antingen är du eller vem det nu är som trackat trummorna överdjävlig på detta alternativ att du är överdjävlig på att programmera.

Elof (oregistrerad)
Postat
Måste bara fråga rakt ut eftersom mina hintar i förra repliken inte fick svar.

Är det en riktig trummis som lirar?

Det låter så bra om trummorna så man misstänker att det är samplingar.

Samtidigt så är det trummislirat.

Så i vilket fall som helst antingen är du eller vem det nu är som trackat trummorna överdjävlig på detta alternativ att du är överdjävlig på att programmera.

Det är absolut en riktig trummis som lirar 😆

virvel övermick, pukor och kaggens mick inuti är triggade med samples som jag ändrat en hel del på, DFH må låta bra själv, men är inte lätta att blanda in i ett vanligt trumset så det låter naturligt, men jag tycker jag lyckats okej, eller vad säger ni?

trumprogrammering för att det ska låta autentiskt är inget jag brukar försöka med, riktigt ska det vara, jag triggar inte så här pass mycket i vanliga fall, men det var ett försök som jag blev rätt nöjd med.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så klart, det gamla tricket!

Vad mossig jag känner mig...

Har liksom glömt av när man själv satt och använde en Akai midi trigger i studion. Klart att du triggat!

Bra gjort, jag hade delvis rätt med separationen.

Vad skönt att jag inte har mossa i öronen :-)

JL

Redigerat av drloop
Postat

Wow, Elof!

Har lyssnat högt nu och låten är skitbra och du sjunger suveränt! Jag tycker det blev mycket bättre utan gitarr-blippandet. (Kan dock hålla med "bananiel" om att det blir lite väl med ylande stämmor.)

Men oj - Jeff Buckley lever!

Jag vill höra mycket, mycket mer!!!

//Saibot

Elof (oregistrerad)
Postat
Wow, Elof!

Har lyssnat högt nu och låten är skitbra och du sjunger suveränt! Jag tycker det blev mycket bättre utan gitarr-blippandet. (Kan dock hålla med "bananiel" om att det blir lite väl med ylande stämmor.)

Men oj - Jeff Buckley lever!

Jag vill höra mycket, mycket mer!!!

//Saibot

tacktack! men jag måste tyvärr meddela att det inte är jag som sjunger (sorry saibot 😳), jag är "endast" producent och mixare på denna låt.

Jag har däremot ett soloprojekt där jag sjunger och spelar allt själv. ska se om jag kan få upp en låt från det, jag har en på g, som dessvärre inte är färdigmixad ännu.

Angående ylandet i slutet så kan det kännas mycket (bandet ville ha så och jag sade inte nej), men personligen så tycker jag att det är det bästa låten, ett fint klimax 😆 menmen...

det kommer mera...

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Tjena och välkommen jag instämmer i det mesta som sägs här men jag tycker det är för mycket trummor och lite högt i verserna, det blir mycket virvelkagge på nått sätt. Ett mer laidback spel skulle funka bättre tycker jag personligen, typ bara markera det viktigaste på virveln kanske en liten spökvirvel på strategiska ställen. I övrigt så ligger trummorna helt rätt och slamrar på gött så pass, lite Silverchair (tror jag dom hette/heter) över låten.

Postat (redigerat)

Helt suvve! men det är inte första gången jag hör det heller =) Gick i samma klass som ludde under gymnasiet=).

Tycker dock att hela Lombardi produktionen är snyggare än denna låt

Och jag vill gärna veta hur den är inspelad och så =)

Redigerat av Elton
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Helt suvve! men det är inte första gången jag hör det heller =) Gick i samma klass som ludde under gymnasiet=).

Tycker dock att hela Lombardi produktionen är snyggare än denna låt

Och jag vill gärna veta hur den är inspelad och så =)

Kul att du känner Ludde!

Ja smaken är som... Själv tycker jag att delar av Lombardi är för bred, grötig och lite tjock i nedre mellan, menmen...

Angående inspelningen så kan jag dra nåt kort, om jag lyckas hålla det kort...

Allting gick genom bordet som är ett AMEK/TAC bullet custom (28-8-2) från ´93.

Sedan in i omvandlarna som är 2 st MOTU HD192.

Gitarr: strata - marshall JCM 800 - okänd låda (2X12) - sm77 (nej, inte 57;))

Gitarr typ 2: strata - DBX162x - laney LC50 - den okända lådan - sm77

Bas: jazzbass - DBX163X - sansamp box - ampeg V4BH (linead)

Sång: røde NT2-A - DBX163x (insert)

Trummorna var mitt sonor från sent 50/tidigt 60tal, crashar var blandad kompott. minns inte virveln. Men som jag skrev längre upp så är pukor, virveln övermick och kaggemick inuti triggade.

FOK var en line audio SM3 (typ 30 cm från skinnet), den är blandad med kaggetriggen. Virvel under var en JJlabs konding (kunde valt bättre där). Hihat: AKG C535EB. Ingen overhead, alla cymbaler är närmickade (crashar under och ride över) med røde NT5 och AKG C535EB. satte upp en rumsmick men använde den inte.

Pianot är AB mickat, 20 cm från klubborna ca 20 in på varje sida med V535EB det också, rakt in i bordet.

Swellgitarren är lajnad, den spelades in innan vi ens började på låten i min studio, sen så klippte vi ihop lite små swells och lade in.

Det beror ju helt klart väldigt mycket på mixen också, det blev ca 40 kanaler i 24/48 eftersom den skulle till en film. Säkert nära på 80-100 pluggar, så det var ingen lek för min dator 😄

Mixat ITB, Logic pro 6 med emagic, fishfillets, PSP och mda (ja, dem funkar faktiskt till vissa saker 😆) pluggar. Hann (tyvärr) inte med att summera genom bordet, men det tar jag en annan gång.

Såja, hoppas det var kort nog... 😆

Redigerat av Elof
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Öhm. Länken verkar inte funka eller något.

Iaf.. var i uppsala hade du studion? 😄

För vissa har det varit trögt med länken, men den fungerar för mig och de flesta andra. Jag har hört att det kan vara problem om man har firefox.

Men det är en quicktimespelare som ska dyka upp på skärmen, så om du inte har quicktimeplugin kan bli risigt.

Norra Uppsala ligger den, ja, det känns motigt att säga exakt var den ligger eftersom man inte gärna vill ha några illvilliga besökare. Jag tror absolut inte att du är en sådan, men jag brukar hålla det hemligt för de flesta, hoppas du inte tar illa upp. 😆

Redigerat av Elof
Postat (redigerat)

Iaf.. var i uppsala hade du studion? 😆

För vissa har det varit trögt med länken, men den fungerar för mig och de flesta andra. Jag har hört att det kan vara problem om man har firefox.

Men det är en quicktimespelare som ska dyka upp på skärmen, så om du inte har quicktimeplugin kan bli risigt.

Norra Uppsala ligger den, ja, det känns motigt att säga exakt var den ligger eftersom man inte gärna vill ha några illvilliga besökare. Jag tror absolut inte att du är en sådan, men jag brukar hålla det hemligt för de flesta, hoppas du inte tar illa upp. 🥰

ok. Fick öppna IE då...bläää 😆

till låten:

Produktionen och allt är riktigt snyggt. Det enda jag stör mig lite på är att virveln låter väldigt platt och livlös.

Låten känns också lite tung till höger. Tror det är gitarren som ligger högt där som får det så.

Snygg sound iaf. bra jobb!

EDIT: Haha de e lugnt. var bara lite nyfiken allt eftersom jag också bor i norra uppsala 😄

Redigerat av Pazo
Elof (oregistrerad)
Postat

Iaf.. var i uppsala hade du studion? 😕

Norra Uppsala ligger den, ja, det känns motigt att säga exakt var den ligger eftersom man inte gärna vill ha några illvilliga besökare. Jag tror absolut inte att du är en sådan, men jag brukar hålla det hemligt för de flesta, hoppas du inte tar illa upp. 😄

ok. Fick öppna IE då...bläää 😕

till låten:

Produktionen och allt är riktigt snyggt. Det enda jag stör mig lite på är att virveln låter väldigt platt och livlös.

Låten känns också lite tung till höger. Tror det är gitarren som ligger högt där som får det så.

Snygg sound iaf. bra jobb!

EDIT: Haha de e lugnt. var bara lite nyfiken allt eftersom jag också bor i norra uppsala 😕

Äh, ska det öppnas så ska det 😄

Tack för kritiken, det är alltid bra att få sig en tankeställare.

Angående stereobalansen så tycker att att det kan bli rätt tråkigt med en helt jämntjock stereobild. Versen tex, där är det mycket gitarr till vänster, jag vet att vissa tycker sådant kan bli jobbigt att lyssna på, om man är väldigt van vid att ha det jämnt... jag försöker variera (bara så du inte tror att det är ett misstag att jag mixat så 😄)

Postat

Taskigt kodad sida! Varför kan du inte länka direkt till MP3-filen ?

Så här blir det nu!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">

<html><head>

<title>404 Not Found</title>

</head><body>

<h1>Not Found</h1>

<p>The requested URL /misc/bleach.mp3 was not found on this server.</p>

<hr>

<address>Apache/2.0.54 (FreeBSD) PHP/5.0.4 Server at www.meandjune.com Port 80</address>

</body></html>

Sen så finns det ju regler för hur man ska posta sina demolåtar också.. Följer man dom så slipper men sånna problem.

Reglerna finns här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1292

Elof (oregistrerad)
Postat
Taskigt kodad sida! Varför kan du inte länka direkt till MP3-filen ?

Så här blir det nu!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">

<html><head>

<title>404 Not Found</title>

</head><body>

<h1>Not Found</h1>

<p>The requested URL /misc/bleach.mp3 was not found on this server.</p>

<hr>

<address>Apache/2.0.54 (FreeBSD) PHP/5.0.4 Server at www.meandjune.com Port 80</address>

</body></html>

Sen så finns det ju regler för hur man ska posta sina demolåtar också.. Följer man dom så slipper men sånna problem.

Reglerna finns här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1292

Tack för upplysningen, jag hade inte läst det innan, jag har inte kodat sidan och det är två personer av kanske 60 stycken som inte kunnat ladda ner den.

Förlåt att jag inte läste inlägget innan och förlåt om jag gjorde dig rasande över en taskigt kodad sida, men hör det inte till ett foruminlägg att man ska hålla en trevlig ton också?

Postat

Låter bra. Snyggt producerat. Bra balans i hela mixen.

Funkade inte för mig heller i firefox. Fick öppna sidan i Safari istället. (Kör mac).

Elof (oregistrerad)
Postat
Gjorde en bättre länk för den som inte får det att fungera! 😄

Tack så jättemkt! 🙂

starboy (oregistrerad)
Postat

Hej och välkommen hit!

I stort sett prickfri produktion, väldigt kompetent.

Men, det är nåt med sångljudet. Det känns lite "smalt" i ljudbilden.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. (Pratar förmodligen i nattmössan)

Väldigt bra annars.

/cheers

Elof (oregistrerad)
Postat
Hej och välkommen hit!

I stort sett prickfri produktion, väldigt kompetent.

Men, det är nåt med sångljudet. Det känns lite "smalt" i ljudbilden.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. (Pratar förmodligen i nattmössan)

Väldigt bra annars.

/cheers

Tack starboy, jag tar åt mig av kritiken.

ps. tech-logic är riktigt skönt 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.