Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej mina vänner...

Pain in the ass-man är tillbaka med nya frågor.

Jag fick precis hem mina beställda MIDI kablar och nu tänkte jag att jag skulle koppla in mitt Medeli set och köra in trummorna manuellt..Hur i helvete gör jag så att de olika padsens instruktioner hamnar rätt på piano rullen där jag har de ljud jag vill använda? Jag hade tänkt att jag skulle börja med att använda de ljud som kommer med lm-7 drum synthen, men det är bara 2 av de 7 padsen som hamnar "rätt" automatiskt på rullen. Keyboard var ju snor enkel att lira på då det fanns en drivrutin som genererade en option som svarade upp mot keyboarden i "Midi in" device, men något sådant finns ju inte till trummorna.

Jag kör Cubase SX3.

Jag ser på själva kontroll panelen att det blir utslag från samtliga pads (Kontrollpanel menar jag där play,rec och stop o.s.v finns)

Är det någon som kan ge mig råd.

/Uffe

Annons
Postat (redigerat)

Nu har ju inte jag medili utan yamha dtxpress, men nog måste det gå att ändra i din modul som på min. Kolla bruksaen hur du byter ton i modulen för respektive pad.

Sen föreslår jag att du använder drummap istället för pianorollen till trummor.

Vilken sampler skall du använda då till trummorna?

Både BFD och DFHS har ju "Learn" funktion annars.

Frågor på det??

Redigerat av hansjohnny
Postat

Jag vill inte använda de ljud som finns i själva trumhjärnan utan de ljud som t.ex finns i LM-7 synthen. Hur man får fram ljud ur själva trummorna och hur man ändrar dessa är inga problem. Problemet är att jag vill spela in noterna och sedan i efterhand lägga på ljud till inspelningen. Jag hittade drum map. men hur assignar jag noterna till rätt ljud?

Toppen tack Hans Johnny för ditt snabba svar även om jag inte blev så mycket smartare.

/Uffe

Postat

Förstod att du inte vill använda ljuden i trummhjärnan det var därför jag skrev hur du skulle gå tillväga. I trummhjärnan kan du ändra vilket midinot tex "A#1". Om virveln sänder tex "A#1" och du vill att den skall sända "C2" istället så ändrar du det i trummhjärnan.

Likadant gör du för varje pad. Sen sparar du det kitet i trummhjärnan så använder du det när du skall spela in.

Förstår du nu?

Postat

HansJohnny

Jag fattar..Det jag också fattar är att dessa trummor inte är de mest avancerade om man utgår från ditt resonemang. Jag kan inte ställa toner på det sätt som du beskriver. Det finns "assign voice" eller "Assign Layer". Hur som helst..Jag kan faktiskt spela in nu och samtliga pads ger markering i drum map matrisen... Problemet är att det blir fel ljud. Hur styr man om själva ljuden i drum mapen för att assignas mina markeringar som jag spelat in... Går det?

En annan fråga...Hur får jag ner latencyn? Har inga problem alls med latency när jag spelar in med min EDIROL MIDI keyboard. Trummorna är en halv sekun efter typ (Känns som en evighet) och det är omöjligt att göra något vettigt av det.

Skulle bli toppenglad över fler tips.

/Uffe

Postat

annars kan du i drum editor om tex. virveln hamnar fel byta plats på slagen.

markera första slaget du vill flytta tex, virvel med pilen.

gå in på edit->select->Equal pitch-same octave då markeras alla slagen och du drar dem med musen dit du vill ha dem.

kanske inte den ultimata lösningen med tillsvidare så får du iallafall ljuden rätt.

finnd det inget i manualen om "setting the midi transmit channel" (jag har en yamaha dd55) och "setting the midi transmit number" där man väljer not för varje trumma.

hur känns medeli att spela på? Yamaha dd55 är helt vädelösa, hårdapads och svåra att träffa!

Postat

Jag är jättenöjd med mitt dtxpressII set men det kostade ju väldigt mycket.

Angående latencyn, så är det som vanligt att sänka bufferstorleken. Men då ditt trummset har egna ljud så kan du ju använda dom egna ljuden som lyssning när du spelar in, det brukar jag göra.

Om det nu verkligen är så som du säger att det inte går att ändra vilken not som skall skickas från din modul ( trummhjärna) så får du antingen flytta slagen i efterhand som "sixties" skrev eller använda en annan sampler än lm7:an där man kan ändra på notvärdena för cellerna.

Alternativt köpa en ny trummodul.

Jag har aldrig använt Lm7:an men tittade som hastigast på den och hittade inget ställe man kan ändra på.

Postat

(Sixties,)

Jagh har samma känsla när det gäller Medeli setet..Ingen känsla och otroligt lätt att missa/halvmissa padsen.

(Alla)

Kan någon ge mig råd på bättre trumsynth än LM-7:an?

Vart ställer man buffert storleken...Problemet är inte bara lyssningen, det blir inpelat med förskjutning också.

Postat (redigerat)

Kan någon hjälpa mig kolla igenom manualen och ge råd vilken inställning det ev kan vara som ändrar tonen på de olika padsen.

Medeli DD-602 manual

Det finns en option "Change note" men detta är endast numeriskt värde 0-100 eller liknanande, inte A#1 eller C2 vilket är accordvärdena i Cubase (LM-7:an)

/Uffe

Redigerat av Bajenuffe1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.