Jump to content
Annons

Roland Space Echo som plugg!


joachime

Recommended Posts

Universal Audio har gjort en emulering av Roland RE-201 Space Echo, den klassiska bandekomaskinen. Det här är en plugg jag verkligen ser fram emot att testa. Om den låter lika övertygande som deras tidigare pluggar kommer den att äta i princip alla andra delaypluggar till frukost. Hoppas hoppas hoppas!

Mer info hittar du här!

Edit: Här hittar du demonstration på hur pluggen fungerar. Fjäderreverbet och feedbacken låter övertygande!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Revolutionen fortsätter...

Det dröjer inte länge innan alla hemstudios håller samma klass som dyrare projektstudios. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Linus-det är verkligen så med utvecklingen sedan länge nu---gäller bara att folk lär sig grunderna rätt-går liksom inte att fuska sig till de baskunskaper och den erfarenhet som tekniker i bättre studios besitter genom den gamla skolan och åratal av laborerande,rattande och mixande...därav skillnaden i kvalitet på produktioner från olika nissar! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut (och låter bra också)! 😕

I videon sägs:

"The highly beloved RE-201 unit, considered the best of the Space Echo-line".

Dom flesta jag snackar med vill ha RE-301 i stället. När jag säger att jag har en blir dom lyriska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Linus-det är verkligen så med utvecklingen sedan länge nu---gäller bara att folk lär sig grunderna rätt-går liksom inte att fuska sig till de baskunskaper och den erfarenhet som tekniker i bättre studios besitter genom den gamla skolan och åratal av laborerande,rattande och mixande...därav skillnaden i kvalitet på produktioner från olika nissar! 😄

Lugn lugn, snart kommer Phil Spector och Joe Meek-emulationer, så är bollen i rullning och snart låter allt som Max Martin... Eller vänta, det gör det ju...! 😛

Vad gäller Space Echo-emulationer, tja, wehoo! Alltid velat ha ett 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn lugn, snart kommer Phil Spector och Joe Meek-emulationer, så är bollen i rullning och snart låter allt som Max Martin... Eller vänta, det gör det ju...!  😛

Lugn, snart släpper någon en MaxMartin-plugg och cirkeln är sluten 😄

Edit:

Kollade precis på videon 😆 jädrar..nu uppstod ett virtuellt hål i plånboken...

Den här MÅSTE jag ha..

Har du köpt den här JoachimE?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köpt den här JoachimE?

Nä, inte än... 😳

Tänkte aktivera demon till nästa skarpa mixuppdrag. Känns bra att testa pluggen i en riktigt situation. Det är bara så jag inser om jag verkligen behöver den.

Men jag har verkligen saknat ett bandeko de senaste åren. Det och ett riktigt snyggt fjäderreverb...

Vad gäller 301. Förutom bandeko och fjäderreverb får man även ett chorus. Kanske är därför vissa föredrar den framför 201'an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller 301. Förutom bandeko och fjäderreverb får man även ett chorus. Kanske är därför vissa föredrar den framför 201'an?

Kan vara. Själv har jag aldrig använt choruset.

När jag fixade min 301'a hos LH i Nacka (R.I.P.) var han helt lyrisk och berömde dess överlägsna mekanik, tekniska fakta och ljud jämfört med 201'an. Själv tycker jag dom verkar rätt lika (minus choruset, då).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vad gäller 301. Förutom bandeko och fjäderreverb får man även ett chorus. Kanske är därför vissa föredrar den framför 201'an?

Kan vara. Själv har jag aldrig använt choruset.

När jag fixade min 301'a hos LH i Nacka (R.I.P.) var han helt lyrisk och berömde dess överlägsna mekanik, tekniska fakta och ljud jämfört med 201'an. Själv tycker jag dom verkar rätt lika (minus choruset, då).

yup, vad jag hört så brusar dom större modellerna betydligt mindre. äger också ett bandeko själv men ser fram emot den här pluggen ändå. 😳

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller 301. Förutom bandeko och fjäderreverb får man även ett chorus. Kanske är därför vissa föredrar den framför 201'an?

Kan vara. Själv har jag aldrig använt choruset.

När jag fixade min 301'a hos LH i Nacka (R.I.P.) var han helt lyrisk och berömde dess överlägsna mekanik, tekniska fakta och ljud jämfört med 201'an. Själv tycker jag dom verkar rätt lika (minus choruset, då).

yup, vad jag hört så brusar dom större modellerna betydligt mindre. äger också ett bandeko själv men ser fram emot den här pluggen ändå. 😉

Ja, jag har inga problem med brus.

Ser mkt fram emot att höra pluggen också. Den kan va det som slutligen får mig att köpa ett UAD-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tänkte aktivera demon till nästa skarpa mixuppdrag. Känns bra att testa pluggen i en riktigt situation. Det är bara så jag inser om jag verkligen behöver den.

Har du haft nåt skarpt mixuppdrag än? Skulle va kul att höra vad du tycker om pluggen i såna fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte aktivera demon till nästa skarpa mixuppdrag. Känns bra att testa pluggen i en riktigt situation. Det är bara så jag inser om jag verkligen behöver den.

Har du haft nåt skarpt mixuppdrag än? Skulle va kul att höra vad du tycker om pluggen i såna fall. 🙂

Jag har inte laddat hem de nya drivrutinerna än! 😏

Det ser ut att bli albummix i slutet av maj. Jag får passa på att testa då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...