Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag har fått för mig att DFH/DFHS har ett rätt "hårt" sound. Stämmer det? De verkar användas flitigt av forumets hårda rockare.

Jag har också hört att det ska ha det. Men jag har lyssnat på demos och där låter det grymt. Inte alls för hårt eller för mjukt, det beror väl på vilken variant man tar. C&V verisonen är ju bl.a massa Vintage-set, så det lär ju vara rätt mycket mjukare 😄

....Vilket osökt leder oss tillbaka till mitt ursprungliga råd, inlägg No3, i den här tråden. 😉

Men om man är ute efter bra trummor till pop/rock ballader t.ex. Då är man ju inte ute efter vintage trumsett, även om dem låter grymt bra?. Är inte Superior varianten ett bättre val då?

Annons
Postat

Njaej jag tycker nog inte det.

jag sysslar med allt från klassisk rock till glättiga radiojinglar och jag märker att jag i 99% av fallen sträcker mig efter C&V istället för DFHS.

klart är dock att percussionbiblioteket i DFHS är riktigt bra!

så om du kan leva med trumljud som nästan når upp till samma klass som C&V och dessutom få med förstaklassiga percussionsamplingar ska du såklart välja DFHS.

vill du endast ha riktigt bra trummor som passar till allt, inte bara thin lizzy, ska du välja C&V.

när du bestämt dig för vilken variant som passar dig återstår bara en fråga:

"hur snabbt kan jag få arslet ur vagnen och beställa?"

😉

Postat

Om jag gör något som sträcker sig från hårdare rockmusik till metalfläsk väljer jag utan tveka Superior.

För allt annat, Custom & Vintage.

(har aldrig ens öppnat percussiondelen av Superior, så den kan jag inte uttala mig om.)

Postat

Interessant 😱

Jag har faktiskt nu gått och köpt DFHS och håller på att kopiera över alla filer från DVD-skivorna. Det lär ta ett tag hehe. Ska bli kul att pilla på det snart 🙂 Jag kommer nog inte bli besviken iaf. Och som killen i butiken sa. "Om det inte räcker med DHFS så kan du ju köpa C&V också" 🙂 hahaahha. Han tror nog man är gjord av pengar 😱

Postat
Jag har faktiskt nu gått och köpt DFHS och håller på att kopiera över alla filer från DVD-skivorna.

Glöm inte att ladda hem den senaste uppdateringen (samt "sounds update)" om du inte redan har gjort det. Innehåller klara förbättringar. Speciellt ur RAM-hänseende.

Postat
Jag har faktiskt nu gått och köpt DFHS och håller på att kopiera över alla filer från DVD-skivorna.

Glöm inte att ladda hem den senaste uppdateringen (samt "sounds update)" om du inte redan har gjort det. Innehåller klara förbättringar. Speciellt ur RAM-hänseende.

Sound update har jag installerat. Vad jag förstod gick den inte ut på nätet ellet nått, men det gick att installera iaf. Ska uppdatera det andra nu :rolleyes:

Postat
intresant,

kom ni fram till någon slutsats  "BDF v.s DFH"

???

DFH

Det verkar ju helt klart som att det är DFH som gäller. BFD är säkert bra, men ack så dyrt jämför med DFH. På Estrad så rekomenderade dem också DFH, och många studiosnubbar som jag har snackat med säger "köp DFH".

Så det är väl DFH som gäller. Nu är det bara att försöka lära sig det också. Fattar inte mycket av alla rattar hit och dit. Men det tar väl ett tag att lära sig helt enkelt :rolleyes:

Postat

jag köpte BFD i somras. Är helnöjd iaf. Låter grymmmt! och visst är det läck mellan trummorna, men inte mellan alla. brist på bouncefunktion är ju dock ett minus... menman kan ju alltid köra en freeze... 😄 så drar det ner på det hela... tycker det är grymt trevligt att man kan lägga effekter å så hur man vill sen, på varje spår för sig.. 😆 mkt trevligt må jag säga...

Lite klyddigt interface, men ljudet är det inge fel på!

Sectoid (oregistrerad)
Postat
ja, vissa vill ju ha det rejält processat redan från början, och då är nog inte bfd så bra.

Tilläggas bör väl att alla samplingar i DFHS är helt orörda och oprocessade. Till skillnad mot t.ex DFH där du redan har en viss kompression och dylikt på alla ljuden.

Postat (redigerat)

Jag sitter nu här med DFHS =) Jag fattar inte så jättemycket, eftersom det finns så mycket inställningar. Men ett liter problem är att baskaggen är utpanorerad i till vänster? Jag använde en medföljande midifil och då var det inte så. Jag försökte kolla vilka inställningar dem hade gjort, men det var ungefär som mina egna inställningar. Någon som kör DHFS som kan hjälpa 😄 Hur får man också ut baskaggen, vireln etc på olika kanaler? Har inte hittat den inställningen än.

Haha, säkert löst på två sekunde bara man vet hur man ska göra. Sitter också med Logic som jag är helt ny i. Tog fanemig över nån timme att lära mig hur man quantiserade midi. Sånna småsaker som tar sån lång tid. Men men, Logic är underbart 🙂

Alltså baskagge utpanorerat till vänster, hur får jag den i mitten? Och hur får jag olika kanaler för baskaggen, virveln osv.

Redigerat av Exil
Postat

Jag tycker nog också att båda fungerar. Det beror lite på vad man letar efter. Däremot tycker jag att det är mycket mackel för att få ett bra ljud. Läckage är trevligt, men det beror på produktionen hur mycket läck man vill ha. Lite roddigt i dfh att ställa läcket så att det blir precis som jag vill ha det.

Scarbee har ju ljuvliga samplingar om man bara vill att det skall låta trummor. Ljuden är fantastiska rent ut sagt. Sedan blir det en del processande för att de skall låta rock, men om man betänker att det bara är ett enda set så slår det både DFH och BDF på fingrarna. 🙂

Postat
Jag är konfys. Det finns DFH från EastWest å en från Toontrack(!) Samma firma? Olika versioner?

Jo det gäller att hålla tungan rätt i mun. De flesta som pratar/skriver om DFH menar DFH SUPERIOR (DFHS). Sån är jag själv. Men det finns ju ett "original-" DFH, ett DFH2 (väl?), osså Custom o Vintage. Och snart finns det ett DFH EZ Drummer.

Så det är en hel familj släpp.

tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.