surikatmamma Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 (redigerat) Idag när vi repade satt jag och pillade med Subtractorn i reason och fick till det här underbara ljudet. En annan medlem började spela en melodi och en tredje drog igång en underbar 80-talsbasgång. På skämt gjorde jag ett 80-talstrumkomp, sen dränkte vi sången i reverb och pillade ihop det här. Skrivet, arrangerat, inspelat på ungefär 2 timmar. 😕 Mixen är inte mycket att hänga i granen, jag lade mest krut på att få till den snygga helikoptereffekten som ni säkert märker. Är medveten om att trummorna är på tok för låga och melodisynten för hög, men vafan. Det är samma subtractorljud till alla instrument förutom trummorna då. Enjoy! Dra på basen när ni lyssnar. 😳 Edit: Inom inte allt för länge kommer det en ny, mer seriös låt, från samma band. * LÅTNAMN: Nightclub Romance * ARTIST/GRUPP: You/Me * GENRE: 80-talspop? Mycket reverb iaf. * LÅTLÄNGD: 3:35 * KOMPOSITÖR: Persson/Nyberg/Berglund * PRODUCENT: Samma * EV. MEDVERKANDE: bandet * INSPELNINGSÅR: 2006 * FORMAT: mp3, VBR * STORLEK: 5 mb * STATUS: Färdig låt, långt ifrån färdig mix Sådärja, nu har jag rensat upp basen och jämnat ut nivåerna. Kritik tack! Bra som dålig uppskattas mycket mycket! 80bottimasterny.mp3 Redigerat 23 mars 2006 av surikatmamma
martinm Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Blir lite nyfiken på hur det skulle låta om man lyfte fram sången o lät allt annat ligga svagt i bakgrunden. Dvs tvärtom mot hur det är nu 😕
djonas Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Kanske lite mkt reverb på allting. 😆 Man hör inte vad som sjungs. 🙁 Ljuden tycker jag är mysiga men ljudbilden är alldeles för grötigt, för mkt genomträngande subbas. Fixa mixen så kan detta bli riktigt trevligt. 😛 Mvh / djonas
ThomasJ Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Kanske lite mkt reverb på allting. 😆Man hör inte vad som sjungs. 🙁 Ljuden tycker jag är mysiga men ljudbilden är alldeles för grötigt, för mkt genomträngande subbas. Fixa mixen så kan detta bli riktigt trevligt. 🙁 Mvh / djonas jag tycker iofs att sången skall vara som den är, tycker det e en låt som skall låta lite så😛
AndyPandy Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Mon dieu, för mycket reverb på alltind. Dessutom ligger ju allt i mitten, vilket gör att allt blir en enda smet. Annars bra! Mixa om och posta igen!
surikatmamma Postat 15 mars 2006 Trådstartare Postat 15 mars 2006 Mon dieu, för mycket reverb på alltind. Dessutom ligger ju allt i mitten, vilket gör att allt blir en enda smet. Annars bra! Mixa om och posta igen! Haha, jag är medveten om att det är för mycket reverb och att allt ligger i mitten, och att mixen är helt åt helvete. 😳 Exporterade hela reasonprojektet som en stereofil till cubase och märkte då att det var dålig balans och att man kanske borde köra melodin i bred stereo, men det var lite sent att tänka på det då. 😠 Men oroa er inte, den här ska mixas bra innan den kommer på skiva! Lägger upp ny mix förr eller senare...
surikatmamma Postat 23 mars 2006 Trådstartare Postat 23 mars 2006 Ny mix i förstaposten! Kritisera och tipsa!
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Inte alls dumt! 😆 Inte det minsta... Mer jobb, mer puts, sen jävlar!
surikatmamma Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 (redigerat) Inte alls dumt! 😳 Inte det minsta... Mer jobb, mer puts, sen jävlar! Tack tack! Märker nu själv (efter lyssning i andra högtalare) att jag skar bort lite väl mycket bas under min häxjakt. Sången tycker iaf jag har kommit fram mer, men jag kanske är sönderlyssnad? Edit: På något vänster blev låten längre den här gången, förut var den 3:22 och nu är den 3:35, trots att det enda jag ändrat är bitraten, från 160 till VBR, kan det bero på det? Jag märker ingen skillnad i tempo, men har inte kontrollräknat heller. Redigerat 25 mars 2006 av surikatmamma
kallemio Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Jag gillar verkligen låten jätte mkt.. Härliga melodier och sång, men jag tycker dock att låten behöver en rejäl omproduktion
surikatmamma Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Jag gillar verkligen låten jätte mkt.. Härliga melodier och sång, men jag tycker dock att låten behöver en rejäl omproduktion Tack, men kan du ge lite mer konkreta tips? Vad är det du tycker ska ändras?
kallemio Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Jag gillar verkligen låten jätte mkt.. Härliga melodier och sång, men jag tycker dock att låten behöver en rejäl omproduktion Tack, men kan du ge lite mer konkreta tips? Vad är det du tycker ska ändras? Om det va jag som gjorde låten skulle jag byta ut alla ljud, eller skruva till dom så dom inte låter så stela och syntetiska. Speciellt trummorna. Skulle dragit ner reverbet rätt rejält på alla instrument, men låtit sången fortfarande vara som den är, men med ett lite snyggare reverb. Och så hade jag försökt att variera produktionen lite mer också, det händer inte så jätte mkt. Men å andra sidan så kan jag inte så mkt om den här genren så ja kanske är helt ute o cycklar 😳
kallemio Postat 25 mars 2006 Postat 25 mars 2006 Jag förstår självklart att sån här musik ska låta syntetisk, men inte på ett dött sätt..
surikatmamma Postat 25 mars 2006 Trådstartare Postat 25 mars 2006 Vi var så smarta när vi spelade in i stridens hetta att vi körde sången genom reverbet som finns inbyggt i E-MU:s patchmixer... det reverbet lät skitbra just då, men nu har man börjat tröttna. 😳 Enda lösningen är ju att spela in sången igen, men det är väl bäst att göra så. Att det inte händer så mycket är medvetet, vi kom inte på någon variation som skulle passa in utöver helikoptern och den andra synten som kommer mot slutet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.