Mr Underhill (oregistrerad) Postat 28 maj 2004 Postat 28 maj 2004 Har problem med SX då jag försöker spela in MIDI samtidigt med audio. Datorn orkar 15-30 sekunder och låser sig med ett tjut och måste startas om för att få slut på det. Kör en P4 1,8, 512 Mb ram med terratec EWS 88. Om jag kör 8 kanaler audio är det inga problem inte ens med direct monitoring. Men så fort MIDI körs in samtidigt skiter det sig ordentligt. Har installerat OS'et på en ny hårddisk och lagt in allt igen och problemet kvarstår. Är det bara så att MIDI inte går att spela in samtidigt med Audio? Jag har för mig att jag faktiskt gjort det någon gång...... kan minnas fel. Någon med erfarenhet av samma problem? Trist om man vill köra in samtidigt. 😛
Lundin Postat 28 maj 2004 Postat 28 maj 2004 Det ska inte vara något problem...Jag kör 16 realtids audiokanaler + MIDI samtidigt.. jag kör i.o.f.s ett Midex 8 med drivrutiner utvecklade av Steiny..kanske har en bidragande orsak? Kör du med både Audio och midi från samma kort? ..Vad kör du för latency? Bufferstorlekar? Emulated MIDI ? m.m Starta även "powermätaren" ( glömmer alltid vad den är döpt till ) i Cubase för att se hur stor processorbelastning du har, respektive Diskaktivitet... Speca lite mer så kanske vi kan hitta problemet. /D
hammagrella Postat 29 maj 2004 Postat 29 maj 2004 Sånt där händer hela tiden för mig när jag kör för många midi-kanaler samtidigt med VST-instrument med effekter. Men nog kan jag åtminstone köra 5-6 midikanaler med t ex Sampletank samtidigt utan problem. Antal audiokanaler brukar vara nästan obegränsat (men jag kör iofs aldrig med mer än typ 6) Vad har du för midi-instrument då?
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 Kör Reasons xt-sampler och Steinbergs The Grand. The grand skall enligt uppgift ta ca 80 Mb ram och det borde ju inte vara ngt problem. Däremot så kör jag MIDI gränssnittet i Terrateckortet. Som det är idag kan jag inte ens spela in ett MIDIinstrument samtidigt med audio men däremot kan jag lägga på MIDIinstrumenten efterpå. Känns något udda och det verkar ju vara Terrateckortet som strular. Jag forskar vidare. Om nån av er får en snilleblixt, hör av er.
Lundin Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 Kör Reasons xt-sampler och Steinbergs The Grand. The grand skall enligt uppgift ta ca 80 Mb ram och det borde ju inte vara ngt problem. Däremot så kör jag MIDI gränssnittet i Terrateckortet. Som det är idag kan jag inte ens spela in ett MIDIinstrument samtidigt med audio men däremot kan jag lägga på MIDIinstrumenten efterpå. Känns något udda och det verkar ju vara Terrateckortet som strular. Jag forskar vidare. Om nån av er får en snilleblixt, hör av er. 😄 Du säger att du kör Reasons XT sampler...kör du den via Re-Wire möjligtvis? Jag provade det med min rigg och blev rätt besviken på det vajjiga intrycket Re-Wire gav... och jag kör ändå med Midex 8.. och med Midi-instrument..menar du VSTi's eller externa syntar? Jag kommer ihåg för länge sen att jag hade ett Terratec -kort..ehh..deras dyraste kort med 8 in/utgångars ad/da break-out box ....som jag hade fet-strul med i dual-CPU-mode.. annars var det ett rätt trevligt kort.. jag körde då med ett MIDIman Midisport 2X2 som är skitbra i struliga situationer..funkar till allt... stödjer USB 2 och är hyffsat billigt. Har du provat att dra igång VST Performance och kollat CPU-belastning och disc activity?? posta igen. /D
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 Jorå Demoniqus. Här körs Rewire och med exakt det kort du haft FETSTRUL med. Sitter nu på jobbet men skall kolla CPU belastningen vid tillfälle. Troligen måndag kväll. Jag ledsnade som sagt och la in XP på en ny hårddisk. Möjligen ligger windows egna ljudscheman kvar och spökar. Tror du annars att problemet kan vara att jag kör både Audio och MIDI genom Terrateckortet (Breakoutboxen). Har funderat på en XP MIDI-mate i alla fall men alla små utgifter....... ja du vet. Tacksam för tipsen så här långt. Hatar verkligen när jag inte fattar, händer rätt ofta just nu. 😄
Lundin Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 (redigerat) Får du samma problem om du kör interna VSTi's utan re-wire? Har du kollat så det inte står -emulated - vid sidan om den MIDI-input-device du väljer i trackinspectorn ( när du skapat ett midispår i Cubase alltså..) Jag hade problem med Terratec-kortet när jag körde Windows 2000 för ett par år sen... och det borde dom löst vid det här laget 😎 ..men jag kommer ihåg att deras support och arbetsvilja inte var så stor då man ställde massa frågor... 😏 Edit: Läste igenom din tidigare post om att spela in MIDI och Audio samtidigt...våffo då'rå?? Om du spelar på klaviaturen för att du vill spela in synten/VSTi'n som audio..funkar det ju lika bra att först spela in den som midi och sedan exportera kalaset... Hajjar inte riktigt vitsen med att spela in MIDI och Audio samtidigt...upplys mig med information.. 😄 /D Redigerat 30 maj 2004 av demoniqus
trancer Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Hm.. låter inte det som hederliga problemet med Asio drivern ? Mitt gjorde så när jag körde SX (1an) ... Jag vill resetta ASIO drivern hela tiden, det hängde sig när det blev för mkt belastning . Det va ju dock en Bugg i 1:an, i 2:an är det ju borttaget .. ta hem 2:an om du inte har det /Perrra
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Ja du Perrra eller Trancer, ska man skratta eller gråta 😄 Jag ska prova lite till men det verkar ju tyvärr vara som du säger så det är väl bara att slita fram lädret igen eller "köpa läget". 😳 Jag vet inte om ni andra som svarat och kan spela in MIDI och audio samtidigt kör SX 1 eller är det bara jag som inte graderat upp till SX2? Nåväl för att samtidigt svara på Demonicus fråga : "Hajjar inte riktigt vitsen med att spela in MIDI och Audio samtidigt...upplys mig med information.. " Så slumpade det sig bara att jag och grabbarna repade i studion och för att inte väcka familjen så körde trummisen på keyboarden. Vilket visade sig bli ett enormt bra rep utan tjut i öronen, ja ni hajar. Vi körde sång, gitarr (Amplitube) och bas via POD och Keyboardtrummor gnm Reason och allt LIVE genom Cubase. SÅ vi tänkte tappa ner lite livedemo och upptäckte då felet, vilket höll på att väcka familjen. Tjöt av bara f.n. Så problemet är inte stort eftersom funktionalliteten inte behövs egentligen. Men vem vet rätt som det är behövs det i alla fall. 😉 Tackar för hjälp so far /Mr U
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Demonicus jag glömde en sak, det blir samma sak om jag kör Rewire eller interna VSTi. Mr U 😳
Lundin Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Hmmm...såg att du kör en hyffsat "liten" P4-propp...Tror att den gamla P4:an hade ett Denormalising problem som gjorde att den hade svårt med flyttalsberäkning...det finns en plugg som ordnar detta genom att alltid lägga den före övriga beräkningstunga pluggar...ska kolla Detta är snippsat från Cubase net. ----------------------------------------------------------------- Hello, I've just had a problem setting a MIDI-track to solo to monitor it. The CPU goes crazy and it leads to a complete crash. When I don't put any track on solo the CPU takes about 30% with 7 audiotracks + several FX. So there's no problem. Putting an audio or MIDI-track on solo with the same setup : CPU goes to 100% and Cubase crashes. Doesn't look normal to me. Can you guys give me some feedback on this? Thanx ! Info : I use Windows XP, Cubase SX 2.0.2.31 Pentium 4, over 700 Ram ----------------------------------------------------------------- här är länken till pluggen: Denormalizer-plugg
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Tja alla glada hjälpare. Jag får nog inse att detta är ett SX1 problem, uh mer utgifter. Skall testa med en midimate som sista utväg annars så får det väl vara som det är 😲 Ja du Demonicus jag körde din plugg och samma sak hände men va fan... den lär ju inte skada på nåt sätt. Updaterade föresten Terratecdrivarna, vilket jag hade glömt men tyvärr utan resultat. Nåväl man lär så länge man lever 😉 Återkommer givetvis i frågan om det löser sig och fortfarande är tipsen mer än välkomna. Rocka på! Mr U
Lundin Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Ledsen att problemet inte kommer närmare sitt slut... det kan vara krångligt att få bukt på ett problem om inga andra delar det.... Men det gäller att hänga i o inte ge upp...jag tror du hittar felet innan datorn åker ut genom fönstret.. Lycka till med MIDI-interfacet Steinbergs MIDImate? Vilken version av SX 1 har du? /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.