nikk (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Hej! Jag undrar om jag har rätt på detta: Tape sim(en plugg) ska på ngt sätt få till en emulering av musik inspelat till rullband... Rätta mig pm jag har fel ?!? Om jag har rätt: 1.Ska man använda en sådan plugg på hela mixen eller ska man ta lite på varje spår? 2. 15, 30 eller 7,5 ips (vad e vanligast)? Tacksam för svar... MVH/Nikk
drloop (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 En bra tapesim är alltid rätt. Du kan använda den som effekt på trummor, bas separat eller köra hela mixen, ja kort sagt överallt där du kan få den att lira rätt :-). Jag älskar tape komprimering på trummor och bas. Blir ett sånt drag. Helst riktig tape, men en bra sim duger oftast. Vad vill du uppnå med effekten? Lyssna vad som låter bäst för just det spåret eller låten. 15, 30 etc är hastigheten på tapen. Förr i tiden när man spelade in på band så hade man inte kanske inte alltid råd att lira in på snabbaste hastigheten. man spelade in på 15 istållet för 30 och fick sämre ljud men dubbel speltid. Lycka till med en av mina favvis ljudförbättrartrick! JL
nikk (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Ja, det jag vill uppnå e att "skita" ner låten på ett snyggt sätt. Finns det andra bra sätt att göra detta på? Du sa bra tapesim, vet du ngn som e bra, för att inte säga riktigt bra?
Claes Holmerup Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 PSP Vintage Warmer är en trevlig plugg, om den används rätt. Den har fått väldigt mycket beröm på olika håll. 😳
drloop (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Finns massvis, tyvärr kostar de flesta en slant om det skall vara nåt att ha. Har inte kobajs en inbyggd tejpplugg? Kör du kobajs testa den pluggen för att känna på det. En ball plugg jag har börjat köra som inte är en tape sim men som liksom gör jobbet lite åt det hållet är TLs Saturated Driver. En enkel kompressor på rätt ljud så låter denna faktiskt riktigt bra. Free ware, www.kvraudio.com JL
SilasValdemar Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Skulle också rekommendera antingen vintage warmer, eller den ännu mer realistiska Tapebus från Voxengo som ingår in bundlen Analogflux. En viktig grej som ofta glöms bort vad det gäller digital tapesimulering är svajet, ett band är ju som bekant inte lika väluppfostrat och stillsamt som en hårddisk, så om du vill få en ännu bättre simulering borde du lägga något slags lfo, gärna med random-effekt, efter tapepluggen och låta hela signalen gå genom. Vill du vara ännu mer verklighetstrogen ska du ju egentligen använda hela bandprocessen på alla spår och inte bara på masterfilen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.