Jump to content
Annons

Mik-surr via datorn men inte via mixerbordet

hackeman

Recommended Posts

Jag tänkte att jag äntligen skulle avancera från att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istället. 😉 Eller någorlunda riktig iaf, har hittat 2 st såna härade Hama mikar här hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6&sectionid=176.

Problemet är att när jag kör denna mik i samma mik ingång som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) så blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingång) uppstår inget surr.

Samma sak med båda Hama mikarna. Och jag förstår inte alls varför. Någon som gör?? 🙂

Dela på andra sajter

Annons
Mr Underhill (oregistrerad)

Det är nog bara så att preampen i ditt interna ljudkort är kass. Inte ovanligt.

Men varför vill du köra genom där och inte genom mixern?

Vill du ha ett billigt tips för att förbättra micljudet så kolla på www.Luthman.se

Där finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART.

Den billigaste kostar 595:- och är en RÖR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud.

Kallas även harmonisk distorsion.......

Detta är ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar även om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning.

Ett råd är att vänta tills du kan lägga lite mer pengar på en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- på JAM.

Bättre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till något bättre om ett tag. När du väl har fått fart så vill du att det skall låta hyfsat om grejerna i alla fall.

Lycka till 😄

"Mycket vill ha mer" /Mr U

Dela på andra sajter

Det är nog bara så att preampen i ditt interna ljudkort är kass. Inte ovanligt.

Men varför vill du köra genom där och inte genom mixern?

Vill du ha ett billigt tips för att förbättra micljudet så kolla på www.Luthman.se

Där finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART.

Den billigaste kostar 595:- och är en RÖR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud.

Kallas även harmonisk distorsion.......

Detta är ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar även om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning.

Ett råd är att vänta tills du kan lägga lite mer pengar på en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- på JAM.

Bättre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till något bättre om ett tag. När du väl har fått fart så vill du att det skall låta hyfsat om grejerna i alla fall.

Lycka till  🙂

"Mycket vill ha mer"  /Mr U

Tack för ditt svar! 🙂

Fast hade preampen i mitt interna ljudkort varit kass borde det ju låta lika illa oavsett mik, dvs även när jag kör med headset-miken... visst? 😕

Anledningen att jag inte kan köra miken genom mixern är att den kör jag även ett gäng synthar in i, och jag vill ju såklart att sången ska hamna ensam på ett eget ljudspår i Cubase SX. Så vad jag egentligen behöver är väl ett ljudkort med mikpreamp istället för mitt Audiophile USB.

Skulle dessutom vilja ha tillräckligt många line-ingångar på mitt ljdukort oxå för att slippa 12-kanals mixern, och istället endast använda Cubase SX' interna mixer. Alla andra inställningar för en låt ligger ju fint sparade i Cubase, så det känns lite beige att behöva oroa sig för att rattarna på hårdvarumixern ska stå rätt varje gång. :rolleyes:

Dessutom, som det är nu måste jag byta mellan olika ASIO drivers beroende på om jag ska spela in MIDI via Audiophile kortet eller audio via det interna ljudkortet. Attans omständigt. 😠 Har förresten gjort inlägg tidigare där jag beskriver min studio och dess strul i hopp om tips från er andra.... läs gärna: https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Det är egentligen inte pengarna som är ett problem, utan snarare att jag inte vet vilka prylar som bäst löser mina problem o uppfyller mina behov...

Dela på andra sajter

Hej Hackeman.

Så värst enkelt är det ju inte att besvara dina frågor.

Den första frågan är varför din mik inte fungera i datorns ljudkort. Och det har jag också undrat över ibland. Jag har faktiskt gett upp att undra, lyckas aldrig få det att funka. Börja med att kolla om miken som funkar har en "stereo"-kontakt i änden. Är det så har jag en långsökt, men ändå gissning till hur du skall fixa problemet. Kom tillbaka då. Men allmänt sett, så har jag gett upp.

Den andra frågan är vad du skall köpa för ljudkort. Och då är det så att det finns så himla många olika att välja på, från några tusenlappar upp till sådär en halv miljon. Men för att börja någonstans kan du kika in på http://www.jam.se .

Leta reda på ljudkort och se vad som finns. Bestäm sedan följande:

- hur många kanaler vill du ha samtidigt? Billigast o enklast är 2, men sådär 8 kanske är vad du vill ha.

- hur vill du ansluta kortet till datorn: som kort i datorn, via USB eller via firewire? Kan din dator hantera alla varianterna så kvarstår det ju fler kort att välja på.

- hur bra skall det vara. Jag tror du kommer vara jättenöjd länge med 44.1kHz som frekvens (mer är rätt mycket överkurs) och 24bitars upplösning. (Jag är själv jättenöjd med det). Har kortet mer är det inget problem, men du behöver inte stryka något kort som "bara" uppfyller minimum. (som är attan så mycket bättre än vanliga bandspelare).

- du behöver en mikrofonförstärkare. Antingen inbyggd i kortet (minskar valmöjligheterna) eller en separat låda (finns från sådär 500:- upp till 50.000:- eller så).

- och du kommer rätt snart att vilja köpa en bättre mik. Om mikar kan man prata i timmar.

Och sen är det bara att handla. Men du, kolla priserna först i din lokala affär. Det kan vara värt att betala några hundralappar extra för att få någon att prata med ibland.

Trombonisten

Dela på andra sajter

Jag tänkte att jag äntligen skulle avancera från att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istället. 😲 Eller någorlunda riktig iaf, har hittat 2 st såna härade Hama mikar här hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6§ionid=176.

Problemet är att när jag kör denna mik i samma mik ingång som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) så blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingång) uppstår inget surr.

Samma sak med båda Hama mikarna. Och jag förstår inte alls varför. Någon som gör?? 😉

Det låter som om det är skarven mellan mic-kabel-teleplugg och ljudkortets mic-ingång som spökar... om du menar ett sånt brum som uppstår när man råkar dra ut en instrumentkabel från mixern t.e.x???

Eftersom HAMA-micken är en dynamisk modell borde det vara monoplugg i änden på den??... troligtvis är din MIC-ingång i ljudkortet stereo.. vilket innebär att ena kanalen blir jordad om du stoppar i monopluggen i den..i.o.f.s har jag aldrig varit med om att detta innebär problem... mer att ljudet bara hörs i ena högtalaren/hörluren..

kanske vettigt att ta en mono->stereo-konverterplugg ..alltså att Mickens monoplugg går både till höger och vänster ingång i ljudkortet.. hajjar du??

Lycka till dig

/D

Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Det är här menigen med en balanserad mikrofon kommer in. Det är därför man "alltid" använder balanserade mikrofoner och kablar i proffsmiljö. Dynamiska och ibland elektretkondensatormikrofoner har mycket lättare för att fiska brum och HF störningar. Köp en bättre mikrofon typ kondensator men inte en elektret. Se bara till att du har någon typ av strömförsörjning(48 volt) till micken. Det finns idag många billiga men ändå bra kondensatormickar.

Dela på andra sajter

Tack för era svar, bojs! 😲

Jag börjar med att skaffa en mono->stereo-konverterplugg för det är ju sant att mik-ingången i datorns ljudkort är stereo medans miken är mono. Låter någorlunda rimligt att det är där problemet ligger... 😳

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Gammal tråd men aktuellt problem...

Kan säga att jag testade med en mono>stereo plugg eftersom min mik har mono-plugg i ändan och datorns mik-ingång är stereo... men det hjälpte inte. Eller jo lite;

Tidigare så knastrade och sprakade det som om det var glapp-kontakt (vilket det dock inte kan ha varit för varje komponent funkar felfritt i andra sammanhang) men med denna mono>stero-plugg låter det mer som knastrande radio-signaler i bakgrunden. Dessa ljud hörs oavsett om jag stänger av miken eller om den är på, så länge den är inkopplad. Åter igen, pluggar jag istället i headset-miken blir det noll-komma-nix-brus.

Så vad återstår då? Att chansa på att köpa en balanserad mik eller säkra valet att köpa nytt ljudkort med mik-preamp ingång? 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.