Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

är ny här på forumet, fick tips om att jag ska vända mig hit för att få hjälp med studio prylar. har surfat omkring lite bland olika trådar och försökt få hjälp.

Har planer på att bygga en egen liten studio, där jag ska spela in trummor i första hand.

Har därför surfat omkring lite på internet för att hitta ett billigt mixerbord, och mickar.

Tänkte därför köpa:

Fostex 812, 12 kanaligt mixerbord.

JJLabs trummickar från Jam.se (hört att de ska vara bra)

Och sen kommer problemet, har inte hållit på allt för mycket när det gäller att koppla ihop allting, hade någon "nybörjar" kurs i ljudteknik förra året i skolan. Men pga att vi var en så stor klass på 9 elever i ett litet rum, så hann bara de flesta som satt längst fram se hur allt kopplas och görs. Är däremot bekant med Cubase. Har spelat in mycket med det.

Nåväl, hör kommer frågan.

Är dessa prylar värt att lägga ner pengar på? (mixerbordet och mickarna jag nämde högre upp)

Sen skulle jag behöva lite hjälp med att välja ett ljudkort.

Och sedan alla sladdar jag behöver, vad som ska sitta mellan ljudkortet och mixerbordet.

Tack på förhand!

/Anton

😏

Annons
Postat

första frågan är ju om du vill kunna spela in alla micar på separata kanaler eller om du mixar i mixern först och sen spelar in på 2 kanaler.

Postat

Köpte själv JJLabs trummickar för ett bra tag sen och jag tycker verkligen inte dom lät bra. Dom har legat i väskan sedan dess..

Det positiva med dom är ju visserligen priset, men vill du få trummor att låta bra kan det vara en tanke att gå upp några prisklasser och börja titta på Shure, Sennheiser och liknande. (ex. Shure SM57, Sennheiser E604..).

Kanske Shures PG-serie kan vara nåt. Har inte provat dom själv, men dom är ju betydligt billigare en motsvarande SM-varianter, och Shure brukar ju ha bra kvalitet på sina prylar.

Postat

Jag tycker personlogenatt TSM:s dyrare paket för ~2000 kr låter riktigt bra i förhållande till priset. Bra mycket bättre än JJlabs iallafall men inte riktigt som Shure eller Sennheiser.

Men ska man ha Shure eller Sennheiser så kostar det ju också desto mer.

/Filip

Postat

Hmm, du vill spela in alla micar på egna kanaler, i en tagning antar jag?!

M-Audio 1010LT 10 ch in/ut (varav 8 är analoga) Då kan du spela in allt i en tagning direkt till Cubase. Ca 2100:-

Det finns en del ljudkort med många ingångar i "lagom" prisklass... Själv har jag ett ESI Wamirack ESP1010. Ca 3500:-

Ett ljudkort med många in/utgångar + en patchbay?

Det finns många lösningar. Om du inte verkligen behöver en hårdvarumixer så har du ju dito i Cubase. Jag valde att lägga pengar på annat än just hårdvarumixern.

Postat

tjena

först måste jag tipsa dig om en sidan där du kan lära dig en hel del matnyttiga grejer och den sidan hittar du på länken www.tweakheadz.com.

du är nog inte den första som har ställt denna typ av fråga och därför ska du med fördel titta runt lite och få tips därifrån för här finns det mycket matnyttigt. Men sen så klart är varje fall helt unikt.

I ditt fall måste man, såsom alltid, dela upp sakerna i två delar, dels utrustningen och sedan själva rummet. Ja menar, visst du kan köpa t.ex. shure eller neuman men om det rum som du sitter och spelar trummor låter riktigt taskigt så kommer inte ens de bästa mikrofonerna att fixa det. men å andra sidan, om du har den "perfekta" studion med dämpningar etc och att spela trummor är bara en stor fröjd, ja i det läget så kommer de sämre mikrofonerna att göra så att det ändå låter sämre än vad det är.

Med detta vill jag säga att mikrofoner, utrustning och akustik går hand i hand. Hur det ser ut i ditt fall vet jag inte.

När det gäller ljudkort så skulle jag slå ett slag för m-audio project mix. Det är visserligen digitalt men du får åtta analoga ingångar, åtta digitala ingångar och sedan kan du ju mixa ganska enkelt. Fast om du bara ska spela trummor och inte mixa hela låtar så är detta ingen lösning för dig.

Om du bara ska spela trummor så krävs det nog en tio separata kanaler, det är det vanligaste. 8 på trummorna och 2 ambi. Då vill du ju så klart ha ett kort som tar just 10 in och där har du m-audios delta1010. När det gäller mixern så gäller samma, mixern ska ha minst åtta separata kanaler, lyssning och sådant och det finns många som klarar av det. Här är det bara att välja och vraka, ditt exempel funkar alldeles utmärkt.

Sen när det kommer till kopplingen: Bäst är att du bygger en patchbay med 10 ingångar och ett par ut, som får agera som lyssning t.ex. detta kräver att du är i en separat rum och spelar in trummorna. Vidare så drar du då en mickkabel till varje kanal på den analoga mixern, 1 - 10. 1 blir kagge etc etc. Om du vill få in sakerna i datorn så blir det lite knepigare. Det du måste titta på är hur många aux mixerbordet har. För du måste ut från det analoga bordet och in till ljudkortet. Samma sak, 1:an ut från mixern ska gå till 1:an in på ljudkortet. Sedan får du in ljudet.

Det finns andra sätt att dra sakerna på men detta är ett exempel.

MVH Anders

Postat

Hej Anders!

Japps, har kollat omrking lite på hemsidan och så.

När det nu kommer till mixerbordet, måste den ha Direct out?

det är nog det ända jag behöver veta nu, resten har jag nog fått fakta om. 😄

tackar på förhand! /Anton

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.