Exil Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Reason after Reason ARTIST/GRUPP: Underdog GENRE: Pop/Rock LÅTLÄNGD: 3:01 KOMPOSITÖR: Jag + sångarna INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: Mp3 STORLEK: 4.54 MB STATUS: Tidig mix Ja tänkte jag dela med mig lite av min fritid. Jag spelar i ett band där vi spelar Pop/Rock. Vi spelar mycket covers, men börjar skriva lite eget. Det här är vår första låt, och även inspelning. Eftersom det är en av sångarnas pappa som har hjälp oss att spela in och äväen gjort en grovmix så kan jag inte påverka det just nu. Det är lite si och så med nivåer här och där, men bara kul att se om någon annan gillar det vi gör. Ni behöver inte göra världens analys av mixen iaf 😉 Ha det gött! Reason_after_Reason.mp3 Redigerat 14 mars 2006 av Exil
Hellpig Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 På det stora hela en ganska bra låt tycker jag! Lite anonym på sina ställen och eko-effekterna (på sången) låter lite B. Gillade soundet på gitarrsolot! Jag vet inte inte riktigt vad det är som gör det men jag får en känsla av att nästan allt ligger väldig långt fram, in ansiktet på mig som lyssnare... undantaget är gitarrsolot som ligger lite annorlunda men övrigt komp som sagt. Försöker komma underfund med varför jag känner så, hmm. Kanske för lika ljudnivåer på kompinstrumenten i kombo med att de ligger utpanorerade som de gör? Bra jobbat annars - låter lovande.
Exil Postat 13 mars 2006 Trådstartare Postat 13 mars 2006 På det stora hela en ganska bra låt tycker jag! Lite anonym på sina ställen och eko-effekterna (på sången) låter lite B. Gillade soundet på gitarrsolot! Jag vet inte inte riktigt vad det är som gör det men jag får en känsla av att nästan allt ligger väldig långt fram, in ansiktet på mig som lyssnare... undantaget är gitarrsolot som ligger lite annorlunda men övrigt komp som sagt. Försöker komma underfund med varför jag känner så, hmm. Kanske för lika ljudnivåer på kompinstrumenten i kombo med att de ligger utpanorerade som de gör? Bra jobbat annars - låter lovande. Jo jag håller med dig. Men eftersom jag inte själv styr rattarna på mixerbordet så kan jag inte göra något åt det. Vi i bandet är mest glada att för att få låten inspelad, så vi kan kan börja skicka ut demos för att få spelningar och så. Vi är ändå bara 17 år, och har precis börjat lira tillsammans =) Men kul att du gillade låten, den blev rätt bra tillslut. Jag har flera låtar på g som jag precis har börjat repa med bandet, och det låter riktigt lovande det också 😉
dajerszz Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 ha på mer effekter, det låter allt för tort. finns ingen rymd alls
Exil Postat 13 mars 2006 Trådstartare Postat 13 mars 2006 ha på mer effekter, det låter allt för tort. finns ingen rymd alls Jo, men om vi fokuserar på låten 🙂 För jag har som sagt, det är inte jag som sköter mixen. Det är bara en demo, så det ska ju inte låta perfekt.
hegobald Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Skitbra! Bra att ni fokuserat på låten.. Men nu är det dags att mixa och få till helheten.. Bra spelat och framförallt bra inspelat. Få till rymd och konsekvens i låten. Allt är skitbra inspelat och spelat/sjunget så det är ett supermaterial att mixa fram en bra låt ur.. Det är nu det börjar! 😕
Exil Postat 13 mars 2006 Trådstartare Postat 13 mars 2006 Skitbra! Bra att ni fokuserat på låten.. Men nu är det dags att mixa och få till helheten.. Bra spelat och framförallt bra inspelat. Få till rymd och konsekvens i låten. Allt är skitbra inspelat och spelat/sjunget så det är ett supermaterial att mixa fram en bra låt ur.. Det är nu det börjar! 😕 Yäy nu gjorde du mig glad hegoblad. Vi har spelat in i en hemma studio med riktiga proffsgrejer. Trummickarna är helt underbara och det är fina grejer vi har använt alltihop. Men sångarens pappa som har hjälpt oss att spela in är dock ingen utbildad ljudtekniker eller så. Så han är inte allt för bra på att mixa, så vi får se hur det går. Men det här är ju bara en grundmix. Jag hoppas jag får mixa tillsammans med honom sen, så man får chans att vara med och påverka.
AXL THE ROCKER Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Jäligt grymt gitarrsolo!! A, de va allt jag hade att säga...
Grannen Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Bra låt! Snyggt spelat! Lycka till med mixen nästa gång. 😄
Roger Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Hej! Tycker det är en skitbra låt och för en demo är den jäkligt bra, som du säger : En demo behöver ej vara perfekt. Denna demo visar ändå att ni är bra även i "råformat" så tänk vad super det skulle kunna låtit med något "proffs" bakom spakarna. 🙂 Iaf en jäkligt bra låt så nu är det bara resten kvar 😄 Lycka till // Roger
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Jäligt grymt gitarrsolo!! A, de va allt jag hade att säga... Jo våra gitarrister är grymma 😏 hehe
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Hej! Tycker det är en skitbra låt och för en demo är den jäkligt bra, som du säger : En demo behöver ej vara perfekt. Denna demo visar ändå att ni är bra även i "råformat" så tänk vad super det skulle kunna låtit med något "proffs" bakom spakarna. 😏 Iaf en jäkligt bra låt så nu är det bara resten kvar 😏 Lycka till // Roger Tack! Vi har blivit rätt samspelta väldigt fort, och allt är gjort bara på någon tagning var per instrument. Så det är bara en fröjd att vara i studion. Kul att du gillar låten, det värmer alltid när man själv har gjort alla grundidéer =)
MrBluesman Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Bra melodi, bra låt, bra sång, bra spelat. Saknar dock den riktiga inlevelsen (lite mer ös), men det kommer nog. Våga ta i så det nästan spricker -om det gör det kan man alltid göra en omtagning. 😱 Lite konstig början med fade up, men det är kanske bara mixen. Så vi lämnar det därhän. Ni är bra, kör så det ryker!
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Bra melodi, bra låt, bra sång, bra spelat. Saknar dock den riktiga inlevelsen (lite mer ös), men det kommer nog. Våga ta i så det nästan spricker -om det gör det kan man alltid göra en omtagning. 😆 Lite konstig början med fade up, men det är kanske bara mixen. Så vi lämnar det därhän. Ni är bra, kör så det ryker! Jag gjorde en fade in i början eftersom introt låter bajs just nu. Det håller på att fixas just nu. Men jag fadade in från andra versen så länge. HÅll ut, det kommer en längre verison om itne allt för lång tid 😆 Kul att du gillade låten 😆 Öset saknas väl kanske eftersom vi inte har spelat så länge ihop. Vi har börjat hittat varandra i spelsättet nu, men det utvecklas hela tiden 😆
Harmonica mike Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 grymt..skitbra ljud,keep up the good work.Önskar jag hade eran mixare hos mig.. 😄
drloop (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Vad är det som ger mig känsla av någon 80 tals filmhit? Flashdance, nej det är det inte... ;-) Jag gillar det. Men det är inte klart, grunderna låter ok. Väl genomfört. Kanske lite skakigt på sången på vissa ställen. Misstänker att ni inte tagit lång tid på er att spela in sången? Lägg lite mer tid på den så jädrar, och så rätta till mixen för det finns rätt material i grunderna. JL
starboy (oregistrerad) Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Vad är det som ger mig känsla av någon 80 tals filmhit? Flashdance, nej det är det inte... ;-) Precis så kände jag också ;-) Hur som helst är det här skitbra. Som några andra sagt är det bara att mixa till den här låten. Kan bli grymt. Bra jobbat, två tummar upp!!
osiris Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Nämen... Är det inte Cassandra jag hör? 🙂 Ah, hon sjunger ju för bra... Söt som socker också 😄 Trevlig låt 😆
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Nämen... Är det inte Cassandra jag hör? 😆 Ah, hon sjunger ju för bra... Söt som socker också 😄 Trevlig låt 😆 Javisst är det Cassandra som sjunger bl.a. Världen är då allt liten 🙂 Hur känner du henne?
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Vad är det som ger mig känsla av någon 80 tals filmhit? Flashdance, nej det är det inte... ;-) Precis så kände jag också ;-) Hur som helst är det här skitbra. Som några andra sagt är det bara att mixa till den här låten. Kan bli grymt. Bra jobbat, två tummar upp!! Jovisst är det lite 80-tals känsla. Både på mixningen och harmonierna 😄 Sen om det är bra eller dålig är ju en smaksak, vi gillar det iaf 🙂 Kul att så många verkar gilla låten, det är som sagt vår första egna låt, så det värmer enormt att de flesta ändå verkar tycka om låten. Mixningen kan ju alltid bli bättre 😆
osiris Postat 14 mars 2006 Postat 14 mars 2006 Nämen... Är det inte Cassandra jag hör? 😆 Ah, hon sjunger ju för bra... Söt som socker också 😄 Trevlig låt 😆 Javisst är det Cassandra som sjunger bl.a. Världen är då allt liten 🙂 Hur känner du henne? Har spelat in ett par låtar med henne... Lite soft, akustiskt så där... Du kan ju söka på "He's Like" så hittar du en låt med henne här på forumet. Vi kom i kontakt via jamma.se... hörde en av hennes låtar där...
Exil Postat 14 mars 2006 Trådstartare Postat 14 mars 2006 Nämen... Är det inte Cassandra jag hör? 😆 Ah, hon sjunger ju för bra... Söt som socker också 😄 Trevlig låt 😆 Javisst är det Cassandra som sjunger bl.a. Världen är då allt liten 😆 Hur känner du henne? Har spelat in ett par låtar med henne... Lite soft, akustiskt så där... Du kan ju söka på "He's Like" så hittar du en låt med henne här på forumet. Vi kom i kontakt via jamma.se... hörde en av hennes låtar där... Okej, trevlans, då vet jag vem du är. Själv få jag på samma skola som henne och spelar också i samma band som du märker 🙂 Hon har sagt att hon spelar in med någon, som jag antar är du 😆 Har låtit bra av det jag har hört 😆
Joel B Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Hej! Bra låt! Kan känna att det blir lite splittrat med komp/melodi i reffen när melodin är baserad på sextondelsunderdelning och kompet bara spelar 8-delar. Det kan bero på att sången släpar lite också. Gitarrslot är bra, särskilt i början, men det känns som att han missar på vissa ställen och spelar lite otajt rytmiskt på andra ställen. Men jag antar att ni inte tog om? 😏 Som en skiss/första inspelning är den bra, jag skulle vilja ha lite sextondelsunderdelningar i bas/trummor i reffen, i kombination med ett aningens sänkt tempo kanske, och fler omtag i samtliga instrument. Är inte super på det själv, men kan tänka mig att uttalet på vissa ord kan poleras. Joel
MrPhil (oregistrerad) Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Allt är skitbra inspelat och spelat/sjunget så det är ett supermaterial att mixa fram en bra låt ur.. Det är nu det börjar! 😏 Eh... nä... det mesta är väl hyfsat o duger gott o väl till demo (precis som ljudet/mixen), men sången är ju lite off ibland, en o annan ton. Engelskan behöver filas på. Svengelska bitvis. Lite fadd tycker jag den är... ingen riktig närvaro/stake. Men som sagt, som demo: alldeles utmärkt. Att någon tyckte allt låg i ansiktet i ljudbilden beror på att allt nästan är helt torrt.
Herr Q Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 låten e bra... men inspelningen e inte jättebra... den är inte dålig... men inte bra... lite överkomprimerad sång... jag personligen gillar inte förmycket kompessor speciellt inte på sång. men låten är mycket bra 😏
Exil Postat 15 mars 2006 Trådstartare Postat 15 mars 2006 Hej! Bra låt! Kan känna att det blir lite splittrat med komp/melodi i reffen när melodin är baserad på sextondelsunderdelning och kompet bara spelar 8-delar. Det kan bero på att sången släpar lite också. Gitarrslot är bra, särskilt i början, men det känns som att han missar på vissa ställen och spelar lite otajt rytmiskt på andra ställen. Men jag antar att ni inte tog om? 😏 Som en skiss/första inspelning är den bra, jag skulle vilja ha lite sextondelsunderdelningar i bas/trummor i reffen, i kombination med ett aningens sänkt tempo kanske, och fler omtag i samtliga instrument. Är inte super på det själv, men kan tänka mig att uttalet på vissa ord kan poleras. Joel Intressant det där du påpekar med 8-delar och 16-delar. Det har jag själv inte tänkt på. Ska lyssna på det senare 🙂 Sen angående gitarrsolona så missar dem ju lite smått på vissa ställen. Det är ju också två olika gitarrsolon 😏 Men vi tog några olika tagningar, men till slut blev det bara tillgjort, och vi behöll de tv å första gitarrsolona. För dem var känslal i. Det blev bara tillgjort desto fler solon man gjorde. Jag tycker även det är lite charmigt när det inte är helt "rätt" överallt. Uttal på engelska är ju en hel vetenskap. Som svensk är det ju väldigt att få ett naturligt uttal. Men Sånt går ju alltid öva på 😄 Men det är ju som sagt en demo, och om det någon gång skulle spelas in igen lite mer proffesionlelt kommer vi såklart jobba för att få det helt perfekt 😄
oakleaf (oregistrerad) Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Jag hör att denna låten har potential! Men som nämnts innan så ger inte mixen låten rättvisa. Sång insatsen är mycket god. Som sagt, en bra låt som inte riktigt kommer fram p g a produktionen. Så om farsan som är tekniker kan utvecklas eller att ni låter någon annan mixa detta så kan det bli riktigt bra. Ni är unga som jag förstår det, och låter man så här redan i eran ålder så tycker jag det finns härlig potential. Man hör att ni har grymt skoj så rock on!!!
Exil Postat 15 mars 2006 Trådstartare Postat 15 mars 2006 Ni är unga som jag förstår det, och låter man så här redan i eran ålder så tycker jag det finns härlig potential. Man hör att ni har grymt skoj så rock on!!! Det ska jag hälsa badet. Det ger oss lite extra krafter 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.