Jump to content
Annons

EZ drummer

Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Det absolut bästa var att jag slog på mitt kassa MEDELI digital set och alla trummor satt där det skulle. UTAN NÅGOT SKRUVANDE! De triggar kasst, men jag antar att jag får ge mig in i dess menysystem och ställa in skiten.

Låter skitbra har ju oxå ett medeli set väntar bara på att det ska bli klart med preorder priset. Jag vill ta det genom Musik Börsen handlar ju det mesta där trevligt folk i Linköping så det är väl klart att man tar det där man är stamkund. Skulle ju bli lite billigare om man signade på preorder och det gjorde jag, borde ju bli några hundra billigare det är ju några set strängar eller nåt så jag väntar väl lite till. Att det är bra grejor det fattade jag direkt lät ju skitbra dom demos som dom lagt upp.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 305
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så då är det klart var inne i Linköping och hämtade programmet ska bli skoj som fan att testa det. Får väl göra nån snabb rockmanick och lägga upp.

Göran

Dela på andra sajter

ska bli kul att höra, vill gärna höra för och nackdelar jämfört med Groove Agent som jag tycker funkar hyffsat. det är fills och cymbalslagen som är lite dryga att placera in och få bra.

Dela på andra sajter

Så då är det klart var inne i Linköping och hämtade programmet ska bli skoj som fan att testa det. Får väl göra nån snabb rockmanick och lägga upp.

Göran

Skall bli kul att höra om du slänger upp något! Fina låtar har du bjudit på förut och med en förhandstitt på Ezd blir det bara ännu bättre. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ska bli kul att höra, vill gärna höra för och nackdelar jämfört med Groove Agent som jag tycker funkar hyffsat. det är fills och cymbalslagen som är lite dryga att placera in och få bra.

Efter att ha suttit några timmar med ezdrummer så är mitt spontana intryck att den smiskar GA:s nakna rumpa med en spänstig bambukäpp.

Ezdrummers fördelar:

-Mer intuitivt

-Bättre GUI

-Bättre ljud

-Bättre urval av pop/rock-patterns

-Enklare att bygga ett spår, drag&drop bara

-Bättre "humanize"-funktion (tycker jag det låter som i alla fall)

-Velocity sweep (vars inställning följer med när du släpper ditt midi-pattern i sequensern)

GA:s fördelar:

-Lättare att spela "live"

-Större utbud av "udda" stilar

-Ingen väntetid för inladdning av trumset

-"Halvtempo"-funktion

Får väl lägga till om jag kommer på fler saker. Imponerande, Toontrack!

Redigerat av Signert
Dela på andra sajter

Håller med Signert helt o hållet. Jag har tidigare kört Groove Agent och köpt EZ Drummer idag och jävlar vad mycket bättre det är. Hoppas expansions kiten kommer vara grymma också.

Kan nämnas att det funkar även på Windows 2000 som jag har. Enligt requirements så ska det vara XP, och på deras hemsida står att dom ej testat i Win2k. Men det funkar alltså.

Dela på andra sajter

Jo det funkar skitbra även på pc versionen av logic 5.2, fan nu är det bara att lära sig lira elgura igen. Dom där smala gummisnoddarna till strängar han ser dom knappt gubbstrutten 🙂 . Kanske tar en stund med den där låten ändå 😏

Dela på andra sajter

Jag spinner vidare med en fråga till er som börjat använda EZD..

Drag and drop fungerar, men jag skulle vilja få ut de olika trummorna på separata MIDI spår så att jag kan bounca dessa till separata Audiospår när jag är klar med mitt komp. Detta för att kunna hantera varje ljud separat med EQ kompressorer o.s.v. Finns inte denna funktionen eller har jag missat någon inställning (som vanligt).

När man drar över filen så skapas det ju kontroller för varje EZ kanal, men endast en kanal där MIDI noterna ligger.

/Uffe

Dela på andra sajter

Jag spinner vidare med en fråga till er som börjat använda EZD..

Drag and drop fungerar, men jag skulle vilja få ut de olika trummorna på separata MIDI spår så att jag kan bounca dessa till separata Audiospår när jag är klar med mitt komp. Detta för att kunna hantera varje ljud separat med EQ kompressorer o.s.v. Finns inte denna funktionen eller har jag missat någon inställning (som vanligt).

När man drar över filen så skapas det ju kontroller för varje EZ kanal, men endast en kanal där MIDI noterna ligger.

/Uffe

Routa ljuden via ezdrummers mixer till olika vst-audiospår i Cubase. Dessa kan du sedan sola och bounca till wav-filer. Det spelar ingen roll att du bara har ett midispår. Det finns en förinställning i mixern som heter "multitrack", så slipper du koppla om spår för spår.

Dela på andra sajter

Signert...Bannimej om jag inte gjort som du säger. Jag har lagt upp varje kanal i EZD's mixer med "track1, "Track2" o.s.v, och de ser ut som separata MIDIspår i cubase, men här jag drar över kompet så blir det ett nytt MIDI spår där MIDI noterna (Klossen) lägger sig. Jag vill ha dem separerade på egna MIDI spår. Gör jag fel?

Det är som du säger... Det finns en multitrack option på varje spår. Är det den jag skall använda i stället på samtlida EZD-kanaler? Sitter på jobbet nu därför frågar jag. Har inte Cubase här.

/Bajenuffe

Dela på andra sajter

Det här ser ut att bli viktig info blir ju ganska knöligt att mecka med separata trumdelar annars. Märkte igår att tex baskaggen sjunger lite väl länge i det kompet som jag körde (kanske iofs. i alla har inte hunnit testa så många ännu). Måste ju gå att lura på nått sätt, kanske i midi editeringen eller muta/dra ner regeln på varje och bounca ett i taget. Blir ju jäkligt tidsödande men fan vad kan man begära för en så liten peng.

Dela på andra sajter

Alltså nu blir jag sjukt sugen på denna fina lilla produkt! I sommar blir EZD Pro Tools-kompatibel! Jag känner på mig att det kommer passa mig utmärkt... jag använder bara trumprogrammering för demos och då är Superior alldeles för överkurs. Håste ha!

Dela på andra sajter

BurninSven: Lägg en kompressor med en lite långsammare attack eller gate för att hugga av den sjungande tonen.

BajenUffe: Markera alla MIDI Parterna, klicka på MIDI-menyn och välj Dissolve Part. Nu kommer Cubase att skära isär MIDI-spåret i nya spår för varje instrument som är med i kompet.

En annan lösning är som sagt att använda stereospåren och solo-lyssna på dem ett efter ett för att bounce'a ned ljudet.

/Majken

Dela på andra sajter

BurninSven: Lägg en kompressor med en lite långsammare attack eller gate för att hugga av den sjungande tonen.

BajenUffe: Markera alla MIDI Parterna, klicka på MIDI-menyn och välj Dissolve Part. Nu kommer Cubase att skära isär MIDI-spåret i nya spår för varje instrument som är med i kompet.

En annan lösning är som sagt att använda stereospåren och solo-lyssna på dem ett efter ett för att bounce'a ned ljudet.

/Majken

Majken!

Kommer det ett test i Studio snart, månne?

Är sjukt nyfiken på att läsa ett fullständigt test. Den här produktern är i princip definitionen av "hemstudioprodukt".

Dela på andra sajter

Test kommer i nästa nummer. Utan att avslöja för mycket så kan jag väl säga att det är en riktigt bra produkt. Lättanvänd, låter kanonbra och snålar på resurserna. Hatten av till Toontrack 😄

Den här produktern är i princip definitionen av "hemstudioprodukt".

Då är vi av precis samma åsikt 😲

/Majken

Dela på andra sajter

Jag vet att detta diskuterats i en annan tråd, då rent allmänt om uppdelning av midispår. Jag förstår fortfarande inte varför man skall "dissolva" midispåret, när man har en VSTi med flera utgångar.

Alltså, routa t.ex. kicken till första VST-spåret, virveln till andra, osv. Sen lägger du de effekter du vill ha på respektive VST-spår, om du inte vill bounca dem till vanliga audiospår först för att spara resurser.

Enda anledningen jag kan se att dela upp midispåret är om man har en sampleplayer utan multipla utgångar. Eller är jag snurrig?

Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte varför man skall "dissolva" midispåret, när man har en VSTi med flera utgångar.

Jag håller bara med.

Jag tycker det är smidigast att ha alla trummor i samma midi-track. Det blir ju en mycket bättre "bild" av hur alla trummor lirar ihop. I de fall man måste skicka kick och cymbaler till olika VSTi-er, så fixar man/jag en drummap, som routar de olika miditonerna olika.

Tjo, det är jag det...

Dela på andra sajter

För att förtydliga lite så dissolvar jag aldrig midi-spår själv, men möjligheten finns och vissa tycks gilla arbetssättet. Sen använder jag förvisso inte drummap'en heller utan kör all midi-hantering med key-editorn eftersom det är det enda läge där man har exakt kontroll över längden på midi-noterna.

Som jag ser det så skulle det främst vara intressant med dissolvade spår när man vill lägga midi-pluggar på enstaka trummor eller konstruera nya komp genom att plocka de olika delarna från olika variationer av komp och pussla samman till något nytt.

/Majken

Dela på andra sajter

Hm nu kommer det matnyttiga på bordet mums 😳 ser ut att bli en bra tråd det här. Hoppas det går att få riktig fjong på det i Logic PC också har inte riktigt hunnit ännu. Men annars får man väl bounca som sagt när midin är klarmeckad, det går ju det med. Bortsett från tidsperspektivet så är det kanske till och med en ganska bra metod.

Göran

Dela på andra sajter

För att förtydliga lite så dissolvar jag aldrig midi-spår själv, men möjligheten finns och vissa tycks gilla arbetssättet. Sen använder jag förvisso inte drummap'en heller utan kör all midi-hantering med key-editorn eftersom det är det enda läge där man har exakt kontroll över längden på midi-noterna.

Som jag ser det så skulle det främst vara intressant med dissolvade spår när man vill lägga midi-pluggar på enstaka trummor eller konstruera nya komp genom att plocka de olika delarna från olika variationer av komp och pussla samman till något nytt.

/Majken

Håller med (förutom att jag använder drummappen). Det var absolut inte meningen att slå ner på din förklaring. :rolleyes:

Ville bara förtydliga mig eftersom det verkar som att det råder viss förvirring runt det här med skillnaden på midi- vst- och audiospår.

En följdfråga bara: har det någon betydelse hur långa midinoterna är när man pysslar med trummor?

Dela på andra sajter

Dumble (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Satt igår och knåpade ihop en liten snabb demo av det Yamaha Coktail kit som följer med EZDrummer efter att fått frågan på ett annat forum. Kanske någon här också som vill lyssna?

Gitarrer och bas (en tyvärr hemskt luddig sådan) är körda genom Amplitube 2. Inga andra pluggar än just Amplitube2 och EZDrummer har använts.

Redigerat av Dumble
Dela på andra sajter

Satt igår och knåpade ihop en liten snabb demo av det Yamaha Coktail kit som följer med EZDrummer efter att fått frågan på ett annat forum. Kanske någon här också som vill lyssna?

Easy Cocktail

Gitarrer och bas (en tyvärr hemskt luddig sådan) är körda genom Amplitube 2. Inga andra pluggar än just Amplitube2 och EZDrummer har använts.

Länken va lite knasig.

😄

Dela på andra sajter

Dumble (oregistrerad)

Easy Cocktail

Länken va lite knasig.

😄

Helt rätt...nu ska även originallänken vara rätt 😄

Dela på andra sajter

Ville bara förtydliga mig eftersom det verkar som att det råder viss förvirring runt det här med skillnaden på midi- vst- och audiospår.

Det gör det absolut och det känns som att Steinberg är en stor bov i dramat. Hanteringen av midispår och vst-instrument är egentligen riktigt korkad i Cubase och jag vet inte hur ofta man ser frågor kring hur man lägger reverb på midispåren. Att samma instrument har två spår i mixern, har olika typer av pluggar, stöder automationsspår men hamnar långt från varandra i projektfönstret är knappast speciellt smidigt.

En följdfråga bara: har det någon betydelse hur långa midinoterna är när man pysslar med trummor?

Ja och nej, för att vara lagom diplomatisk 😄 - Det har ingen betydelse i pluggar som EZDrummer men däremot i pluggar som Battery 2 där man kan använda sig av notlägden ihop med envelopes för att korta ned trumslag. Väldigt effektivt när man jobbar med elektronisk musik.

/Majken

Dela på andra sajter

Jodå Dumble det låter bra och det är fantastiskt att det går att smälla ihop nått med ett trumljud/komp som funkar så här bra på så kort tid. Men man hör ocskå att det blir viktigt att kunna hantera sånt som tas upp här i slutet av tråden dvs. kunna styra dom olika trumdelarna på olika sätt. Bra låt fin laidbackfeeling tycker jag, dit med lite sång också.

Göran

Dela på andra sajter

Dumble (oregistrerad)
Jodå Dumble det låter bra och det är fantastiskt att det går att smälla ihop nått med ett trumljud/komp som funkar så här bra på så kort tid. Men man hör ocskå att det blir viktigt att kunna hantera sånt som tas upp här i slutet av tråden dvs. kunna styra dom olika trumdelarna på olika sätt. Bra låt fin laidbackfeeling tycker jag, dit med lite sång också.

Göran

Jag förstår faktiskt inte vilken "detaljstyrning" det är som saknas? EZDrummer har ju flera utgångar som man kan använda för att processa varje trumma/hihat/cymbal försig med eq och/eller kompressor o.dyl. Vill man in och peta mer i de färdiga MIDI-spåren går det ju som sagt att "dissolva" dessa.

Tanken med EZDrummer, som jag har förstått det, är väl just att man inte ska behöva göra så mycket sådant meck utan ljuden är i princip färdigprocessade och ska vara snabba att använda i t.ex. en låtskrivarsituation? Min ytterst enkla demo är ju som sagt ett exempel på just det. Jag använde inget annat en EZDrummer och Amplitube2 för gitarrerna och basen.

//Magnus

Dela på andra sajter

Jodå Dumble jag gillade låten :rolleyes: men tror trummorna kan låta mycket mer så att säga. Jag har köpt det själv men har inte hunnit kolla ännu om det går att ta ut varje del via mixern till separata kanaler för att processa efter behov. Kör Logic på PC och jag tror att vi är fler här som gör det. Jag tycker som sagt att den här tråden har varit jäkligt givande mot slutet massor med bra tips.

Jag håller också med dig om att en av dom stora fördelarna är ju just att det ska gå fort och att det faktiskt också går fort att jobba med det här programmet så mycket har jag hunnit med. Men jag är också övertygad om att det går att få det att låta riktigt jävla bra.

Göran

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.