Jump to content
Annons

Jag tänker gå därifrån.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

* LÅTNAMN: Jag tänker gå därifrån

* ARTIST/GRUPP: Namnlöst

* GENRE: Postrock / Electronica

* LÅTLÄNGD: 10:22

* KOMPOSITÖR: Gustaf Lundh

* PRODUCENT: Gustaf Lundh

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 14.5 mb

* STATUS: färdig

Hej!

Elgitarr, piano, orglar och elektronik. Min sjätte låt. Prövade att den här gången göra en gitarrbaserad-låt i Ableton Live för att se vad programmet gick för!

Hoppas ni orkar ladda ner den. Tycker inte den är särskilt svår, om än lite udda.

Det här är också första gången jag experimenterat med min röst som stämma 😄..

http://pendrill.no-ip.org/gusc/work/jag%20...%e4rifr%e5n.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

cool låt. jag tycker att gitarrljudet är jävligt bra. inge speciellt men ändå bra. trumljudet är kanske inte det bästa enligt mitt tycke. jag skulle vilja ha dem tydligare. och det är nån crash som inte låter speciellt bra heller. lite mer livetrummor (så gott det går med programerade) mer skitigt ljud skulle vara coolt. större trummor.... annars en shysst låt.

Jag tycker nog att det skulle behövas trixas lite mer med den. "sången" skulle också kunna höras lite mer...låten är väldigt stämmingsfull. so...keep it flow! 😉

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Bra låtnamn. Snygg produktion. Lite väl långdragen, jag orkade inte lyssna på hela utan spolade en del i slutet. Betyg: 3. Helt okej. 🙂

tack för lyssningen sis!

okej, jag som trodde du var härdad. 😱

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lyssnar bara en gång ikväll iallafall, den är ganska lång. Får skriva medans jag lyssnar, annars kommer jag aldrig i säng.

Bättre ljud än vad jag minns att du brukar ha i dina låtar.

Knasterljudet gör mig lite nervös, får först för mig att mina monitorer pajat. Sen inser jag att dom inte har det, och tycker istället att samma ljud låter varmt och effektfullt.

Ah, du sjunger! Snyggt. Mer sånt.

Trummorna har nämnts, mer äkta trummor är ett alternativ, men det finns ett annat också. Så som bastrumman låter, så vill jag nästan att alla trumljuden ska låta. MER syntetiskt. Hihat och cymbaler och sånt låter lite halväkta, och ger lite midi-feeling tycker jag. Skulle kanske passa bättre med lite klick och blipp?

Nu har jag lyssnat igenom den två gånger iallafall.. *suck*

Bra jobbat som vanligt.

Edit:

Tycker det blir ett par nummer bättre när bastrumman blir lite mer livlig framemot slutet. Kanonbra blir det då!

Edit 2:

Taktminskningen i slutet är snygg också, märkte den inte första gången. sådär, nu ska jag sluta tjata. 🙂

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

thanks fidden!

ja, bastrumman är riktigt skön!

klick och blipp skulle kanske fungera bättre, har tänkt på det.

alltid kul att höra feedback från dig. sov tungt!

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!!

Håller med om trummorna, gå fullt åt endera hållet: Antingen riktiga trummor eller riktigt syntetiska...

Kanske lite väl lång, men å andra sidan är det såpass bra att man utan större problem står ut med det... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Snyggt!!

Håller med om trummorna, gå fullt åt endera hållet: Antingen riktiga trummor eller riktigt syntetiska...

Kanske lite väl lång, men å andra sidan är det såpass bra att man utan större problem står ut med det... 😏

OK!

Ska tänka på. 😆 tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att tänka på Träd gräs och stenar.

Men de är ett band med olika individer och det gör musiken mer dynamik i spel stil och uttryck.

Din låt blir trots en lovande titel - hur ska jag säga - lite ointressant. Som om du mest pratar med dig själv.

Men å andra sidan då är den vacker och egen - du fastnar inte i maskinernas värld vilket i bland blir fallet med den här typen av låter.

Mitt tips: starta ett band! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Kommer att tänka på Träd gräs och stenar.

Men de är ett band med olika individer och det gör musiken mer dynamik i spel stil och uttryck.

Din låt blir trots en lovande titel - hur ska jag säga - lite ointressant. Som om du mest pratar med dig själv.

Men å andra sidan då är den vacker och egen - du fastnar inte i maskinernas värld vilket i bland blir fallet med den här typen av låter.

Mitt tips: starta ett band! 😠

Ett band vore fint!

Tack för konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lite problem med högerörat för tillfället så det är svårt att ge en rättvis bedömning. Men rent spontant tycker jag det låter skitbra! Precis i början tänkte jag "oh nej, inte ännu en explosions in the sky-ripoff" men jag hade fel 😕 Du har faktiskt lyckats skulptera ett eget litet ljudlandskap i en genre som konstigt nog är ganska svår att ta plats i. Håller med om trummorna dock, de skulle nog må bättre av att vara helt elektroniska. Sprakljudet kanske skulle användas lite mer sparsamt med. Men jag hör gärna lite andra små intressanta ljud istället.

Tycker dethär håller mycket hög klass. Helt i nivå med många av de etablerade artisterna i genren.

Fortsätt i den stilen!

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Nu har jag lite problem med högerörat för tillfället så det är svårt att ge en rättvis bedömning. Men rent spontant tycker jag det låter skitbra! Precis i början tänkte jag "oh nej, inte ännu en explosions in the sky-ripoff" men jag hade fel 😕 Du har faktiskt lyckats skulptera ett eget litet ljudlandskap i en genre som konstigt nog är ganska svår att ta plats i. Håller med om trummorna dock, de skulle nog må bättre av att vara helt elektroniska. Sprakljudet kanske skulle användas lite mer sparsamt med. Men jag hör gärna lite andra små intressanta ljud istället.

Tycker dethär håller mycket hög klass. Helt i nivå med många av de etablerade artisterna i genren.

Fortsätt i den stilen!

Varmt tack!

Jag hatar explosions in the sky-rippoffs 😉.. Även fast Mono och Red Sparowes ligger mig varmt om hjärtat..

Annars är Mogwai några som verkligen lyckats få ett eget sound som verkligen har karaktär..

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, härdad är jag inte; jag har aldrig riktigt gillat 15-minutersambient. Men, skam den som ger sig. Jag har lyssnat igen. 😕

Det är några minuter i mitten du hade kunnat stryka, tror jag. I övrigt händer tillräckligt. Ljudet är bra, som sagt. Skulle förmodligen fungera bra på klubb. Funderat något mer på den saken, att spela ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Mja, härdad är jag inte; jag har aldrig riktigt gillat 15-minutersambient. Men, skam den som ger sig. Jag har lyssnat igen. 😕

Det är några minuter i mitten du hade kunnat stryka, tror jag. I övrigt händer tillräckligt. Ljudet är bra, som sagt. Skulle förmodligen fungera bra på klubb. Funderat något mer på den saken, att spela ute?

Ja, jag håller med dig där. Mittenbiten drar ner engagemanget lite. Den kan nog bidra att jag tappar lyssnare, som vi märkte!

Nej inte funderat på det. Vetifan hur det skulle gå. Live fungerar ju rätt bra på den biten men jag vet inte, isåfall får jag träna hemma första 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...