Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har då precis köpt en ny fin fräsh PowerPc G5:a och Logic 7.2 till det. Köpte också i veckan ett nytt ljdukort. Och nyss beställde jag jag 2 gig extra ram-minne. Men nu är det så att jag har 5 000 över för att köpa något. Och jag har planer på en fin mick för sång och ackegura. Eller en bra linebox till bas.

Jag vet att om jag ställer frågan vilken mick DU tycker är bäst för dem pengarna, så kommer jag få massa olika åsikter. Men jag gör det ändå 😮

Om jag istället skulle köpa en Linebox. Vad kan man då få för 5 000 ?

Det är väl Lineboxen jag är mest oventande om, eftersom jag själv inte är bassist. Kondensatormikar har jag väl halvkoll på. Men är alltid kul att höra vad andra skulle köpa.

Ha det fint!

Annons
Postat

Till en kondensatormikrofon måste du ha fantommatning också. Det innebär att du behöver en preamp - och då kan du hålla utkik efter en preamp som även har en högohmig instrumentingång - exempelvis Studio Projects VTB-1. Alternativet är att köpa både en preamp och en aktiv DI-box - kanske en Line Audio Design DMP och en ADIB.

När det gäller mikrofoner, så lyssna gärna på testinspelningarna på min testsite. 😮

Postat
Till en kondensatormikrofon måste du ha fantommatning också. Det innebär att du behöver en preamp - och då kan du hålla utkik efter en preamp som även har en högohmig instrumentingång - exempelvis Studio Projects VTB-1. Alternativet är att köpa både en preamp och en aktiv DI-box - kanske en Line Audio Design DMP och en ADIB.

När det gäller mikrofoner, så lyssna gärna på testinspelningarna på min testsite. 🙁

Å ska genast lyssna på dina testexempel. Men grejen är det att jag har redan fantomatning på ljudkortet. Och jag kommer använda micken mest i skolan jag går på, där vi har någon Jomek preamp och massa andra jag inte kan namnet på. Så det är inget problem så.

Ska lyssna nu 😄

Postat

Ok - lyssna i så fall gärna exempelvis på Violet Designs Dolly och Black Knight, samt Studio Projects B1 och T3. Även Oktava MK319 kan vara en trevlig bekantskap. Ska du spela in akustisk gitarr så är det många som gillar småmembranaren Oktava MK012 till det. Line Audio Designs SM3i är också en mycket intressant modell.

Sontronics har också ett par mycket trevliga modeller, men jag har inte namnen i huvudet just nu, så lyssna på alla för säkerhets skull... 🙁

Postat

Håller med Claes ang. mikrofonerna.

Vad gäller linebox så tycker jag du ska satsa på en Countryman DI Type 85.

Kostar omkring 2500:- har jag för mig...

Postat

Vad gäller lineboxen så har jag en Focusrite Penta till salu...

det är en Class A pre-amp/linebox för både instrument/mikrofoner och som i huvudsak är en preset-kompressor i stereo,både FET/opto-cell, till råga på allt-med en massa bra ljudinställningar som du lätt kan ändra,lägga till tubesturation,stereobredda osv,mkt bra burk för pengarna,kontakta mig via fomulär/pm om du är intresserad... 😕

Postat

bara en fråga som väcks.

Du säger att du går i skolan. gör antagandet att du är student.

Hur får en student först råd till att köpa en en ny dator + dyyra program x ramminne och dessutom ha femtusen över som du lägger på musikgrejer

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Triss, arv, extraknäck, sparat, farmor, väskryckning... det finns väl många möjligheter. Man behöver väl inte vara luspank bara för att man studerar? ;-)

//nemo

Postat (redigerat)
bara en fråga som väcks.

Du säger att du går i skolan. gör antagandet att du är student.

Hur får en student först råd till att köpa en en ny dator + dyyra program x ramminne och dessutom ha femtusen över som  du lägger på musikgrejer

Hehe jo Captain nemo har faktiskt rätt. Jag har då haft turen att få rätt stort arv när min morfar gick bort några år sedan. Och eftersom jag fyllyer 18 om två veckor så har jag nu fått ta lite av dem pengarna. Därav har jag kunnat köpa allt. Jag tog ut en viss summa pengar för att kunna köpa upp en schyst musikdator med tillbehör. Det har blivit lite billigare än jag förutspådde, och därav har jag 5 000 "över". En positiv överaskning helt enkelt 😳

Redigerat av Exil

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.