Jump to content
Annons

Signalstyrkor - Löst

Zyan

Recommended Posts

Jag har sökt lite angående inspelningsstyrka och fann att man ska hålla den under eller runt 0db.

I min manual står det att man ska hålla så stark så "peak" lampan blinkar vid topparna och det är över 10db när det lyser till.

Jag har många reglage på ljudstyrkan, och vad ska jag sätta prioritera att ha lågt och högt när jag vill ha en schysst signal?

Så här kör jag nu:

1. Med Pod xt och synth: max på output på enheten och 0db på resten, vilket är gain, fader på kanalen, fader på subgruppen jag spelar in från, mixer i ljudkortet och cubase egen fader.

Signalen är svag, runt minus tio db på mixen men ännu mindre eller lika i cubase.

2. fantommatad stormembramare

Alla som synthen fast gain står på +35db (max +60db) och signalen peakar när man sjunger starkt och riktigt nära men inte när man sjunger normalt 15cm ifrån. Runt 0db på mixerns output vid "normal" sång

Hur ska jag lösa detta, vad ska jag ändra för att signalen ska bli starkare och samtidigt må bra?

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons
Jag har sökt lite angående inspelningsstyrka och fann att man ska hålla den under eller runt 0db.

I min manual står det att man ska hålla så stark så "peak" lampan blinkar vid topparna och det är över 10db när det lyser till.

Det beror på om man pratar om analog eller digital teknik.

I den digitala världen finns det inget alls över 0dB - så därför ska man hålla sig så nära 0dB som möjligt om man vill optimera inspelningarna. Allt över 0dB blir bara ett fruktansvärt oljud.

I den analoga världen är det annorlunda, eftersom man jobbar med en viss överstyrningsmarginal ("headroom"). Det blir dessutom inte tvärnit med riktigt hemskt oljud om man överstyr analoga prylar - utan en mer gradvis ökning av distorsionen, på ett - i vissa lägen - behagligt sätt.

Dela på andra sajter

Nej det är +10db 😆

Så vad ska jag öka i första hand. Förstår att det är bäst att undvika cubase och ljudkortsregeln efterssom de är digitala. Då är jag nere på två, gain och mixerbordets regel. Vad är att eftersträva, kan tänka mig att det är viktigt att hålla gain så låg som möjligt och tryck upp regeln på kanske +5db.

Finns det risk för oönskade spikar på det viset om jag håller under 0db på output mätaren?

Dela på andra sajter

Gain ska tvärtom vara så hög som möjligt.

Skruva upp Gain tills Peak-LED:en blinkar till vid starka partier och backa sedan lite grand på den.

Det bästa är att sedan hålla koll på ljudkortets ingångsnivå, om det finns möjlighet till det - och reglera utnivån från mixern så att ljudkortets ingång aldrig blir överstyrd.

Spelar du in i 24-bit eller 32-bit FP, så behöver du inte vara lika kinkig med att hålla in-nivån till ljudkortet så nära 0dB som möjligt, som om du kör med 16-bit.

Dela på andra sajter

hej

det som är intressant med headroom är att där skiljer sig de billigare mot de dyra. De dyra mixarna eller preamparna klara av mer signaler, då de har mer headroom. OBS, gäller bara analogt.

När det gäller att hålla signalerna starka så skulla jag säga så här, försök för det första aldrig att peaka nånting, även om apparaten har ett stort headroom. Headroomet är ju egentligen bara till för om ett extra transient ljud kommer in och som man inte var förberedd på innan. Så även om man spelar in digitalt eller analogt så bör man inte gå över 0 dB. För risken som jag ser det, jag vet inte om det är så, är att om du spelar in nånting analogt och går över 0 dB för att sedan konvertera den signalen till digitalt så blir det dist. Rätta mig om jag har fel Claes.

Anledningen till att man vill ha så stark signal in är ju att man inte vill ha så mycket brus med i inspelningen. Ju större skillnaden mellan bruset och insignalen desto mindre hör man av bruset. Om man har möjlighet så satsa på att få ner bakgrundsbruset, fläktar etc. och då är behovet att ligga nära 0 mindre. (Det är alltid en risk att ligga nära noll, iallafall digitalt.)

MVH Anders

Dela på andra sajter

Precis!

Anledningen till att man vill öka Gain så mycket som möjligt, är att ha så hög nivå som möjligt genom signalkedjan och därigenom hålla en förhållandevis lägre brusnivå - och då måste man förstärka så mycket det går redan i första steget - som är just där Gain-ratten sitter.

Att förlita sig på mätarna kan vara vanskligt, eftersom man inte alltid vet hur de är kalibrerade. Man får utgå från att mätarna som visar ljudkortets ingångsnivå är korrekta, eftersom det är katastrof med digital dist - så om man ska följa några mätare, så är det dem - men viktigast är förstås alltid att lyssna... 😉

Dela på andra sajter

Tack för tipsen...

Problemet är att det inte blir distat, utan spåret blir svagt men känns så fel att dra upp reglage över noll.

Men nu är min dator på uppgradering så jag kan inte prova förän i slutet av veckan.

Dela på andra sajter

Jag löste det...

Den peakar när det är +10db men den mäter på prefader, och det är alltså som om regeln stod på max, och står den på max så är det +10.

Sätter man den på 0, så subtrahera 10 och det blir 0.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.