Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur får man instrumenten att passa in i låten när man gör en remix? EQ kanske?Just nu låter det så "pålagt" när jag har gjort remixar. Finns det nån forskning bakom detta eller gäller det att hitta rätt synth och basljud?

Genren är house/electro..

Annons
Postat

Nämen, allvarligt. Utrustning är inte alltid det viktiga för en låt, men har du inte t.ex. en distpedal blir det svårt att göra hårdrock.

Och om ljudet i din synt låter plastigt är det svårt att ratta till ett icke-plastigt ljud. Då är det kanske bättre att låta ditt sound bygga på dina plastiga syntljud och byta genre. 😲

Tänk igenom instrumentsättningen. Med ett "bra sound" brukar instrumenten passa tillsammans redan vid slaskmixningen och utan hårt eq:ande...

Postat

Det finns väl inga genrella regler. Men jag brukar bara försöka behålla det som jag verkligen gillar med orginalet och plocka ut ett eller några få enskilda ljuden. Sedan försöker jag väva in det i min "normala" ljudbild. Jag försöker hitta ljud som passar de som jag valt ut, så att det ska bli en helhet. Det är ju därför man får göra remixar, för att sätta sin personliga prägel på låten. Så ibland kan det vara med ett ljud från orginallåten, ibland fler. Hänger ju lite på vad den man remixar vill ha också. Svår balansgång det där. Vet inte om det gav några idéer, men så jobbar jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.