Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Jag har provat söka på sammanslagna tråden om Hercules men inte hittat ett liknande problem.

Har köpt ny bärbar dator med Hercules 16/12 ljudkort och Cubase SX3. Har lyckats ställa in allt så att jag med en POD kunnat lirat in lite gitarr. MEN jag vill använda lurar och hör inget ljud. Loopar spåret och ser att det är nåt inspelat, mätaren rör sig... men det kommer inget ljud ur lurarna. Jag använder headphones utgången på ljudkortet...

Vad kan det vara för fel? 😎

Annons
Postat

Volymkontrollen till Phones-utgången? 🙂

Har du installerat och valt rätt ASIO-drivrutiner i Cubase SX? Ska vara Hercules egna.

Hör du något ur PCns egna ljudkort, om det nu finns något?

Postat

Jaha höja volymen... Det funka!

Nej, skämt åsido, tror jag installerat och valt rätt AISO drivrutiner - det står i alla fall "AISO Driver Name Hercules" osv i "Device Setup".

Nej jag hör inget ur datorns egna högtalare.

Postat (redigerat)

Du kanske har missat att skapa input busar för ingångarna under VST Connections (snabbknapp F4)? Alla de 12 analoga ingångarna ska skapas här (de 10 på baksidan och 2 med preampar på framsidan).

När du sedan skapar ett audio-track i Cubase så väljer du rätt ingång under "in" i panelen till vänster. Glöm inte aktivera monitorn (den lilla högtalarknappen) på spåret om du vill ha medhörning när du spelar in.

Hjälper det tro? 😉

edit: ok, nu var det uppspelning snarare än inspelning du hade problem med, men tänkte vi börjar i denna ändan... 😲

Redigerat av hackeman
Postat

Tja!

Har kollat med inställningarna och det står "yes" bakom varje inställning. Men det hörs fortfarande inget ur hörlurarna. Avaktiverar jag herkules kortet och använder datorns egna så hörs det som är inspelat... Skumt. Man vill ju kunna använda kortet hela tiden liksom... 🙂

Vad tror du om det?

/J

Postat

Problem solved!

Jag har nu fått igång mitt kort! So stay tuned for som metal madness! 😕

/Johan

Postat
Problem solved!

Jag har nu fått igång mitt kort! So stay tuned for som metal madness! 😄

/Johan

Oj, missade att du svarat förra gången... så vad var problemet/lösningen då?

Postat

Jag ominstallerade kortet... 🙂 Så enkelt va det löst...

Men en fråga. Har en enkel Behringer mixer med 2 mic ingångar och sen kortet då. När jag ska spela in trummor tänkte jag splitta mixerns mic ingångar så att jag får fyra in på den, köra dessa för överhäng (2 micar) och pukor (2 micar) och sen virvel o kagge direkt till kortet för att få så bra ljud på dem som möjligt.

Fattar att signalen blir sämre när man splittar så men blir det FÖR dåligt tro? Är det nån ide att ens testa.

Var på JAM och de skakade bara på huvet o sa köp en mixer med fler ingångar istället... De sa också att om man vill ha en sån splitter (2 mic till en) så får man bygga en själv. Men trots att jag sa att jag hade sett en sån på deras egen hemsida, med bild och allt, så menade han att den inte fanns. Så jag litar inte riktigt på deras omdöme... 😄

whatyathink?

Postat

Vänta, vänta....när du säger "splitter" menar du egentligen en adapter så du kan plugga in två mikrofoner på samma ingång?

Även om det finns så är det en dålig idé eftersom du blir av med möjligheten att ställa ingångsvolymen på mikrofonerna. Även om det är samma tyo av mik så behöver de inte ge samma styrka ut. Är det dessutom mikrofoner som behöver fantom-matning så är det säkert ett extra problem.

Jag skulle följt JAMs råd och fixa en större mixer, men det finns även andra sätt att trixa på.

Själv använder jag 5 ingångar när mitt band spelar in trummor. 1 BK, 1 ovanför virveln, 1 under virveln och sedan två stormembransmickar framför trumsetet.

Jag placerar dom så att de ska täcka hela trumsetet fast under cymbalerna i höjd. Om ni har ett trumset som låter bra akustiskt så är detta ett lysande sätt att spara ner på antalet kanaler samt att låta trummorna och lokalen göra jobbet.

Du skulle också kunna få ut tre ingångar från din nuvrande mixer. Plugga helt enkelt in i ett ledig tele-ingång. De flesta dynamiska mickar av schysst kvalitet kan pluggas in där.

Du kan sedan skicka den till ljudkortet via AUX-bussen. (se bara till att du inte har volymen uppe på en annan kanal eller att det läcker för mycket från andra kanaler.

Det handlar inte så mycket om att du får sämre ljud om du försöker plugga in fler mickar i samma uttag utan möjligheten att påverka dem. Blir du av med den så spelar det ju ingen roll hur många ingångar du har i ditt ljudkort. Du kan ju inte separera signalerna när du fått in dem i datorn heller.....

(Iofs: om du blandar endast cymbaler och baskagge så kanske det går att EQa fram två spår, men du lär förlora rätt mycket dynamik i det).

Ett annat tips är att låna en annan billig mixer. Själv har jag inte en supermixer, utan kör med mitt gamla Mackiebord ur vilket jag får 4 kanaler. Sen har vi i bandet en lite Altomixer som jag får ut två till ur. Inte bästa lösningen men jag får in kanalerna separat ialla fall.

Hoppas du fått lite fler idéer att tänka på!

Lycka till med inspelningen!

Postat

Tack för bra svar!

Fick definitivt något att fundera på. Ska bli kul och testa alla nya ideer.

Kommer nog att posta inspelningarna på vår hemsida och här under Demoinspelningar.

Får se hur det går. 😠

Tack igen!

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.