Jump to content
Annons

Är det ngn som är bra på Norton Ghost?


suprapappa

Recommended Posts

tja

min flickän har växt ur sin 10gb hårddisk och vi införskaffade därför en 80 gigare istället....jag har installerat om windows många gånger i mina dar och det finns roligare saker att göra....hennes operativsystem är dessutom relativt nyinstallerat och lider inte av några problem så jag skulle helst bara vilja föra över allt till den nya disken istället för att installera om (det finns bara plats för en disk i datorn, men för själva kopieringen kan jag haka på en till om jag har höljet öppet)

jag upptäckte att jag kan göra just detta med norton ghost 9. det finns en wizard för att just uppgradera till en större disk.

1:a gången jag försökte stog datorn och tuggade 1½ timme och när jag skulle ta ut en cd (vilket kanske var lite korkat) hängde sig burken.

jag försökte igen och nu gick det på 15 minuter, utan några felmeddelanden så jag stängde ner och bytte ut systemdisken mot den nya klonade disken.

windows startar men precis när man ska komma till inloggningsfönstret så kommer det bara en blå ruta med windows logan och där hänger det sig....det går att få fram en startmeny för felsäkert läge men resultatet blir det samma

datorn är en dell och på den gamla systemdisken finns en dold partition på 7mb som jag antar är ngn bootsektor.....när man ska göra kloningen i ghost så kan jag i source drive endast välja c: men i destination syns dels den nya disken e: samt c: och den dolda partitionen. kan detta ha ngt med saken att göra.....märkesdatorer kan ju va lite knepiga...men samtidigt borde väl datorn inte ens starta om inte bootsektorn skulle ha kommit med.

ngn som råkat ut för samma sak eller har en bra gissning?

tack för hjälpen

petri

ps. vid det här laget hade det gått snabbare att göra en nyinstallation men jag vill ändå göra så här för att lära mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Den dolda partitionen är en sk. recoverypartition som alla "märkesdatorer" (hp, dell, ibm,...) har. Den innehåller hjälpprogram för att installera uch upprätthålla din maskin.

Nåja anyway, jag har ingen aning om hur ghost funkar. så det kan jag inte hjälpa till med. Jag har bara använt partitionmagic. Men här lite metainstruktioner för hur jag sku göra det.

För att få den gömda partitionen överförd, bör du använda verktyg som kom med maskinen från butiken. Sen då du har den gömda partitionen klar (och en annan "tom" partition" kan du kopiera över den nuvarande hårdskivans partitione 1:1. Sen hamnar du troligen förstora den, eller göra ännu en partitione till på det utrymme som blir över (typ en datapartition el. dyl).

För att kunna bootta från den nya skivan bör nu sen XP:n hitta rätt på din nya skiva. Hos mig tunar jag detta genom att manipulera en fil som heter boot.ini, där jag berättar åt XP vilken partition den skall hitta sig själv.

I ditt fall har du ju trots allt klarat dig ganska långt, och säkert gjort ungefär de samma stegena jag beskrev ovan. Vad jag skulle göra i ditt fall är att köra nånslags XP repair körning. Det verkar som om nån intern hänvisning till nån fil inte lyckas hittas. Eller så kan det vara typ en pagefil som inte funkar ok mera. Vissa filer kan XP också förvänta sig hitta på ett visst ställe på hårdskivan (förfittad copy-protection).

Efter att spendera all denna tid med datorn istället för din flickvän, skulla jag sen i ditt fall göra saken helt tvärtom: installera nya disken, installera ny XP på den. Installera gamla disken, kopiera viktig data (på en anna partition än systemet!)., slänga gamla disken coh vara glad 1-2 år framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...