Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hopp!

Jag har idag suttit och gjort en grovmix på Call on me. En låt som följer med "Mixing and Mastering with Waves"

Jag har itne alls följt instruktionerna som följer med. Utan ville testa själv först. Jag har inte mycket erfarenhet inom mixning, men börjar lära mig allt efter som. Jag mixar efter gehör som jag brukar säga 😉

Lyssna gärna och säg vad ni skulle förbättra =)

http://s61.yousendit.com/d.aspx?id=087WYU57QVEY2J2PZQP0J8647

Ha det gött!

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. 😉

Tja det där låter väl rätt okej, jag är verkligen ingen expert dock. Sången var lite väl dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var på tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, när det är många lager sång, så blir det ganska grötigt.

😉

Postat
Call on me... jag trodde det handlade om Eric Prydz. 😆

Tja det där låter väl rätt okej, jag är verkligen ingen expert dock. Sången var lite väl dominerande kan jag tycka. Och bandpassdisthackeffekten var på tok för stark, och kan behöva lite hipassfilter. Bitvis, när det är många lager sång, så blir det ganska grötigt.

😱

Jo sången är lite stark. Men det gjorde jag med flit, eftersom ett flertal har klagat på mina tidigare produktioner. De har klagat på att jag har haft sången för neutral i mixen. Så jag tänke testa att höja sången. Men den ska nog sänkas ja.

Sen angående att det blir grötigt med alla sång vid vissa tillfällen kan jag hålla med. Jag har bara använt alla filer som det är tänkt. Men jag får väl klippa lite.

Ska fortsätta i morgon, och se vad jag kan rätta till 🙂

Postat
Sen angående att det blir grötigt med alla sång vid vissa tillfällen kan jag hålla med. Jag har bara använt alla filer som det är tänkt. Men jag får väl klippa lite.

Nääää jag tror du ska skära frekvenser som krockar...

Postat

Att leadsången känns för neutral behöver inte betyda att den är för låg, utan att det är för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmässigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden när det gäller all sång? Körer t.ex. kan man gott och väl komprimera hårt och mixa lite dovare så att det märks vad som är leadsång.

Postat
Att leadsången känns för neutral behöver inte betyda att den är för låg, utan att det är för mycket skit (du har inte gett den eget utrymme frekvensmässigt) runtomkring. Jag har inte lyssnat, men har du försökt utnyttja hela stereobredden när det gäller all sång? Körer t.ex. kan man gott och väl komprimera hårt och mixa lite dovare så att det märks vad som är leadsång.

Okej fast de har även sagt att sången har mixat för låg. De har sagt att det låter som amerikansk mixning. Men men allt är ju en smaksak. Men jag ska absolut testa att komprimera kören mycket mer och skära lite mer där.

😄

Postat

Jag sitter just nu och mxiar Call on me låten. Inte Pryds hit, tyvärr, utan en pop-rock låt, som följer med "Mixing and mastering with Waves"

Jag har mixat trummorna och basen enligt instruktioner och sitter nu med gitarrerna. Det är så att de vill att man ska side-chaina ena gitarren med baskaggen. Men eftersom de använder engelska termer förstår jag inte allt.

Jag har bifogat en skärmdump med intruktionen om hur de vill att man ska side-chaina. Skulle vara trevligt om någon orkade läsa och kanske översätta det vesentliga.

http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=267X559...7W1OCW7JEGJD1LM

Just nu har jag gjort en grupp-channel av gitarren och kicken och lagt en C1 Comp-sc. Och ställt in den enligt tidigare anvisningar. Men det som krånglar till det är att jag inte riktigt förstår hur jag ska kunna skicka gaskaggen till vänster och gitarren till höger?

Den som orkar läsa och hjälpa mig är guld värd 😄

abnormalbrain (oregistrerad)
Postat

Det är ju bara att panorera baskaggen till vänster och gitarren till höger. Sen skickar du de till en grupp. Vad är det du inte förstår? Det är ju liksom bara att vrida på ratten pan på kanalen.

Postat (redigerat)

Jo det förstår jag ju.

Jag har panorerat baskaggen till vänster och gitarren till höger och skickat det till en group-channel Och sen har jag valt key mode L > R. Eftersom baskaggen ska påverka gitarren. Baskaggen hamnar då i mitten som den ska. Men det känns inte som gitarren "duckar" när kaggen slår till.

Redigerat av Exil
Postat

Du får ju komprimera gitarren ganska hårt skulle jag tro. Sätt en låg tröskel och en ganska hög ratio 3:1, 4:1 etc, Välj "Pre" på auxen från kaggekanalen som används som sidechain. På det viset påverkas inte sändaren av regelns volym på baskaggekanalen. Sen skall det börja pumpa som aldrig förr. Börja med att överdriva kraftigt, då hör du ju direkt om kicken "styr" gitarrens kompressor.

Det kommer oxå att synas tydligt i C1´an.

Postat (redigerat)

Varför krångla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller något av de andra märkena? det finns ju färdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter så som det är tänkt...

P.s Såg på din JPG att du har Cubase SL? så det borde funka att importera den färdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger

Redigerat av Lundin
Postat
Varför krångla till det? Eller har du inte Cubase, Logic eller något av de andra märkena? det finns ju färdiga Project som mappar upp alla tracks och effekter så som det är tänkt...

P.s Såg på din JPG att du har Cubase SL? så det borde funka att importera den färdiga SX 2-projectfilen..utan att lyfta ett endaste litet lillfinger

Hmmm jo jag kör ju med SL3 det är ju det som är grejen 🙁

Tyvärr så finns det ju bara en SX verison och Logic, en Sonar och alltså ingen SX2 verison. Jag får dock Logic 7.2 denna vecka. Så då kan jag öpnna upp det där =)

Postat

Hum prövade själv det ni skrev gjorde två kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vänster å synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel där jag hade lagt C1 med Sc å visst synthen började pumpa på HÖGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel där ???

Postat
Hum prövade själv det ni skrev gjorde två kanaler En med bass kagge och en synth. PAnade kaggen till vänster å synthen till höger skickade sedan detta till en groupchanel där jag hade lagt C1 med Sc å visst synthen började pumpa på HÖGER sida och kicken försvann helt. Det var ju inte riktgtigt önskad effekt. Vad gjorde jag för fel där ???

Kolla upp om du verkligen har ställt L > R på keymode.

Kan avra det som strular, annars vette fan 😉

Postat
Jorrå Key mode är ställt så! Men ska det va mono kanaler kanske?

Det har jag i och för sig ingen aning om. Men testa både och 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.