Neko Postat 8 juli 2004 Dela Postat 8 juli 2004 men hur finkar falsetten i bakfyllan? 🙁 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... LOL!! Klockren förklaring.. Fan va hemskt det är när man ska ta en ton och det inte kommer nåt ljud. Sjöng sönder halsen på folkis-tiden och sjönk en kvart på toppen. Körläraren trodde inte på mej när jag inte fixade topparna i andrabasen 🙂 Aj tusan. Det var illa 🙂 Festivaler och spelningar och sånt brukar leda till ingen röst alls och ringande öron för min del. Inte bra inte bra. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 8 juli 2004 Dela Postat 8 juli 2004 LOL!! Klockren förklaring.. Fan va hemskt det är när man ska ta en ton och det inte kommer nåt ljud. Sjöng sönder halsen på folkis-tiden och sjönk en kvart på toppen. Körläraren trodde inte på mej när jag inte fixade topparna i andrabasen 🙂 Aj tusan. Det var illa 🙁 Festivaler och spelningar och sånt brukar leda till ingen röst alls och ringande öron för min del. Inte bra inte bra. 🙁 Spela i stora coverband kan ju ta livet av vem som helst. Vikarierat lite då och då i diverse sånna band och varenda gång man gjort gigget tänker man "aldrig mer". Fattar inte hur dom där replokals-cover-killarna står ut med dom volymerna alltså. Dessutom hamnar ju alla hemska trummisar i sånna band. Har ingen som helst touch och ett bra strumslag verkar va samma sak som ett hårt och starkt trumslag. Sen ringer det (som du sa) i öronen hela dagen efteråt. Urrrk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MisanthroPunk Postat 8 juli 2004 Dela Postat 8 juli 2004 men hur finkar falsetten i bakfyllan? 🙁 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... LOL!! Klockren förklaring.. Fan va hemskt det är när man ska ta en ton och det inte kommer nåt ljud. Sjöng sönder halsen på folkis-tiden och sjönk en kvart på toppen. Körläraren trodde inte på mej när jag inte fixade topparna i andrabasen 🙁 haha. jag borde då inte vara bakfull vid mina körlektioner, jag har redan mörk röst nog, särsilt som basen tenderar att stiga ganska högt i kören som jag är med i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MisanthroPunk Postat 8 juli 2004 Dela Postat 8 juli 2004 LOL!! Klockren förklaring.. Fan va hemskt det är när man ska ta en ton och det inte kommer nåt ljud. Sjöng sönder halsen på folkis-tiden och sjönk en kvart på toppen. Körläraren trodde inte på mej när jag inte fixade topparna i andrabasen 🙂 Aj tusan. Det var illa 🙂 Festivaler och spelningar och sånt brukar leda till ingen röst alls och ringande öron för min del. Inte bra inte bra. 🙁 Spela i stora coverband kan ju ta livet av vem som helst. Vikarierat lite då och då i diverse sånna band och varenda gång man gjort gigget tänker man "aldrig mer". Fattar inte hur dom där replokals-cover-killarna står ut med dom volymerna alltså. Dessutom hamnar ju alla hemska trummisar i sånna band. Har ingen som helst touch och ett bra strumslag verkar va samma sak som ett hårt och starkt trumslag. Sen ringer det (som du sa) i öronen hela dagen efteråt. Urrrk jo, de flesta trummisar har en tendens att slå aldeles för hårt. jag har lyckats med att hitta en som spelar bra mycket mjukare än vad jag är van vid att få stå ut för. han håller just nu på med att preparera sin källare med en massa ljuddämpande, vi ska flytta in dit istället för att ha studiefrämjandets mindre isolerade lokaler.. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 8 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 8 juli 2004 men hur finkar falsetten i bakfyllan? 😠 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... ...utan det gör mest ont! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 9 juli 2004 Dela Postat 9 juli 2004 men hur finkar falsetten i bakfyllan? 🙂 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... ...utan det gör mest ont! 😱 Har du häftstift vid sidan av din klav eller? Om man spelar utan för klaviaturen, så brukar det ju vara en bit ned till bordet, så det borde inte vara något problem. Men vem vet. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 9 juli 2004 Dela Postat 9 juli 2004 (redigerat) men hur finkar falsetten i bakfyllan? 😱 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... ...utan det gör mest ont! 😉 Har du häftstift vid sidan av din klav eller? Om man spelar utan för klaviaturen, så brukar det ju vara en bit ned till bordet, så det borde inte vara något problem. Men vem vet. 🙂 😄 Fakir-keyboard.. Eller nåt 🙂 EDIT: Pinsamt stavfel Redigerat 9 juli 2004 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 10 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2004 men hur finkar falsetten i bakfyllan? 😳 ungefär som att slå en not utanför klaviaturen.. alltså de låter inget... ...utan det gör mest ont! 😱 Har du häftstift vid sidan av din klav eller? Om man spelar utan för klaviaturen, så brukar det ju vara en bit ned till bordet, så det borde inte vara något problem. Men vem vet. 😉 Prova du att slå Jerry-Lee-Lewis-hårt precis på kanten intill sista tangenten får vi se om du tycker det gör ont eller inte.. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 10 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2004 Förresten... idag är det dagen efter för mig och dagens test visar att jag kommer exakt EN OKTAV längre ner med min röst än annars!! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 10 juli 2004 Dela Postat 10 juli 2004 Förresten... idag är det dagen efter för mig och dagens test visar att jag kommer exakt EN OKTAV längre ner med min röst än annars!! 😳 Jävelberg! Min lilla kvart var inte mycket o komma med då! RÖSTPROV!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 10 juli 2004 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2004 Förresten... idag är det dagen efter för mig och dagens test visar att jag kommer exakt EN OKTAV längre ner med min röst än annars!! 😳 Jävelberg! Min lilla kvart var inte mycket o komma med då! RÖSTPROV!!!! Är lika förvånad själv! 😱 Röstprov finns i mitt första inlägg i denna tråd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 10 juli 2004 Dela Postat 10 juli 2004 jag har missat att kommentera bakisklippet 😳 musiken skulle platsa i någon Rosa Pantern film 😉 vi får be Calle B komma och sjunga på söndag 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 10 juli 2004 Dela Postat 10 juli 2004 Är lika förvånad själv! 😳 Röstprov finns i mitt första inlägg i denna tråd. Oj missat det.. Ja, det hörs ju att vi snackar en äkta bakisröst och inget annat. Tjusigt! Får kontra me nåt senare om det blir tillfälle! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 11 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 11 augusti 2004 Och det enda jag inte jag inte fattar i ditt inlägg är vilket inlägg du inte fattade... hittar inget flummigt inlägg av Danny i denna tråd..?? Fan vad kul, Hacke! Jag var med & startade stället! Fan vad kul Ehh..? Vem skrev egentligen det du citerar?? 😆 Ööööh nu då? Hälsningar din kamrat Rolf Fan va kul... jag fattar fortfarande ingenting. 🙂 "Full, ja e full, ja e full, ja e jättedj-vligt full, som en dj-vla kastrull..." 😉 Jösses! Snubblade på den här gamla tråden och fattar inte hur jag inte fattade... först skriver jag att jag inte fattar Dannys inlägg, sen skriver Roffe att han inte heller fattar det, och då helt plötsligt har jag glömt Dannys inlägg och fattar inte vad Roffe inte fattar. Sen citerar Roffe rakt av det jag inte fattade, och ändå fattar jag inte. Fan, fatta att fylla e farligt! 😉 Men nu e jag nykter o nyfiken! Danny, vad var det för ställe du (eller vem som nu skrev ditt fiktiva citat 🙂) var med och startade? Om det var Törstiga Torsten i Lund har vi nog inte bara gemensamma bekanta, utan då har vi nog t.o.m krökat ihopa. Har partypolat mycket med Thomas & c:o genom åren, om än markant mindre nu när man inte är singel längre. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 11 augusti 2004 Dela Postat 11 augusti 2004 Är det nån som fattar vad Hacke menar...? 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 11 augusti 2004 Dela Postat 11 augusti 2004 Jobbigt om man heter Feodor Chaliapin, då vart man tvungen att vara packad dagen innan alla gig... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karl Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Alltså... jag har aldrig gått hos nån sångpedagog eller dylik lyx, så jag vet ingenting om vad man kan göra för att utveckla sin sångröst... Men EN sak har jag iaf lärt mig, ganska nyligen.. och det är att dagen efter viss mängd röka o kröka kan jag omöjligt sjunga höga toner (rösten spricker o sprakar 🙂) men däremot får jag en basröst som jag aldrig annars kan få fram..! 😮 Sjöng precis in ett exempel (är bakis idag alltså 😉) som ni hittar Your browser does not support the HTML5 audio tag Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde jag igår och obakis, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in nu, bakis. Högre volym på det senare förståss, men exakt samma tonarter o effekter för övrigt. Bry er inte om texten, jag har bara sjungit "tungmål" typ och då vet man aldrig varför det blir vad det blir... 😲 utan notera skillnaden i rösten istället. Så... är det någon mer som upplever detta med sin röst??? Eller någon som kan förklara varför det blir så här?? 🙂 Är det rökat som vidgar stämbanden på nåt snett sätt (jag röker alltså inte annars, bara feströker - vilket förvisso blir ganska ofta dock 😉) ? eller har det med alkoholen å göra? 😉 Samma j-kla problem , om man har sjungit ett spår med blajtext på en låtskiss och för att sedan vid tillfälle dra igång det hela igen så trots blajtexten så hade man rätt stuk,känsla i rösten som man inte får till när det verkligen gäller...Så första tagningen är kanske det som gäller...Min röst är olika från dag till dag...Jag har i bland haft längre uppehåll och då tar det några dar innan rösten har kommit ikapp..men då gillar jag min röst bäst ,innan den är i full gång men ändå inte för nött.Problemet då är att jag inte kommer upp på högre toner men rösten har en bättre(heter det Timbre) då, när rösten sen är riktigt igång(när man sjungit konstant varje dag i tre veckor har den förlorat lite av sin glans men man kommer upp och kan träffa(Hmm någorlunda) dom högre tonerna, men som sagt det varierar från dag till dag...... karl 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 9 november 2004 Trådstartare Dela Postat 9 november 2004 Alltså... jag har aldrig gått hos nån sångpedagog eller dylik lyx, så jag vet ingenting om vad man kan göra för att utveckla sin sångröst... Men EN sak har jag iaf lärt mig, ganska nyligen.. och det är att dagen efter viss mängd röka o kröka kan jag omöjligt sjunga höga toner (rösten spricker o sprakar 🙂) men däremot får jag en basröst som jag aldrig annars kan få fram..! 🙂 Sjöng precis in ett exempel (är bakis idag alltså 😉) som ni hittar Your browser does not support the HTML5 audio tag Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde jag igår och obakis, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in nu, bakis. Högre volym på det senare förståss, men exakt samma tonarter o effekter för övrigt. Bry er inte om texten, jag har bara sjungit "tungmål" typ och då vet man aldrig varför det blir vad det blir... 😮 utan notera skillnaden i rösten istället. Så... är det någon mer som upplever detta med sin röst??? Eller någon som kan förklara varför det blir så här?? 😲 Är det rökat som vidgar stämbanden på nåt snett sätt (jag röker alltså inte annars, bara feströker - vilket förvisso blir ganska ofta dock 😄) ? eller har det med alkoholen å göra? 🙂 Samma j-kla problem , om man har sjungit ett spår med blajtext på en låtskiss och för att sedan vid tillfälle dra igång det hela igen så trots blajtexten så hade man rätt stuk,känsla i rösten som man inte får till när det verkligen gäller...Så första tagningen är kanske det som gäller...Min röst är olika från dag till dag...Jag har i bland haft längre uppehåll och då tar det några dar innan rösten har kommit ikapp..men då gillar jag min röst bäst ,innan den är i full gång men ändå inte för nött.Problemet då är att jag inte kommer upp på högre toner men rösten har en bättre(heter det Timbre) då, när rösten sen är riktigt igång(när man sjungit konstant varje dag i tre veckor har den förlorat lite av sin glans men man kommer upp och kan träffa(Hmm någorlunda) dom högre tonerna, men som sagt det varierar från dag till dag...... karl 😄 Ma'mään - jag kan bara säga att jag känner otäckt mycket igen allt det du skriver! 😉 Ofta slutar det med att jag låter slask-insjungningen ligga kvar för att rösten var rätt då, än om så mycket annat var fel... ibland kan jag inte alls sjunga in det jag planerat att sjunga in för rösten låter helt annorlunda, och får istället göra nåt helt annat... förbannat frustrerande att man inte har bättre fason på sin röst. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.