Jump to content
Annons

sångrösten dagen efter

hackeman

Recommended Posts

Alltså... jag har aldrig gått hos nån sångpedagog eller dylik lyx, så jag vet ingenting om vad man kan göra för att utveckla sin sångröst...

Men EN sak har jag iaf lärt mig, ganska nyligen.. och det är att dagen efter viss mängd röka o kröka kan jag omöjligt sjunga höga toner (rösten spricker o sprakar 🙂) men däremot får jag en basröst som jag aldrig annars kan få fram..! 😮

Sjöng precis in ett exempel (är bakis idag alltså :rolleyes:) som ni hittar

Det där "aahhh":andet 00:23 in i låten gjorde jag igår och obakis, medans "Valentine, get out of my mind..." sjöng jag in nu, bakis. Högre volym på det senare förståss, men exakt samma tonarter o effekter för övrigt. Bry er inte om texten, jag har bara sjungit "tungmål" typ och då vet man aldrig varför det blir vad det blir... 😲 utan notera skillnaden i rösten istället.

Så... är det någon mer som upplever detta med sin röst??? Eller någon som kan förklara varför det blir så här?? 😄 Är det rökat som vidgar stämbanden på nåt snett sätt (jag röker alltså inte annars, bara feströker - vilket förvisso blir ganska ofta dock 😉) ? eller har det med alkoholen å göra? 😆

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Friskis och Svettis

eller

Bakis och Skakis

:rolleyes:

😆😄

hackeman: min röst reagerar på ungefär samma sätt när ja e bakis... de e grymt.. får kröka lite oftare.. 2-3ggr i veckan e inte nog... 😲

Dela på andra sajter

Friskis och Svettis

eller

Bakis och Skakis

😆

😄😲

hackeman: min röst reagerar på ungefär samma sätt när ja e bakis... de e grymt.. får kröka lite oftare.. 2-3ggr i veckan e inte nog... 😮

...fikus o fläskis brukar jag kalla dem. 😉

Skönt o höra att jag inte är ensam om dessa fenomen, men jag undrar ändå vad det är som gör det. Nån enstaka gång skulle man kanske kunna framkalla det utan att spendera fyrsiffrigt belopp på krogen kvällen innan och må apa i ett dygn dagen efter. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Friskis och Svettis

eller

Bakis och Skakis

😆

😄😲

hackeman: min röst reagerar på ungefär samma sätt när ja e bakis... de e grymt.. får kröka lite oftare.. 2-3ggr i veckan e inte nog... 😮

...fikus o fläskis brukar jag kalla dem. 😉

Skönt o höra att jag inte är ensam om dessa fenomen, men jag undrar ändå vad det är som gör det. Nån enstaka gång skulle man kanske kunna framkalla det utan att spendera fyrsiffrigt belopp på krogen kvällen innan och må apa i ett dygn dagen efter. :rolleyes:

haha.. njaa... de e väl lite de som e charmen! 🙂

vad det beror på vet ja inte riktigt.. men det har inte så mycke med rökningen tror ja... ja röker även utanför krogen.. däremot när ja e sjuk.. som ja e nu har ja 'bakisröst' 🙂

tror det är stämbanden som tar lite skada.. kanske svullnar upp en aning osv..

Dela på andra sajter

Åfan, så det beror inte på rökat alltså... det trodde jag faktiskt. Jag menar, det borde ju vara större chans/risk att röken påverkar stämbanden än att flytande vätska gör det.. :rolleyes:

Först trodde jag det berodde på att man står o skriker som attans på krogen (ofta står vi i baren o fyllesjunger 😆)) men igår varken skrek eller sjöng jag, så det kan jag oxå utesluta...

Bara alkoholen kvar alltså. Happ, på fyllan igen då. Imorgon. 😄

Dela på andra sajter

Åfan, så det beror inte på rökat alltså... det trodde jag faktiskt. Jag menar, det borde ju vara större chans/risk att röken påverkar stämbanden än att flytande vätska gör det.. :rolleyes:

Först trodde jag det berodde på att man står o skriker som attans på krogen (ofta står vi i baren o fyllesjunger 😆)) men igår varken skrek eller sjöng jag, så det kan jag oxå utesluta...

Bara alkoholen kvar alltså. Happ, på fyllan igen då. Imorgon. 😉

Haha! 😄

mm ja tror de e en kombination av rökning o alkohol... det skulle oxå kunna vara att man blir uttorkad i halsen... de blir ja både när ja dricker o e sjuk... så de e också en möglighet...

kanske ska dra till Andreassons Musik o höra me dom om dom säljer nåt o dricka lr nåt som ger den effekten... 😲

Dela på andra sajter

Hmm. Det ligger nåt i det du säger (skriver). Kroppen blir ju uttorkad både när man är bakis o sjuk. Så om man undviker intagande av vätska ett par dagar så kanske man lyckas åstadkomma bakisbasen utan att vara bakis... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej, jag är ärlig.

Annars skulle jag ha använt en liten 🙂 eller en 😉 som är skapade just för att ironi kan bli lite knepigt på www.

EDIT: Jag har f.ö. inte fått svar än. Vi får nog vänta till måndag.

Redigerat av laslo
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Basen i "bakisrösten" beror på att beläggningar ger stämbanden större massa, samma grej som att bassträngarna på en nylongitarr är spunna. Själv tycker jag att min röst låter bättre på bakfyllan än "normalt". 😉

Dela på andra sajter

Basen i "bakisrösten" beror på att beläggningar ger stämbanden större massa, samma grej som att bassträngarna på en nylongitarr är spunna. Själv tycker jag att min röst låter bättre på bakfyllan än "normalt". 😉

Jösses, du bara serverar sanningen sådär utan vidare? 🙂 Tack för det. 😄

Så vad är det för beläggningar som lägger sig på stämbanden då, som inte gör det annars? Från alkoholen eller?

Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Skulle tro att cigarett rök har mycket med det att göra även om man inte röker själv (längre). Sen skriker man ju sig ganska hes på fyllan också. 🙂😉

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som Print sa kan man ju få samma effekt om man är trött eller nyvaken. Det finns dock ett problem med nyvaken som jag ser det. Och det är att man har ungefär en kvart på sig att sjunga det man vill efter att man börjar sjunga. Därefter har jag "värmt upp" mig och rösten går tillbaka till sitt vanliga gamla jag.

Däremot bakisrösten, den kan man alltid lita på 😆

Rökar gör jag lite då och då, även om jag försöker låta bli och snusar istället. Men när jag röker nykter får det tyvärr ingen annan effekt än att jag får problem med röst kapaciteten. Främst att jag måste andas mera och inte kan hålla ut toner lika länge.

Röker typ alltid när jag festar, så jag kan ju inte utesluta att rökningen tillför något i samband med alkohol vad gäller rösten dagen efter 🙂

Lugna deppresiva låtar tycker jag om att sjunga in på bakfyllan, då tycker jag också att rösten passar bättre än min normala. Men annars blir det nog bäst om jag var nykter dagen innan 😎 Sen har man ju bakfylleångest ibland, när man inte riktigt kommer ihåg vad man gjort dagen innan. Ännu mer känsla i låtarna då juh =)

Redigerat av Jonte
Dela på andra sajter

Man kan oxå käka indisk mat och några droppar laxermedel, sen in i studion och sjunga in det man ska fort som fan. Man får en jäkligt stressad, men samtiditg "på" attityd, vilket ger intrycket av att man är jäkligt engagerad.

Testa på ballader, ger en förvirrande effekt 😄

Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är mest pågrund av att sover extremt lite och därför värkligen får igång rösten eller om det har med mycket öl att göra men jag brukar få ett grymt register efter några festivaldagar. Det är som alla spärrar släpper i rösten och jag kommer upp till b2 (högre än många tenorer) eller nått utan falsett och jag är bas normalt.

Dela på andra sajter

Nej, tyvärr. Inte än.

Börjar ana att Dr. Com avfärdade frågan som ett skämt.

Eller så kan det vara så att de får in väldigt många frågor. Det är ju trots allt en ganska intuitiv adress: doktorn.com. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)
Nej, tyvärr. Inte än.

Eller så kan det vara så att de får in väldigt många frågor. Det är ju trots allt en ganska intuitiv adress: doktorn.com. :rolleyes:

Prova annars med ungdomsmottagningen.

Dela på andra sajter

Nej, tyvärr. Inte än.

Sagt och gjort. 😄

De kommer att publicera svaret på siten. Sök efter Q33877.

Dela på andra sajter

Nej, tyvärr. Inte än.

Sagt och gjort. 😉

Har du oxå gått PEP-kursen, Laslo? 😄 PEP = Personligt Effektivitets Program. En av principerna man ska anamma är "Gör Det Nu!". 😆

Dela på andra sajter

Nej, tyvärr. Inte än.

Sagt och gjort. 😄

Har du oxå gått PEP-kursen, Laslo? 😄 PEP = Personligt Effektivitets Program. En av principerna man ska anamma är "Gör Det Nu!". 😆

Heh!

Nej, isåfall skulle jag jobba istället för att skicka mail till olika tvivelaktiga hälsositer. 😉

Dela på andra sajter

Nej, tyvärr. Inte än.

Sagt och gjort. 😎

Har du oxå gått PEP-kursen, Laslo? 😄 PEP = Personligt Effektivitets Program. En av principerna man ska anamma är "Gör Det Nu!". 😉

Heh!

Nej, isåfall skulle jag jobba istället för att skicka mail till olika tvivelaktiga hälsositer. 😄

Touché! 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.