Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, jag måste vara dum eller något, men jag lyckas inte få till så jag kan spela Reasoninstrumenten i Ableton live via Rewire. Kan någon ge en kort guidning till hur ni lyckats få det att fungera?

Tack på förhand.

Annons
Postat

Öppna Live

Öppna Reason

(Nu ska Reason hitta Live och Rewire kopplas automatisk)

Välj "Reason" i Channel Input i vilken kanal som helst i Live

Aptera kanalen med rektangeln som ser ut som en playsymbol längst ner i kanalstrippen (Den ska lysa rött)

Nu kan du spela (in) Reson instrument.

Vill du hellre använda Reason som din huvudsequencer och Live som en multikanal bandspelare med live´s effekter och dyl, väljer du monitorsymbolen istället (Symbol som en mikrofon, den lyser orange när den är aktiv)

Lycka till.

• 2 veckor senare...
Postat

Ursäkta att jag snor tråden lite 😄

Jag har fått Reason och Ableton att fungera tillsammans nu, jag hör ljud och kan använda Abletons effekter på synthar osv i Reason.

Problemet är att jag vill kunna SPELA IN effekterna, LIVE. Och visst, jag kan kanske ändra en effekt åt gången, men jag vill kunna "spela in flera gånger om" om ni förstår, därför att jag har lite olika effekter som jag t.ex. vill stänga av samtidigt i en låt.. (Och jag har inget MIDI eller nåt sånt..). Och när jag väl spelat in det ska de inte försvinna.

Det måste ha nåt att göra med huruvida man har monitor on/auto.. Eller hur gör man?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.