Jump to content
Annons

Köpa via Nätet/Postorder utomlands ifrån

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänkte köpa en stålsträngad Yamaha-gitarr. Här i Sverige har jag sett den för mellan 4200-5000 SEK. Köper jag ifrån USA, Danmark eller Tyskland så hamnar det på samma nivå. Norge något dyrare t.o.m.

I England (som är med i EU, precis som Sverige) finns den däremot på flera ställen för £214-£225 incl. VAT, vilket är ungefär 2900 SEK.

1) Varför så billigt för Yamaha där?

2) Är det säkert - fraktmässigt?

3) Och viktigast: tillkommer något, förutom den p&p (package and posting) på ca 100 SEK de nämner.

😱

line of fire?//:musik

Annons
Postat

haha! Jag börjar förstå mig lite på dig nu musik!

Ot är liksom din "checkar läget" miljö. Ser du att du får lite respons där så gör du ALLTID "en riktig" tråd efter det 😄

Postat (redigerat)

Det mesta är väl redan sagt - MEN! jag skulle nog inte köra på ett så billigt fraktalternativ. Att skicka en gitarr innebär förstås en viss risk eftersom den är ömtålig - och 100:- är långt under vad den billigaste frakten inom Sverige kostar, så jag kan inte tänka mig att det finns någon som helst försäkring mot eventuella skador e dyl i ett sådant fraktpris... 😄

England tillhör som sagt EU, så det är ingen tull och du betalar säljande landets moms (VAT) på prylarna - om de inte har exporterat till Sverige för minst 320000 SEK - för då måste de debitera svensk moms i stället.

En nackdel är förstås frakten och dialogen om det skulle bli något garantifel. I ett sådant läge måste du skicka tillbaks gitarren där du köpte den ifrån. Det är alltid svårare att sköta sådant på distans - speciellt när det dessutom är utomlands...

Redigerat av Claes
Postat
  Claes sa:
Att skicka en gitarr innebär förstås en viss risk eftersom den är ömtålig - och 100:- är långt under vad den billigaste frakten inom Sverige kostar, så jag kan inte tänka mig att det finns någon som helst försäkring mot eventuella skador e dyl i ett sådant fraktpris... 😕

Jag köpte ju min ackegura från Tyskland och den skickades med ett känt budföretag och jag betalade endast 15 Euro. Men jag gick faktiskt in på deras hemsida nu och dom har höjt fraktkostnaden till 25 Euro vilket fortfarande är väldigt billigt dock tycker jag.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Det står hos en av tre megalager i England, den billigaste, de som tar £214, att köparen har hela ansvaret för prylen så fort han/hon tagit emot den. De rekommenderar en definitivt att öppna den på platsen!! Och att kartong med märken i inte ska öppnas alls! Hos dem verkar det omöjligt annars.

Frågan blir då: var öppnar man den? Hämtar man ut paketet som vanligt hos ens tipsombud, nu när Posten inte finns längre... Eller kommer en budbil med den?

Man får väl ta det pinsamma i att öppna den i uppgången och be henne vänta...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Postat

Jag hade gått till min lokala musikaffär först och frågat om de kunde gå med på att sänka priset till 3500. Om de inte går med på det så hade jag kanske skickat efter den från något annat land. Men jag tycker personligen att det är värt att betala lite extra för att ha möjlighet att gå till en lokal affär med gitarren om det skulle bli strul, speciellt om det är kunnigt yrkesfolk som Janne Helgé i Växjö.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Min lokala handlare tar 5000 SEK. En annan handlare i Sverige tar 4200 SEK. Från England och rätt affär kan den gå på cirka 3000 SEK. Min lokala handlare kan nog gå ned till 4200 SEK.

😆

Postat
  musik sa:
Hej!

Min lokala handlare tar 5000 SEK. En annan handlare i Sverige tar 4200 SEK. Från England och rätt affär kan den gå på cirka 3000 SEK. Min lokala handlare kan nog gå ned till 4200 SEK.

😆

I så fall hade jag nog tyckt att det skulle kännas bättre att betala lite mer - och slippa strulet med att skicka utomlands om något garantifel visar sig etc.

Postat

mjo, jag har köpt skivspelare från england.. till väldigt billig frakt, men den låga fraktkostnade berodde på att butiken jag köpte ifrån hade det som sin grej att sänka fraktkostnaden vid större beställningar.

vi fick grejerna levererade till dörren med bud. hur smidigt som helst. däremot strulade det när en av vinylspelarnas nålarm inte riktigt ville lira, tyvärr (eller egentligen inte tyvärr) var det inte en av mina spelare så jag vet inte riktigt hur det löste sig till slut, men det var en massa tjafs med distributörer och generalagenter och skicka hit o dit.

så att köpa i sverige är nog att rekomendera, men vad ska man säga.. billigt är gott (men gratis är förstås godast..)?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har köpt bildelar från UK en hel del och dom vill alltid skicka sina paket med UPS el. dyl. och frakten går då upp till 60£-90£ - hutlöst. Om man envisas tillräckligt har dom alltid gåptt med på att skicka sakerna med vanlig post, och då har kostnaderna gått ner till 20£ i snitt.

Det har varit fråga om några kilos paket, lådor i storlek med 4 "vanliga lådor för 19" grejer". Ni vet vad jag menar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.