musik (oregistrerad) Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Hej! Istället för att leta runt i olika musikaffärer, på Nätet och bland ebay och annat för att nån gång hitta den elgitarr man vill ha... ...tänkte jag på att: varför inte göra sin egen elgitarr istället? Hur svårt kan det vara? Hur får man till den rätt finishen, lackningen? Antar att det är svåraste momentet! Hur får man färgen jämn? Hur gör man trippeltoningar, som t.ex. Tri-Burst? Svamp? Hur får man till formen och rundningen? Vad kan det kosta? Vilka träslag kan man få tag på, i Sverige? 😳 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Jag har ingen aning faktiskt om det är svårt... Jag är ganska sugen på att bygga en gitarr oxå. Det finns en massa delar på GMF att köpa. www.gmf.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Jahaaaa....de har ju färdiga kroppar där. Jag tänkte bygga från början, men... ...designa från scratch alltså... Synd de inte har Les Paul-kroppar. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 (redigerat) Det finns ämnen där oxå men utbudet är väl kanske inte den bästa...... 😳 Redigerat 11 mars 2006 av Grahn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Inte gitarr men dock en elbas har jag byggt, köpte en hals för det ska man nog inte ges sig på att bygga själv. Snickrade ihop en kropp i min morsas källare. Det här var ju på den tiden innan nätet så jag lånade en hel det böcker i ämmnet men resultatet blev ganska lyckat, det var en lite BC Rich inspererad sak hade en polare som gick målar linje som lackade den som sitt slut projekt det slutade med att den såg ut som den skulle vara gjord i sten. Sålde den tyvärr senare, ska se om jag kan leta upp några bilder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Halsen måste det väl vara ett sjuhelvetes pill att göra för att få banden att stämma?! 😆 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Hej! Istället för att leta runt i olika musikaffärer, på Nätet och bland ebay och annat för att nån gång hitta den elgitarr man vill ha... ...tänkte jag på att: varför inte göra sin egen elgitarr istället? Hur svårt kan det vara? Hur får man till den rätt finishen, lackningen? Antar att det är svåraste momentet! Hur får man färgen jämn? Hur gör man trippeltoningar, som t.ex. Tri-Burst? Svamp? Hur får man till formen och rundningen? Vad kan det kosta? Vilka träslag kan man få tag på, i Sverige? 😄 :musik det viktigaste är att du har intresse och tid. -hur svårt det är beror på hur mycket du tänkt att göra själv. -lackering är inte nödvändigtvis svårt, men du måste arbeta metodiskt och har rätt saker för ändamålet. -du får färgen jämn genom att slipa klarlacken med våtslippappertills den är helt jämn. sedan polerar du upp ytan så den blir exakt så blank du vill ha den. det tar tid, för du behöver låta lacken torka i några veckor innan du börjar slipa och polera, annars håller sig inte ytan. -olika toningar gör du genom att lägga olika kulörer i olika omgångar. -form och rundning kan du såga, fräsa, fila och slipa fram. -det kostar en hel del om du vill ha bra saker. det blir inte billigare än att köpa en ny sjysst gitarr. du ska absolut inte räkna med att du lyckas helt med din första, i synnerhet inte om du ska göra halsen och montera band själv. bygg av passion om intresse, inte för att tjäna pengar. -det finns återförsäljare av trä, i sverige. alla dessa frågor kan du få svar på genom att besöka och registrera dig på gmf's forum "planket". där finns många duktiga byggare och massa bilder på hur folk går tillväga när de bygger sina gitarrer. andra varianter är att köpa färdig hals och kropp, som är både lackade och frästa för mekanik och elektronik. men då bygger du ju egentligen inte gitarren själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 www.warmoth.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 www.warmoth.com Precis, Warmoth har väldigt mycket färdiga delar som är bra. Att göra hals själv är ruggigt svårt, detsamma gäller urfräsning och montering av hals och stall. Lackering är en process som tar lång tid och innefattar många steg av lackning och slipning, räkna med 10 lager lack och slipning mellan varje lager om du vill ha ett proffsigt resultat. Du tjänar alltså inga pengar på att bygga själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Järven Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 (redigerat) Jag har byggt några elgitarrer själv från scratch. Halsen måste det väl vara ett sjuhelvetes pill att göra för att få banden att stämma?! Det enda man inte kan göra själv är att såga spåren för banden! Eller kan kan man väl om man känner för det men då bör man ha i åtanke att minsta mikromillimeters fel har förödande konsekvenser för stämningen! Alla gitarrtillverkare använder sig av datorstyrda maskiner för detta nuförtiden, förr gjorde dom mallar med fasta spår för bandsågningen. Det finns färdigsågade greppbrädor man kan köpa bla på GMF.se. Själva halsen är inte så svår att göra. Se bara till att du inte hyvlar in i trussrod-spåret när du hyvlar halsprofilen! Att göra hals själv är ruggigt svårt, detsamma gäller urfräsning och montering av hals och stall. Halsen gör man så att man skaffar en lämplig träbit och en trussrod. Sedan fräser man ett spår exakt så gjupt som trussroden är hög. Sedan monterar man den och limmar fast greppbrädan. sedan sågar/fräser man ut formen på halsen. Sen formar man halsens radie med raspar och en speciell hyvel som jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Montering av hals går till så att det ska vara exakt samma avstånd från 12:e bandet till sadel som det är från 12:e bandet till stall, och det är den fria vibrerande strängens längd som räknas, alltså där strängen övergår från stallet/sadeln. Allt annat är fullt möjligt att göra själv förutsatt att man har äger eller har tillgång till dom maskiner som behövs! En maskin som är svår att vara utan är en Handöverfräs gärna med kopieringsstål. Kopieringsstål är egentligen ett vanligt rakt frässtål där man monterar ett kullager med samma diameter som frässtålet. Det gör att man kan göra mallar för kroppens form samt för hålutrymmet för elektroniken. Då tar man en vanlig plywoodskiva och sågar och formar den exakt som man vill ha den och sedan bara sätter fast den med dubbelhäftande mattejp och fräser ut formen med hjälp av kullagret på frässtålet! Man måste även fräsa ett spår i halsämnet för trussrod:en, så det är en bra maskin. Hur svårt kan det vara? Hyfsat lätt med rätt verktyg! Hur får man till den rätt finishen, lackningen? Antar att det är svåraste momentet! Det jag har haft svårast för! Men man kan ju spreja en svartmatt färg och styla med lite silvertribals eller nåt!? Det är relativt enkelt. Hur får man färgen jämn? Många tunna lager! Om man sprayar för trockt börjar det rinna. Sen måste man som sagt slipa med lackslippapper(glöm inte vatten). Hur gör man trippeltoningar, som t.ex. Tri-Burst? Svamp? Antingen genom att spraya eller så kan man använda träbets som man lackar över. Hur får man till formen och rundningen? Jag brukar göra mallar som jag följer med ett kopieringsfräs(högst en cm i djup åt gången). Om man sågar ut med bandsåg så blir det så jävla mycket sandpappring. Vad kan det kosta? Beror på vilka micar och andra delar du ska ha! Mellan 3500-uppåt! Micar kostar runt en tusenlapp/styck på GMF. Vilka träslag kan man få tag på, i Sverige? Alla! Om man vet var man ska leta! Jag har bara använt AL till kroppen och Mahogny o Lönn till halsen som jag har köpt av en annan gitarrbyggare. Ta gärna kontakt med en gitarrbyggare i din närhet så kan han/hon säkert hjälpa dig! Nu måste jag sluta, kan skriva hur mycket som helst om detta. Säg gärna till om det är något speciellt du vill veta! Redigerat 12 mars 2006 av Järven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 13 mars 2006 Dela Postat 13 mars 2006 Annars så har jag funderat på att ta hem en massa "likdelar" i från USA nu när farmor flyttar hit. Kan kanske skruva ihopp en strata eller två av dem. 😆 😉 En WASP-gitarr?? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 13 mars 2006 Dela Postat 13 mars 2006 Kolla Lord Belial http://www.lordbelial.com/iframe_es_guitars.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Järven Postat 13 mars 2006 Dela Postat 13 mars 2006 Overkill Postat den 13 March 2006, 20:15 Kolla Lord Belial http://www.lordbelial.com/iframe_es_guitars.htm Ruggigt bra länk men lite trög att ladda dock! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 april 2006 Dela Postat 12 april 2006 Tänkte väcka liv i denna tråd när jag hitta en ritning till salu på tradera. Undrar om den hjälper, och i så fall hur mycket. Men som sagt, banden lär bli ett jädra problem. Tradera, les paul ritning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
giggsy Postat 12 april 2006 Dela Postat 12 april 2006 Kunde Knutte så kan nog du, musik. 😱 http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69998 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.