Jump to content
Annons

Chimera - Ny synt från Majken

Majken

Recommended Posts

Fasen vad duktiga ni är som bygger riktiga syntar. Jag är värdelös på sådant, men är överlycklig för att jag kan slå ihop en bearnaisesås...

Ohh.. vi får ha en liten clinic nån gång, jag lär dig bygga syntar så lär du mig göra en smaskig bearnaise 😉

/Majken

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Gäller detta alla versioner av Chimera?

Jag använda Chimera på en av vismixarna i Mixologi och märkte inget.

Du är inte ensam om att vara tondöv i så fall:-)

Men det är klart jag har kört på gehör på visan och använt Chimera direkt så inte konstigt att jag inte märkte nåt då jag inte har aning om vilken tonart visan går i.

Speciellt inte nu med tanke på Chimeras off pitch stämning HOHOHO!

Om någon undrar hur det lät så är tråden med mixen här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23145

Chimera låter endast i slutet av mixen.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Japp, det gäller alla versioner. Men det beror helt på vilka ljud man använder hur märkbart det är eftersom tonhöjden hela tiden svajar upp och ner.

Jag testade att spela en ren sinuston samtidigt som jag spelade en ton med ett smalt filter i Chimera och hörde man att det var lite snedstämt.

---

Här är ett nytt ljudexempel från Asha på vstforum. Det är ett litet arrangemang där alla ljud kommer från Chimera:

/Majken

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Japp, det gäller alla versioner. Men det beror helt på vilka ljud man använder hur märkbart det är eftersom tonhöjden hela tiden svajar upp och ner.

Jag testade att spela en ren sinuston samtidigt som jag spelade en ton med ett smalt filter i Chimera och hörde man att det var lite snedstämt.

---

Här är ett nytt ljudexempel från Asha på vstforum. Det är ett litet arrangemang där alla ljud kommer från Chimera:

/Majken

Jag gillar verkligen pad och atmosfärljuden man kan få fram i Chimera.

Lite svår att bemästra i början, men tror jag att jag börjar få kläm på babyn.

Nu skall vi se om jag kan bemästra Synth edit och bygga min alldeles egna trumtrigger.

Äntligen kanske man kan få alla goa parametrar i en trumtrigger som man själv vill ha det.

Troligen blir man väl klar 2008 med den...

Arbetsnamn: Drumsnatch

JL

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Tack och bock, jag jobbar på en uppdatering med lite fixar och lägre cpu-användning.

För er som läser japanska så kommer synten att finnas med på dvd'n till tidningen DTM Magazine i nästa nummer 😛

/Majken

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Tänkte bara säga att jag jobbar på en uppdatering till Chimera som kommer att sänka laddningstiden, minnesanvändningen och processorbelastningen. Jag siktar också på att lägga till några nya funktioner och fixa ett par buggar.

Under tiden ni väntar så kan ni passa på att lyssna på detta:

http://www.bigwussy.net/music_samples/The%...s%20Journey.zip

Det är en tolv minuter lång komposition av amerikanen Jared vilket är hans slutarbete för en Masters i Music Technology på University of Limerick. Chimera är huvudinstrument och hörs genom hela stycket.

Gillar ni kompositionen och råkar vara registrerade på Kvraudio så kan ni skriva en kort kommentar här:

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.ph...der=asc&start=0

/Majken

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.