Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag är långt ifrån någon expert. Men jag tror inte det är någon höjdare tyvärr. Man ska ju ofta dämpa bakom monitorerna för att få bra ljud. Och om man då bygger in dem i väggen så måste det ju påverkas på något sätt iaf.

Men vi låter någon expert svara istället 😏

Postat

Jooodå...? Nog har jag väl läst nånstans att det ska gå fint...

Kräver väl en del isolerande och så, och jag har ingen större koll på ifall det blir så mycket bättre, men visst ska det gå.

Claes?

Postat

Eftersom du ökar baffelns storlek så påverkas ljudet (antar att du har tänkt bygga in lådorna i väggen och inte bara elementen).

Bland annat försämras stereoperspektivet och basen höjs inom vissa frekvenser.

Postat

Det är många professionella studios som har byggt in monitorerna....men som sagt då lär väggarna dämpas ordentligt så de inte resonerar...Det ger ju även vissa fördelar ljudmässigt, du slipper vissa kamfiltereffkter som kan uppstå mellan en fristående högtalare och en vägg, särskilt i basområdet...

Postat

Det är ju väldigt viktigt med en mycket stabil vägg - och ordentligt med mineralull runt hela monitorn, så att den är intryckt i det och har kontakt med materialet på alla håll. Annars får man ett "fint" hålrum i väggen med nya, "mysiga" resonansfrekvenser att ta hand om... 😱

Jag har en god vän som har tänkt prova på att bygga in monitorerna nu när han håller på att bygga studio på riktigt - och han kommer att mura upp en pelare speciellt för att ställa monitorerna på. Givetvis med absorbenter mellan monitorerna och pelaren - och så kommer han att fylla utrymmet i utbyggnaden runt monitorerna med mineralull. Vi får se hur det blir när det är klart...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.