Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför bli sången så överstyrd när jag spelar in?

Jag kör på preset för sång, men när jag tittar på inspelningen så är kanal L överstyrd som tusan, men R är som den skall.

Har testat med en helt ny mic, men det blir samma sak ändå. Mätarna på preampen ser ok ut, det är i vilket fall inte överstyrt...

Please help?!!

Annons
Postat
Varför bli sången så överstyrd när jag spelar in?

Jag kör på preset för sång, men när jag tittar på inspelningen så är kanal L överstyrd som tusan, men R är som den skall.

Har testat med en helt ny mic, men det blir samma sak ändå. Mätarna på preampen ser ok ut, det är i vilket fall inte överstyrt...

Please help?!!

Det låter som om du spelat in sången på ett stereospår i din sequenser?

Gör om till Mono istället...

Vad preampen säger är rätt ointressant eftersom det är insignalen till datorn som är det viktiga. Så dra på så mycket gain som behövs på preampen för att få ett bra signalflöde in i burken.

Postat

Som det kanske kan anas så är jag inte någon klippa på kompressorer å så..

Är det fel att spela in det som stereo? Det finns ju en Stereo image width som lägger på lite "rör" känsla oc hgör det till stereo.

Tror du att det är jsut det osm är felet?

Postat
Som det kanske kan anas så är jag inte någon klippa på kompressorer å så..

Är det fel att spela in det som stereo? Det finns ju en Stereo image width som lägger på lite "rör" känsla oc hgör det till stereo.

Tror du att det är jsut det osm är felet?

Alltså det finns ju ingen anledning att spela in en mikrofon i stereo eftersom en mikrofon blir mono hur du än vänder på det.

Men som jag förstod det av din beskrivning så distar det alltså inte i pentan utan i ditt inspelningsprogram?

Komprimering tycker jag man ska vara väldigt försiktig med i inspelningssyfte. Jag brukar försöka hålla mig under 3-4 dB så att inte signalen verkar låter processerad. Ju renare signal du får desto fler möjligheter har du att förbättra vid mixningen.

Postat (redigerat)

Om det distar i Pentan vet jag inte, det ser inte ut så,, men när jag lyssnar på inspelningen blir det överstyrt som fn. Ser det på vågformen

Redigerat av Light Head
Postat
Om det distar i Pentan vet jag inte, det ser inte ut så,, men när jag lyssnar på inspelningen blir det överstyrt som fn. Ser det på vågformen

Då är det helt enkelt bara att anpassa gainen till ditt inspelningsprogram så kommer det funka galant! 😕

Postat (redigerat)

spela in i mono som Lavrell säger,Pentan distar inte av sig själv,stereoprogram kör du vid stereokällor...dessutom har imagewidth inget med tubesaturation att göra,de är 2 olika funktioner!

Redigerat av Florian le Sage

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.