Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ett intressant problem.

Jag har spelat in ett antal midi-slingor i Cubase. När jag spelar upp så blir vissa noter helt fel i takt. Låter som om kvantiseringen har flyttat en enstaka ton 1 16-del fram.

JAg kollar i editläge men den ligger som den skall, jag spelar upp den,, och den ligger fel...

Hmm, jag tänker att det löser jag genom att editera och flytta just den noten en 16-del tillbaka, så hamnar den rätt.. Men nej det gör den inte, då spelas den upp i enligeht med var den ligger och blir fel i takten.

Hrmpf,, jag ändrar upplösningen till 64, från 16, och flyttar den not som spelas fel, men då låter det fel oxo.

M.a.o. Det enda ställe som inte funkar är just på det anslag som jag vill ha noten på, och dessutom ligger den i edit läget på rätt ställe.

Hänger ni med??

Varför blir det så och hur fixar jag det?

tänk er följande (X är anslag, 0 är inget)

Såhär är det inspelat och kvantiserat

X000X000X000X000

Så här låter det

X0000X00X000X000

Alltid samma ställe, och det spelar ingen roll om jag flyttar på noten eller ej. Flyttar jag den så hamnar den på det ställer jag flyttat den till, förutom så som det var inspelat......

Redigerat av Light Head
Annons
Postat

Det finns kanske så mycket mididata precis på det stället, att problemet beror på midisystemets begränsningar...?

Kolla så att du inte skicka ut en massa Program Change vid starten av varje Part. Försök reducera realtidsändringar, som filteråkningar, Aftertouch, Pitchbend etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.