Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN:Zigge/Hen meili?

ARTIST/GRUPP:Järven

GENRE:Rock/gypsy/aboriginskt typ!

LÅTLÄNGD:3:46

KOMPOSITÖR:Patrik Djärv

PRODUCENT:Nils Johansson, David Nestander

EV. MEDVERKANDE:Div. klasskamrater skapande musik HT-03 Umeå Uni.

INSPELNINGSÅR:2003

FORMAT:mp3

STORLEK: 2.7mb

STATUS: Färdig demo

INSTRUMENT: Didgeridoo, Sitar(äkta indisk), bas, trummor, gitarr, synt, fiol, xylofon och sång. Puuh!

Ok, eftersom jag inte har något speciellt bra jag gjort nyligen så postar jag min första egna låt jag helt skrivit själv och fått inspelad. Gick en musikkurs på UmeUniversitetet där man skrev och spelade in egna låtar. Nackdelen var att många av dom som jag spelade med inte var proffs direkt så jag fick förenkla låten ganska mycket för att dom skulle kunna spela den överhuvudtaget! Men jag fick med EN udda taktart iallafall! 😛 Den var även inspelad i ett ganska lungt Bpm så jag trixa upp den lite med time-stretch i cubase vilket bla ledde till att delayet på slutet blev lite skumt.

Men detta är ett litet smakprov på vad som komma skall nu när jag äntligen börjat komma igång igen med musikinspelning! Ta låten som den är: ett litet experiment i början av mitt låtskapande!

Ps. Kaoset i slutet var en sjuk idé jag fick nån timme innan inspelningen: Ett riff som dubbades elva gånger i kromatiskt stigande skala. Ds 😄

Ps2. Det som sjungs är kinesiska och betyder "Du är mycket vacker", flummigt jag vet! Ds.

Gärna nå kommentarer om låten! 😎

Zigge_02.mp3

Redigerat av Järven
Annons
Postat

Stort plus för att du bara använder "riktiga" instrument.

Bra idéer tycker 😏 jag även om inspelningen är inte den bästa. Saknar flera viktiga frekvenser, främst diskantfrekvenser.

Mixen är sådär, basen är för hög, allt annat är för lågt, möjligtvis undantaget gitarrsolot och sången. Trummljudet är lite väl dovt och grötigt. Önskar mer öppen ljudbild och mer separering av instrumenten från varandra.

Mvh / djonas

Postat

Cool låt idé. Får lite Mahavischnu Orchestra vibbar. Som Jonas säger så är det skönt att det är riktiga instrument på. Men tyvärr så känns det som att vissa av dom är lite sura, speciellt fiolen och sången på sina ställen.

Men som sagt cool idé, ta och spela in den hemma igen så får du till den som du vill ha den, utan att behöva förenkla den.

Postat (redigerat)

Anledningen jag skrev "färdig demo" är för att jag inte har cubase projectet kvar så jag kan inte göra nåt mer med den, tyvärr! Funderar på att spela in en helt ny version dock!?

Ljudet var väldigt mycket bättre på CD´n innan jag konverterade den till mp3 för att posta den här, det försvann väldigt många frekvenser då. Går det inte att konvertera till mer än 96kbit mp3 i Cubase?

I övrigt så hade jag bara tillgång till studion i 4 tim totalt(inklusive mix och mastring), så det blev inte så mycket tid för finputsning. 😕

Bone Postat den 11 March 2006, 17:36

Cool låt idé. Får lite Mahavischnu Orchestra vibbar. Som Jonas säger så är det skönt att det är riktiga instrument på. Men tyvärr så känns det som att vissa av dom är lite sura, speciellt fiolen och sången på sina ställen.

Men som sagt cool idé, ta och spela in den hemma igen så får du till den som du vill ha den, utan att behöva förenkla den.

Själva grundidén var att skapa nån slags laid-back feeling som alla i gruppen kunde sola över, men det var ingen av dom som spelade som kunde/vågade sola, så jag fick lov att skriva soloslingorna dom skulle spela! Låtens fall blev att mina medmusikanter inte var tillräckligt bra på att spela(förutom trummisen) hela grundidén försvann. Men jag ska nog ta denna låt och använda den för att repetera Cubase´s alla funktioner, då kommer det troligtvis bli lite mer lek med udda takter, polyrytmik och sånt! 😏

Redigerat av Järven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.