JJMusik Postat 10 mars 2006 Postat 10 mars 2006 Jag och några musikaliska polare har precis färdigställt en demo och tänkte få ut den så mycket vi kan. Vi känner att ett par av låtarna faktiskt har potential och och vill inte utsätta oss för en situation där någon snor låtar... ja ni förstår vad jag menar. Lite tips på vad man bör tänka på när man skickar till tidningar, bolag etc... är varmt välkommet. Johan
ThomasJ Postat 10 mars 2006 Postat 10 mars 2006 Jag och några musikaliska polare har precis färdigställt en demo och tänkte få ut den så mycket vi kan. Vi känner att ett par av låtarna faktiskt har potential och och vill inte utsätta oss för en situation där någon snor låtar... ja ni förstår vad jag menar. Lite tips på vad man bör tänka på när man skickar till tidningar, bolag etc... är varmt välkommet. Johan kanske självklart men: http://www.stim.se
musik (oregistrerad) Postat 10 mars 2006 Postat 10 mars 2006 (redigerat) Hej! INNAN du anmäler till STIM (vilket i sig inte är något skydd), skicka alstren till dig själv på en cd-r, texterna för sig också i pappersformat! Detta ska läggas i ett ASS REK-kuvert som du fixar på Posten. Kuvertet ska ha tejp runt om sig över alla skarvar, vilket ger ett bevis på att du inte öppnat kuvertet efteråt och lagt i en cd/texter o.s.v. På tejpet ska du överallt runtom skriva din namnteckning och denna ska gå BÅDE över tejpet och strax bredvid tejpet på kuvertet. Detta är bevis på att du inte avlägsnat tejp och lagt i cd:n och texterna efteråt. På kuvertet sätter Posten en klisterlapp. De instruerar dig hur du ska fylla i lappen. Det är namn från och namn till o.s.v. Du skickar alltså kuvertet från dig själv till dig själv. Det kan förbrylla Postpersonalen lite... Köp kuvertet på Posten och det är ju Postens eget blå speciella tejp som gäller. Kom inte med något eget amatörtejp... Detta är egentligen enda sättet att skydda sig! Viktigt! 😱 godis? - vad är gott?//:musik Redigerat 10 mars 2006 av musik
android Postat 10 mars 2006 Postat 10 mars 2006 (redigerat) kanske självklart men: http://www.stim.se Musik nämnde det, men det tål nog att påpekas lite tydligare... STIM bryr sig inte ett dugg om upphovsrätten på dina låtar! (Det enda de gör är ser till att du får pengar om de framförs offentligt.) Edit: Det sägs att även filer med "datumstampel" i datorns musikprogram kan gälla lika bra som att skicka en CD till sig själv som bevis i en rättsprocess, men jag vet inte hur väl det stämmer... Redigerat 10 mars 2006 av android
JJMusik Postat 10 mars 2006 Trådstartare Postat 10 mars 2006 (redigerat) Musik: Tackar och bugar för ett mkt informativt svar! Vad är det som gör att denna processen skyddar oss rättsligt då? Ett litet konkret exempel hade suttit fint bara, ett utdrag ur rättsalen 😱 Johan EDIT: Stavfel Redigerat 10 mars 2006 av hullan
musik (oregistrerad) Postat 10 mars 2006 Postat 10 mars 2006 (redigerat) Hej! Det skyddar oss på så sätt att om du kommer på någon med att spela din låt och säga att det är hon som har gjort den, så kan du få det prövat i domstol. Sitter du då där med ett fungerande band eller cd med din musik på, i ett OÖPPNAT FÖRSEGLAT MED DATUMSTÄMPEL OCH KVITTENSPAPPER rekommenderat kuvert, ja då vinner du... Vet inte var jag lagt kopian på det utdrag jag fick för ett drygt decennium sedan. Vet inte om det var ett skivbolag, ifpi eller STIM som skickade det. Skulle jag hitta det så... Annars finns det väl info på hemsidorna hos ifpi eller STIM om detta kanske. Jaaa...se här....ett utdrag ur STIM:s hemsida: Skydda musik? Att registrera sin musik hos Stim är inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har ett automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning. Stim bevakar inte den ideella rätten Du har enligt lagen en ideell rätt som Stim inte bevakar. Plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande, bevakar du själv eller ditt musikförlag. Ett sätt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen, men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist. 😱 Använd kondom alltså!//:musik Redigerat 10 mars 2006 av musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.