Snow Brigade Postat 10 mars 2006 Trådstartare Postat 10 mars 2006 Apropå punk så hörde jag en av världens mest sönderspelade låtar häromdan, nämligen "Redemption song", fast med Johnny Cash i duett med Joe Strummer. Det är punk det. O bra som fan. Den rösten (eller båda för den delen) har varit med om en del.
bimbambop Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Ja va fan e punk egentligen? Jag lyssnade på sk protopunk (Stooges, MC5, Dictators, Dolls etc) innan Ramones och Clash första plattor knockade ner en i skosulorna rejält. Dom 3 första Ramones är 100% tvättäkta rockenrollsomfan. Richard Hell, Patti Smith, Television, Johnny Thunders Heartbreakers. Den tidiga "riktiga" engelska punken: Damned, 999, Sham 69, Eater, Chelsea (We got the right to work!), X-ray Specs, Buzzcocks, Adverts m.m Tidig svensk punk: KSMB, Grisen skriker, Dagens ungdom, Kriminella Gitarrer och framförallt buntvis med lokala gräsrotspunkgäng. Pistols och framförallt tidiga P.I.L var jag hård på. Sen blev det postpunk och intresset svalnade. Mycket av det som många idag tydligen räknar som punk har ju kommit efter att jag uppfattat det som att punken är död, och är därför för mig inte "punk" utan något annat, även om det ibland kan vara bra grejjer. Riktig punk är från 76-79 helt enkelt 😎 Om nån säger "punk" så ser jag Ramones och Clash första plattor framför mig.
job Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 (redigerat) & Nina Hagen Siouxie and the Banshees Johnny Thunders Damned Buzzcocks! (Punk) i'nt fan ere endast en musikstil, utan ett leverne! ifall 'e - det just det! 40 å still going strong - 'e punkare i själen. Det går ba i'nt å skrubba ur, och än 'e Jag inte död. He he hee! Redigerat 11 mars 2006 av job
Reverend_Raw Postat 11 mars 2006 Postat 11 mars 2006 Jarvis Cocker i Pulp var trots att det inle lät punk om dom PUNKEN Personifierad då han moonade Michael Jackson eller för den delen sa nått över huvud taget!
bimbambop Postat 19 mars 2006 Postat 19 mars 2006 Ja va fan e punk egentligen? Jag lyssnade på sk protopunk (Stooges, MC5, Dictators, Dolls etc) innan Ramones och Clash första plattor knockade ner en i skosulorna rejält. Dom 3 första Ramones är 100% tvättäkta rockenrollsomfan. Richard Hell, Patti Smith, Television, Johnny Thunders Heartbreakers. Den tidiga "riktiga" engelska punken: Damned, 999, Sham 69, Eater, Chelsea (We got the right to work!), X-ray Specs, Buzzcocks, Adverts m.m Tidig svensk punk: KSMB, Grisen skriker, Dagens ungdom, Kriminella Gitarrer och framförallt buntvis med lokala gräsrotspunkgäng. Pistols och framförallt tidiga P.I.L var jag hård på. Sen blev det postpunk och intresset svalnade. Mycket av det som många idag tydligen räknar som punk har ju kommit efter att jag uppfattat det som att punken är död, och är därför för mig inte "punk" utan något annat, även om det ibland kan vara bra grejjer. Riktig punk är från 76-79 helt enkelt 😄 Om nån säger "punk" så ser jag Ramones och Clash första plattor framför mig. Och Dead Boys! Hur f*n kunde jag glömma Dead Boys? "Sonic Reducer" är ju en all-time-up-yours-klassiker av absolut högsta rang. "Dont need no mum and dad, i dont need anyone, dont need no pretty face, dont need no human race"
SyntaxError Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Ja va fan e punk egentligen? Jag lyssnade på sk protopunk (Stooges, MC5, Dictators, Dolls etc) innan Ramones och Clash första plattor knockade ner en i skosulorna rejält. Dom 3 första Ramones är 100% tvättäkta rockenrollsomfan. Richard Hell, Patti Smith, Television, Johnny Thunders Heartbreakers. Den tidiga "riktiga" engelska punken: Damned, 999, Sham 69, Eater, Chelsea (We got the right to work!), X-ray Specs, Buzzcocks, Adverts m.m Tidig svensk punk: KSMB, Grisen skriker, Dagens ungdom, Kriminella Gitarrer och framförallt buntvis med lokala gräsrotspunkgäng. Pistols och framförallt tidiga P.I.L var jag hård på. Sen blev det postpunk och intresset svalnade. Mycket av det som många idag tydligen räknar som punk har ju kommit efter att jag uppfattat det som att punken är död, och är därför för mig inte "punk" utan något annat, även om det ibland kan vara bra grejjer. Riktig punk är från 76-79 helt enkelt 😛 Om nån säger "punk" så ser jag Ramones och Clash första plattor framför mig. Och Dead Boys! Hur f*n kunde jag glömma Dead Boys? "Sonic Reducer" är ju en all-time-up-yours-klassiker av absolut högsta rang. "Dont need no mum and dad, i dont need anyone, dont need no pretty face, dont need no human race" Ah, självklart Dead Boys!!! Dom har även gjort den bästa punkballaden genom tiderna "Not anymore"
Who the fuck is billy Jo? Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Lyssnar på Green Day, Blink 182, Sum 41, AFI...Fast jag ser det mer som rock än punk
furstan Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Lyssnar på Green Day, Blink 182, Sum 41, AFI...Fast jag ser det mer som rock än punk Samma här.. brukar kalla det PunkRock. Vet inte ens om det finns något som heter så? 😆 Men d e skitsamma, för d e himlans bra musik 😆
Anarchos Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 (redigerat) Hur kunde jag missa den här tråden!? Ett ämne för mig! 🙂 Hey ho, let's go: Sex Pistols Ramones Damned Cockney Rejects Exploited Angelic Upstarts Public Image Limited Ebba Grön De Lyckliga Kompisarna Charta 77 Räserbajs Rövsvett Avskum Skäms Arabens Anus Slaskfittorna Attentat Dropkick Murphy's Misfits New York Dolls Johnny Thunders and the Heartbreakers The Kristet Utseende Anti-Flag & många, många fler 😉 EDIT: Här är ett vackert självporträtt jag gjort 😄http://img166.imageshack.us/my.php?image=pict0443me1.jpg Redigerat 11 september 2006 av Anarchos
Who the fuck is billy Jo? Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Lyssnar på Green Day, Blink 182, Sum 41, AFI...Fast jag ser det mer som rock än punk Samma här.. brukar kalla det PunkRock. Vet inte ens om det finns något som heter så? 🙂 Men d e skitsamma, för d e himlans bra musik 😆 Va jag har förstått, av dom som har försökt förklara det för mig är att Punk och Punkrock är samma sak, Punk är en förkortning av Punkrock som härstammar från Rocken, därav punkrock..men ja, jag är inte direkt insatt så det är möjligt att det är fel..
punkrockdude Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Jag lyssnar på Pennywise, Lagwagon, NOFX, Good Riddance, Rise Against, Bad Religion, Pulley, Strung Out... etc.
Who the fuck is billy Jo? Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Jag lyssnar på Pennywise, Lagwagon, NOFX, Good Riddance, Rise Against, Bad Religion, Pulley, Strung Out... etc. ah, glömde NoFX o Bad Religion såklart, riktigt grymma band..
herwhisper Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Ska jag lyssna på punk så blir det glad punk som Toy Dolls eller liknande. Är inte mycker för vanlig punk tyvärr. Även om jag lirade i ett punkband för ett par hundra år sedan. B.R.U.K - Brutalt Råknull Utan Känslor. Vi skulle spela på kyrkans sommarkafé. Men när föreståndaren fick veta vad B.R.U.K stod för så fick vi ultimatumet. Ändra namn eller så får ni inte spela här. Sure, vi bytade namn. Bruna torskar och tykna elefanter, kallade vi oss. Vi sög. Huuuu, va kassa vi va.
Who the fuck is billy Jo? Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 ^Det är alltid roligt när man i efterhand inser hur crap man egentligen var 😆
Thimmie Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Härlig 90-talspunk gäller för mig. Den goa svenska! 🤪
Bajenuffe1 Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 The Damned Dickies Bad Brains Dead Kennedys Dead boys Ruts Penetration Angelic Upstarts Sham 69 The Clash Stiff Little Fingers Skids Buzzcocks Generation X Fan.. det finns nog ett gäng till men dessa har jag lyssnat på i alla tider. /Uffe
sixties Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Härlig 90-talspunk gäller för mig. Den goa svenska! Ja! du tänker på band som Disfear, Dissober, Dispense, Bombraid, perukers, Dischange/Meanwhile mfl. jo, det var härliga tider för kängpunken!
Duende Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 bad religion,dead kennedys, misfits,ramones ..jag gillar nog green day med. det är i och för sig ingen musik jag lyssnar dagligen på. ofta blir det i kombination med ett 6 pack 🤪
IDF Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Jag är mest inne på kängpunk(ex Totalitär, Krigshot, Mijailo), grindcore (Nasum, Napalm Death, Gadget, Birdflesh) och lite mer poppig collegepunk (Alkaline Trio, tidiga Millencolin). The Clash gillar jag också, men Ramones och Sex Pistols tycker jag är fullständigt värdelösa. Sen är ju frågan om punk innefattar könspunk som Slaskfittorna, Protes-Bengt och Tatuerade snutkukar... sånt gillar jag också. 😄 word on that bro..!! ja gillar typ samma 🤪 men lägger till mob47!! protes-benhgt fick ju du till.. 🤪😛
gsol Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Ebba Grön är och förblir nummer ett för mig! Annars är jag inte så punkig av mig. Men jag gillar Anti-Flag, Against Me! och lite såna nymodigheter.
Steinb Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 (redigerat) Exploited, Skitsystem, Disfear, Wolfpack och Varukers! Kallt och hårt ska det vara! 🤪 Sen, såklart, om man vill ha lite mysigare punk som tex bakgrundsmusik när man ska dejta så blir det ju till att plocka fram skivorna med Perverts, Troublemakers och Strebers! 🤪 Edit: Lägger till Totalitär! Hur fasiken kunde jag glömma dom? Dom kommer ju till och med från mina trakter. Redigerat 3 februari 2007 av Steinberg
Hellpig Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Varför dyker denna tråd upp just nu! För att alla på Studios forum är helt yra av punkfestivalen! Så rösta där istället för att hänga här! 🤪 Brukade lyssna på KSMB på 80-talet... och en del andra band nämnda här men jag har nog alltid varit mer hardrocker än punkis.
gsol Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Exploited, Skitsystem, Disfear, Wolfpack och Varukers! Stigmata är najs!
Magpie Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Jag vet inte om dessa band alla klassas som punk men de är i mitt tycke väldigt bra: Descendents, Bad religion, Nofx, Strebers, Dead Kennedys, Toy Dolls, Misfits, Suicidal Tendencies (första skivan klassas kanske mer som punk) Och givetvis blandade låtar med DLK, The Dwarves, Minutemen, Ramones mm.
IDF Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 glömde nämna världens genom tidernas absolut bästa band..
Kurt Cobain Postat 3 februari 2007 Postat 3 februari 2007 Är inte så jätte hemma i punk men gillar mycket..... är inte för "best of" skivor allmänt men denna gillar jag... The Politics of Punk.... mycket smaskigt.... Vol 1: Ex Pistols - Land of hope and glory Mekons - Fight the cuts Redskins - Unionize Billy Bragg - It says here Penetration - Don't dictate Poison Girls - Old tart The 3 Johns - Death of the European New Model Army - Spirit of the Falklands Joolz - Paved with gold Morgans - Atishoo Dead Kennedys - Chemical warfare Angelic Upstarts - The murder of Liddle Towers Patrik Fitzgerald - Irrelevant battles Newtown Neurotics - No respect Stiff Little Fingers - Suspect device (live) Chelsea - Right to work Chaos U.K. - Selfish few Chaotic Disorder - Fuck religion, fuck politics, fuck the lot of you The Exploited - Hitler's in the charts again 999 - Bye bye England Vol 2: Sex Pistols - Submission Spizz - Soldier soldier Notsensibles - (I'm in love with) Margaret Thatcher Menace - GLC Red London - CND MC5 - Kick out the Jams Violators - Government stinks Sham 69 - If the kids are united Damned - Machine gun fury Tom Robinson - Glad to be gay '94 Billy Bragg - Between the wars U.K. Subs - Facist regime Anti-Nowhere League - Streets of London Stiff Little Fingers - Alternative Ulster (live) Angelic Upstarts - Solidarity Poison Girls - Persons unknown 3 Johns - Fruit flies Newtown Neurotics - Living with unemployment Anti Pasti - No government Captain Sensible - Smash it up Vol 3: Sex Pistols - Anarchy in the UK The Exploited - Class War Varukers - Protest and Survive Threats - Politicans and Ministers Riot Squad - Fuck the Tories Adicts - How Sad Sham 69 - Borstal Breakout The Fall - Rowche Rumble Ruts - Babylons Burning Iggy and the Stooges - I Got Nothing Au Pairs - America Chron Gen - Fiasco The Boys - Cop Cars The Stranglers - Peasant in Big Shitty Cortinas - Fascist Dictator Redskins- Red's Strike the Blues Theatre of Hate- Do you Believe... Vice Squad - Stand Strong Stand Proud New Model Army - Vengeance Ruts - In a Rut
limpan666 Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Är inte så jätte hemma i punk men gillar mycket..... är inte för "best of" skivor allmänt men denna gillar jag... The Politics of Punk.... mycket smaskigt.... Vol 1: Ex Pistols - Land of hope and glory Mekons - Fight the cuts Redskins - Unionize Billy Bragg - It says here Penetration - Don't dictate Poison Girls - Old tart The 3 Johns - Death of the European New Model Army - Spirit of the Falklands Joolz - Paved with gold Morgans - Atishoo Dead Kennedys - Chemical warfare Angelic Upstarts - The murder of Liddle Towers Patrik Fitzgerald - Irrelevant battles Newtown Neurotics - No respect Stiff Little Fingers - Suspect device (live) Chelsea - Right to work Chaos U.K. - Selfish few Chaotic Disorder - Fuck religion, fuck politics, fuck the lot of you The Exploited - Hitler's in the charts again 999 - Bye bye England Vol 2: Sex Pistols - Submission Spizz - Soldier soldier Notsensibles - (I'm in love with) Margaret Thatcher Menace - GLC Red London - CND MC5 - Kick out the Jams Violators - Government stinks Sham 69 - If the kids are united Damned - Machine gun fury Tom Robinson - Glad to be gay '94 Billy Bragg - Between the wars U.K. Subs - Facist regime Anti-Nowhere League - Streets of London Stiff Little Fingers - Alternative Ulster (live) Angelic Upstarts - Solidarity Poison Girls - Persons unknown 3 Johns - Fruit flies Newtown Neurotics - Living with unemployment Anti Pasti - No government Captain Sensible - Smash it up Vol 3: Sex Pistols - Anarchy in the UK The Exploited - Class War Varukers - Protest and Survive Threats - Politicans and Ministers Riot Squad - Fuck the Tories Adicts - How Sad Sham 69 - Borstal Breakout The Fall - Rowche Rumble Ruts - Babylons Burning Iggy and the Stooges - I Got Nothing Au Pairs - America Chron Gen - Fiasco The Boys - Cop Cars The Stranglers - Peasant in Big Shitty Cortinas - Fascist Dictator Redskins- Red's Strike the Blues Theatre of Hate- Do you Believe... Vice Squad - Stand Strong Stand Proud New Model Army - Vengeance Ruts - In a Rut Chelsea - Right to work Ja den politiska punken har alltid varit bäst till skillnad från den politiska proggen men Chelsea producerade ju det senaste årets mest bizarra julskiva!!! Billy Idol's Happy Holidays...
limpan666 Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men det verkar som om ni har glömt en del No future gäng och Channel 3 får bara inte glömmas! I've got a gun är ren och skär punkglädje och varför inte starta en tråd om bästa punkbandsnamnet och jag har en gammal favorit från Timrå som lär ha varit Sveriges alkoholisttätaste kommun nämligen "Grisblinkers". Svensk favorit annars är Krunch och Skitsystem!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.