Jump to content
Annons

Hörträning med kompressor

Zyan

Recommended Posts

Jag har suttit och lyssnat på en o-modulerad wav-sång och kört den genom mitt ljudkorts kompressor (emu0404) och har ganska koll på vad threshold, ratio och gain går ut på och hör (även ser) skillnader.

Har två funderingar på nyttjandet av effekter.

Fundering ett.

Men när det kommer till Attackt time, release time och pre delay så vet jag inte hur det påverkar. Jag vet att de jobbar på det över threshold och vad de ska göra. Men vad är de bra för? När använder jag dem och i vilka situationer är de guld värda?

Fundering två.

Nu använder jag bara ljudkortets effekter när jag spelar in på direkten. De vill säga att de finns med på det inspelade spåret.

Finns det möjlighet att assigna dem till kanaler i cubase så man spelar in "råsång" och sen modulerar efterhand? Men blir ganska svårt för så fort jag går till patchen för att ändra exempelvis kompressorn så slutar cubase spela och man kan inte höra inställningen live, vilket funkar med wav filer i en annan spelare. Har inte fattat, hur det här med asio funkar och om man kan använda det för detta. I min asio setup finner jag e-dsp wave på både input och output om det är av betydelse.

Oj vad rörigt det blev, gör en förtydling:

Vill köra olika spår i cubase i olika effekter på ljudkortet.

Dela på andra sajter

Annons

Vad gör de tre effekterna på kompressorn med ljudet och när spelar de stor roll. Vad är de till för? När bör jag ha lång, resp kort attack och varför? osv.

och

Kan jag köra en effekt på endast ett cubasespår genom att få den kanalen på en strip i ljudkortets patch och sen tillbaka till cubase?

Hoppas dessa förklaringar hjälper.

Dela på andra sajter

Fundering två.

Nu använder jag bara ljudkortets effekter när jag spelar in på direkten. De vill säga att de finns med på det inspelade spåret.

Finns det möjlighet att assigna dem till kanaler i cubase så man spelar in "råsång" och sen modulerar efterhand? Men blir ganska svårt för så fort jag går till patchen för att ändra exempelvis kompressorn så slutar cubase spela och man kan inte höra inställningen live, vilket funkar med wav filer i en annan spelare. Har inte fattat, hur det här med asio funkar och om man kan använda det för detta. I min asio setup finner jag e-dsp wave på både input och output om det är av betydelse.

Oj vad rörigt det blev, gör en förtydling:

Vill köra olika spår i cubase i olika effekter på ljudkortet.

Jag har också 0404. Har för mig att jag var in på EMU's supportsida och tog ned ny verion av drivrutin+DSP-programmet.

I den nya versionen kan jag köra DSP-effekterna som VST-pluggar. Dvs du kan lägga på vilka av DSP-effekterna du vill på vilket spår du vill.

Att skicka en torr signal in till Cubase är lätt. Du lägger helt enkelt din send i mixerstrippen (i DSP patchmix) före effekterna. Signalen skickas då torr medan du kan lägga på effekter för lyssning genom att lägga dit dem efter send inserten. Du skickar alltså ut en obehandlad signal via ASIO medan du fortsätter behandla signalen du direktlyssnar på. Rätt smidigt faktiskt.

Dela på andra sajter

Vad gör de tre effekterna på kompressorn med ljudet och när spelar de stor roll. Vad är de till för? När bör jag ha lång, resp kort attack och varför? osv.

och

Kan jag köra en effekt på endast ett cubasespår genom att få den kanalen på en strip i ljudkortets patch och sen tillbaka till cubase?

Attack liksom ratio och relelase är ingen effekt på kompressorn utan är inställningar på hur kompressorn sak jobba.

Ratio bestämmer HUR många decibel som signalen ska sänkas med. (givetvis bara den del som överstiger din threshold)

Attacken är en inställning för NÄR säkningen ska ske. Ett bra exempel att prova på är en kick, om du sätter attacken till noll (dvs snabb attack) så kommer du att märka att kickens ljud förändras väldigt mkt.

Release används för att bestämma NÄR kompressionen ska släppas upp, dvs det motsatta som attacken.

På frågan när du ska ha lång resp kort release går inte att säga utan det beror på mtrl helt enkelt.

Dela på andra sajter

Vad gör de tre effekterna på kompressorn med ljudet  och när spelar de stor roll. Vad är de till för? När bör jag ha lång, resp kort attack och varför? osv.

och

Attack liksom ratio och relelase är ingen effekt på kompressorn utan är inställningar på hur kompressorn sak jobba.

Ratio bestämmer HUR många decibel som signalen ska sänkas med. (givetvis bara den del som överstiger din threshold)

Attacken är en inställning för NÄR säkningen ska ske. Ett bra exempel att prova på är en kick, om du sätter attacken till noll (dvs snabb attack) så kommer du att märka att kickens ljud förändras väldigt mkt.

Release används för att bestämma NÄR kompressionen ska släppas upp, dvs det motsatta som attacken.

På frågan när du ska ha lång resp kort release går inte att säga utan det beror på mtrl helt enkelt.

Jag har läst mig till det teknikska hur den jobbar som jag sa. Men jag förstår inte själva meningen eller kan höra vad som händer.

Är attack är hur lång tid den väntar innan en signal som överstigit threshold komprimeras. Förlorar inte kompressorn sin mening då för det är meningen att de inte spela upp dessa ljudstyrke toppar. För då blir ju ljudet distat en kort stund innan det komprimeras. Eller har jag fått det om bakfoten?

Release för står jag fortfarande inte med samma mening. Om man släpper kompresstionen borde det inte gå tillbaka till samma styrka och bli distad även där. Vad är det som släpper?

Har en kick jag ska prova senare så vi får se om det ljudet ökar min förståelse.

Jag har också 0404. Har för mig att jag var in på EMU's supportsida och tog ned ny verion av drivrutin+DSP-programmet.

I den nya versionen kan jag köra DSP-effekterna som VST-pluggar. Dvs du kan lägga på vilka av DSP-effekterna du vill på vilket spår du vill.

Du lägger helt enkelt din send i mixerstrippen (i DSP patchmix) före effekterna. Du skickar alltså ut en obehandlad signal via ASIO medan du fortsätter behandla signalen du direktlyssnar på. Rätt smidigt faktiskt.

Ska besöka deras sida i eftermiddag. Får se om jag får det att funka. Tack

Dela på andra sajter

Om du inte förstår det tekniska som du har läst så föreslår jag att du testar med olika ljud så kommer det säkert att lossna så småningom. Men jag ska försöka förklara lite bättre.

Förlorar inte kompressorn sin mening då för det är meningen att de inte spela upp dessa ljudstyrke toppar.

En kompressor kommer aldrig strypa ljudet helt utan kommer bara (som namnet säger) komprimera signalen, dvs sänka nivån med ex antal dB.

Är attack är hur lång tid den väntar innan en signal som överstigit threshold komprimeras.

JA

Release för står jag fortfarande inte med samma mening. Om man släpper kompresstionen borde det inte gå tillbaka till samma styrka och bli distad även där. Vad är det som släpper?

Om du tex har ett sångspår med frasen "oohh baby i want you so bad" och du märker att oohh blev mycket starkare än resten av frasen, då vill du ju inte sänka allting...eller hur? Nä då ställer du in lagom release på kompressorn så att den slutar komprimera när det inte behövs längre. Om oohh är 20 millisekunder långt så bör då releasen på kompressorn även vara ställd till 20 millisekunder så att resten inte påverkas av kompressorn.

Som sagt, det bästa är att testa, testa, testa och testa med olika ljudkällor så kommer det att klarna mer o mer.

Hoppas jag inte rörde till det för mycket?

Dela på andra sajter

Om du tex har ett sångspår med frasen "oohh baby i want you so bad" och du märker att oohh blev mycket starkare än resten av frasen, då vill du ju inte sänka allting...eller hur? Nä då ställer du in lagom release på kompressorn så att den slutar komprimera när det inte behövs längre. Om oohh är 20 millisekunder långt så bör då releasen på kompressorn även vara ställd till 20 millisekunder så att resten inte påverkas av kompressorn.

Jag förstår mig inte heller riktigt på release (brukar vrida tills det låter bra) men det börjar ljusna lite nu. En fråga: om frasen "oh baby..." är starkast på "oh" som är 20 ms långt, och frasen "do the macarena" är starkast på "do the maca" som är 50 ms långt, hur ska man då ställa in releasen?

Dela på andra sajter

En fråga: om frasen "oh baby..." är starkast på "oh" som är 20 ms långt, och frasen "do the macarena" är starkast på "do the maca" som är 50 ms långt, hur ska man då ställa in releasen?

Där där är ju givetvis en balansgång eftersom att längden på ord och styrkan varierar. Exemplet som jag tog finns ju egentligen inte i verkligen men kanske förklarade lite i alla fall vad release används till.

Man får helt enkelt använda öronen :rolleyes:

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

1. Attacken avgör hur snabbt kompressorn börjar trycka till ljudet. En ljudkälla med mycket spikar bör man ju ha en ganska snabb attack på, för att få ner dem. För snabb attack kan dock få ljudet att bli lite för avrundat, att en del av den naturliga attacken försvinner o ljudet upplevs som luddigt.

Release avgör hur lång tid kompressorn ska fortsätta trycka ner ljudet från triggpunkten. Alltså den tid det tar innan kompressorn släpper upp ljudnivån igen.

Genom att laborera med detta kan man få mer sustain o ton i t ex en gitarr, om man först trycker till transienter, o sen låter kompressorn ligga en kort stund innan man släpper upp ljudet. Tonen kommer upplevas som lite längre. FÖR lång release-tid ger inte den effekten, utan kan istället ge en overklig påverkan, där en ljudkälla påverkar nästa på fel sätt. En för kort releasetid kan få ljudet att pumpa upp o ner om man samtidigt ställer kompressorn på väldigt hög ratio.

Pre-delay förstår jag inte riktigt vad det har med kompressor att göra?

Nåt special i ditt ljudkort för att kompensera latency eller?...?

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Snabb release leder ofta till att ljudet pumpar, framförallt om ration är stor. Jag rekommenderar en trumloop som övningsmaterial, eftersom det är lätt att höra sklinnader där. Ivarjefall måste ju ljudet du arbetar med ha mycket dynamik (för övningens skull), så att leka med färdiga CD-skivor (som exempel) är en dålig ide.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Egentligen inte.

Ratio är ett förhållande mellan inkommande signal över tröskelvärdet, o den signal som går ut.

Alltså 3:1 betyder att signalens nivå över tröskelvärdet bara blir 1/3 så hög över tröskelvärdet jämfört med den opåverkade signalen. Den behöver dock inte bli 3dB lägre. En signal som sticker upp näsan 3 dB över tröskeln, kommer efter påverkan hamna 1dB över. En som sticker upp 6dB över tröskeln, kommer landa på 2dB över efter påverkan.

(TROR JAG, är väl bäst att tillägga! Man har ju haft fel förr! 🙁 )

Dela på andra sajter

En skillnad mellan kompressorer som ingen nämner är "soft knee" och "hard knee". En kompressor som har "hard knee" kommer att börja jobba först när signalen slår över tröskelvärdet. En kompressor med "soft knee" kommer däremot att gradvis komprimera signalen när den närmar sig tröskelvärdet. Detta ger en mjukare och mer transparent kompression.

Vill man tydligt se vad en kompressor gör så skulle jag sikta in mig på en som använder "hard knee".

/Majken

Dela på andra sajter

Egentligen inte.

Ratio är ett förhållande mellan inkommande signal över tröskelvärdet, o den signal som går ut.

Alltså 3:1 betyder att signalens nivå över tröskelvärdet bara blir 1/3 så hög över tröskelvärdet jämfört med den opåverkade signalen. Den behöver dock inte bli 3dB lägre. En signal som sticker upp näsan 3 dB över tröskeln, kommer efter påverkan hamna 1dB över. En som sticker upp 6dB över tröskeln, kommer landa på 2dB över efter påverkan.

(TROR JAG, är väl bäst att tillägga! Man har ju haft fel förr! 😄 )

Givetvis är det så. Jag förklarade lite förenklat bara.

Dela på andra sajter

Tja bah!

Försök tänka dig in i signalvägen i en kompressor så blir det lite lättare.

Du har som bekant ett antal parametrar i en kompressor.

Dessa har en ordningsföljd som ljudets signal går igenom enligt följande:

Noisegate (om sådan finnes på burken)

Threshhold

Attack (här kan även finnas en parameter för ett så kallat "knee")

Ratio

Release

Gain

Signalen du skickar in i burken har ett värde i Db.

Optimalt så vill du ha 0Db in i kompressorn så att den får jobba med så "stark" signal som möjligt för att minimera onödigt brus.

Signalen når nu din första parameter, Threshold.

Med denna talar du om för kompressorn vid vilken signalnivå du vill att kompressorn ska arbeta. (Sång är ett ytterst dynamiskt instrument vilket kan vara svårt att hantera till skillnad från en distad gitarr som faktiskt redan är komprimerad men på ett annat sätt)

Låt oss säga att du ger Threshold ett värde på -10 Db. Det betyder att alla peakar och signaler som är starkare än detta, kommer att påverkas av kompressorn.

Nu har kompressorn fått information att den ska jobba med din signal.

Attack är nästa parameter.

När kompressorn fått information om att det finns signal som överstiger ditt inställda tröskelvärde (Threshold) så måste du tala om för burken hur snabbt den ska kliva in och bearbeta din signal.

Här kan du göra underverk!

Instrument med snabba transienter, till exempel trummor kräver en extremt snabb attacktid om du vill att dess peak ska komprimeras. Oftast brukar man låta en trummas transient gå igenom kompressorn opåverkad. Man sätter alltså attacktiden så sent att transienten går igenom opåverkad. Detta ger dig "bett" i trummorna.

När attacktiden väl är satt så har du möjlighet att tala om för kompressorn hur mycket du vill komprimera din signal. Detta görs med din Ratio-parameter.

Denna fungerar som det låter. Ett förhållande mellan två värden där det ena är din inkommande signal och det andra är den utgående signalen.

Ratiovärdet 4:1 betyder att du får ut en fjärdedel av den inkommande signalen.

En högre ratio betyder alltså mer kompression.

När väl signalen är behandlad av kompressorns ratioinställning så måste vi även tala om för burken när den ska ta ett nytt mätvärde i förhållande till Threshold.

Detta görs med parametern Release.

Denna parameter talar om för kompressorn att den den ska fortsätta att komprimera tills det att releasetiden gått ut.

Om det då finns starkare signaler än det du ställt in med parameterna Threshold..

Då triggas kompressorn igen och processen börjar om.

Den sista parametern i din kompressor är Gain.

När du komprimerat din signal så har du ju i praktiken tryckt ner peakar och transienter vilket gör att du får en lägre signalstyrka.

Gain är till för att kompensera denna förlust.

Vanligt är att du kan se hur mycket som koprimeras med en mätare. Dessa kallas ofta "Gainreduction" och brukar vara av led-typ.

Titta på detta värde och förstärk sedan den utgående signalen med lika mycket som "Gainreduction"-mätaren visar.

Då är du tillbaka till 0Db igen!

Tänk också på att Gain-parametern nu är dun volymkontroll i en mix!!!

Om du sänker volymen på regeln innan kompressorn...

Ja då påverkar ju det din kompressor!!

Hoppas det gav lite i alla fall!!!

/Crunchman'

Dela på andra sajter

Vad många svar, tack så mycket.

Kompressorn är nog det mest vanliga men svårförstådda elektroniken i hemstudior efterssom många har inte koll på det till 100%. Men ratta tills det låter bra är ju funktionellt för då är det endast känsla som spelar roll och inte är i konflikt i logic. Vågar knappt tänka hur reklammakeras kompressorer är inställda med tanke på att ljudet alltid blir starkare när det kommer reklam.

Jo, hard knee och soft knee fattar jag. Det har med thresholdens brytning att göra. Min har ett hard knee och går inte att ställa om till soft.

Varför det är delay med har jag ingen aning.

Frågor

Är transienter och spikar synonymer?

På sång exemplet, om det är en starkare del är det inte bara att sätta thresholden att den endast komprimerar det som är starkt?

Vad är pumpa?

Är det normalt att sätta attack på 0 för att undvika att topparna blir distade?

Är det att rekomendera att spela in torrt och komprimer i efterhand eller att sätta en separat kompressor på ins i mix bordet.

Och nu till releasen...om attack är på satt noll

Så fort ljudet överstiger thresholden så börjar kompressorn att komprimera, och fortsätter tills ljudet är under thresholden. Och när den är under thresholden så fortsätter kompritionen tills releasetiden har löpt ut. Korrekt?

Dela på andra sajter

Grymt svar cruncher, han dock bara skummat igenom det men klart och tydligt för en komprimerarnybörjare som jag.

Ska prova med trumlopar så fort jag kommer hem från universitetet. Men idag är det tentadag så måste fokusera först på en massa marknadsföring.

Dela på andra sajter

Tänk också på att Gain-parametern nu är dun volymkontroll i en mix!!!

Om du sänker volymen på regeln innan kompressorn...

Ja då påverkar ju det din kompressor!!

Här kan det vara bra att känna till signalflödet i den miljö man mixar i. Till exempel Cubase SX funkar ju på så sätt att de sex första insertplatserna ligger före regel. Det vill säga, hur du ställer kanalregeln påverkar inte den signal som skickas till kompressorn. De två sista insertplatserna ligger däremot efter regeln.

/Mats

Dela på andra sajter

Bra sagt Cruncher,en tydlig sammanfattning i ett ämne som egentligen inte går att förklara hur enkelt som helst beroende på olika kompressortyper,men de flesta jobbar utifrån det du beskrivit,vill bara tillägga kompressorer som arbetar "progressivt" tex BSS DPR-944,den byter från softknee till hard vid ett visst värde-mkt bra...sen finns det vissa burkar där threshold/hold/gain/input är samma sak,dvs komressorn jobbar olika beroende på hur den är inställd/matad...vidare kan vi ju gå in på det här med optisk/FET/VCA och variabel-MU kompression som avsevärt skiljer sig från varandra,likaså pcm-modulerad kompression v. andra alternativa algoritmer etc,med DET är nog lite överkurs i den här tråden... 😛

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Frågor

Är transienter och spikar synonymer?

På sång exemplet, om det är en starkare del är det inte bara att sätta thresholden att den endast komprimerar det som är starkt?

Vad är pumpa?

Är det normalt att sätta attack på 0 för att undvika att topparna blir distade?

Är det att rekomendera att spela in torrt och komprimer i efterhand eller att sätta en separat kompressor på ins i mix bordet.

Och nu till releasen...om attack är på satt noll

Så fort ljudet överstiger thresholden så börjar kompressorn att komprimera, och fortsätter tills ljudet är under thresholden. Och när den är under thresholden så fortsätter kompritionen tills releasetiden har löpt ut. Korrekt?

Ja, spikar o transienter är samma.

Sångexemplet, jo, men om en kort stark signal triggar, o release-tiden är väldigt lång, så kommer kompressorn trycka ner det efterföljande oavsett vilken volym det har. Resultatet blir inte en utjämning av starkt o svagt, vilket är kompressorns primära syfte, utan att du kan råka trycka ner även svaga partier ännu lägre.

Pumpa är helt enkelt att ljudet åker upp o ner. Det hörs att kompressorn trycker ihop o släpper upp hela tiden.

0 är väldigt kort tid. Sätt attacken där det gör verkan utan att ändra karraktär för mycket skulle jag vilja säga. Attacken mäts ofta i millisekunder. kan stå på allt mellan 1 o 200 ms när jag skruvar.

Själv använder jag gärna en kompressor vid inspelning, bara just för att skydda mot objudna transienter. Efterkomprimerar vid mix om jag vill utjämna ljudet mer. Andra rekommenderar motsatserna.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vill du eliminera alla spikar effektivt skall du ha en limiter, inte en kompressor. Ställ in inbandingsnivån såpass lågt att det inte distar före kompressorn tas i bruk, lägg sedan på komprimeringen och öka outputten gradvis tills du har en bra nivå. Iden är att få in så stark signal som möjligt givetvis, men att limitera dynamiken i inbandningsskedet är en dålig ide. Vid inbanding använder jag mycket lätt kompression, senare kan du använda insert-kompressorer för att efterbehandla ljudet, och då kan du testa dig fram till vad du vill ha. Förstör du inbandningen med komprimering, går det inte att rädda.

Note: vid inspelning använder jag alltså outboard-kompressorer. Att använda VST-kompressorer vid inspelning är helt onödigt eftersom AD-steget i ditt ljudkort inte får nån hjälp av det. Med VST-kompressorer i inspelningskedjan kan saker bara bli sämra.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Thanx Mats!

Kände inte till det med insertarna!

Bra att veta i just detta läge!

Zyan:

Du har fattat hur det fungerar!

Nu är det bara att lyssna!

Ett tips för att få bra drag i trummor...

Lägg en kompressor på trumpaketet. Ställ threshold till -25 till att börja med.

Ställ attack på noll och release på noll med en ratio på 4:1.

Det bör pumpa som satan nu!

Höj nu attacktiden tills dess att du märker att transienterna i anslagen på trummorna börja komma igenom. Öka attacktiden ytterst lite till.

Ställ nu releasetiden till halva tempot i låten!

Om du kör 100 Bpm, ställ releasen till 50 ms.

Om du dessutom har ambiencemickar. Gör samma sak med detta paket men ställ dess releasetid till samma som tempot i låten.

Öka och minska kompressionskänslan med hjälp av threshold och jag lovar att du kan få vilken slö trumslagare som helst att låta som Bonham!!

Take care!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Dela på andra sajter

Haha..jag tar det som läxa i helgen. :rolleyes:

Om jag bara kan få igång mina ljudkortseffekter att samarbeta med Cubase. Har inte fått ett bra svar på det problemet än.

Dela på andra sajter

Om jag bara kan få igång mina ljudkortseffekter att samarbeta med Cubase. Har inte fått ett bra svar på det problemet än.

Det måste vi ju lösa. Det finns alltså något som heter E-MU PowerFX som om jag kommer ihåg rätt är en del av Patchmixprogrammet. Det fanns inte med i den version jag fick med när jag köpte mitt kort utan det fick jag till när jag installerade uppdateringen som finns på EMU's hemsida.

När man har den installerad så kan man använda E-mu PowerFx som pluggineffekter på spåren i cubase på samma sätt som tex de effekter som följer med cubase. På valt spår i Cubase väljer man inserts och i listan på pluggar man får upp finns (i alla fall hos mig) en mapp som heter EMU som innehåller bl.a. PowerFx. Om man väljer den inserten så får man upp gränssnittet mot EMU's effekter precis på samma sätt som man får när man insertar effekter i själva DSP Patchmixern.

Det här står beskrivet rätt bra i manualen - kapitel 5: Manual

Dela på andra sajter

Thanx Mats!

Kände inte till det med insertarna!

Nemas problemas. Upptäckte dock att jag haft lite för bråttom och skrivit att de två sista insertplatserna också ligger före regel. Men det kanske framgick av sammanhanget att jag menade precis tvärtom. 😳 Nu är det ändrat för övrigt.

/Mats

Dela på andra sajter

Det måste vi ju lösa. Det finns alltså något som heter E-MU PowerFX som om jag kommer ihåg rätt är en del av Patchmixprogrammet. Det fanns inte med i den version jag fick med när jag köpte mitt kort utan det fick jag till när jag installerade uppdateringen som finns på EMU's hemsida.

När man har den installerad så kan man använda E-mu PowerFx som pluggineffekter på spåren i cubase på samma sätt som tex de effekter som följer med cubase. På valt spår i Cubase väljer man inserts och i listan på pluggar man får upp finns (i alla fall hos mig) en mapp som heter EMU som innehåller bl.a. PowerFx. Om man väljer den inserten så får man upp gränssnittet mot EMU's effekter precis på samma sätt som man får när man insertar effekter i själva DSP Patchmixern.

Det här står beskrivet rätt bra i manualen - kapitel 5: Manual

Jo...det måste lösas..men har inte fått ett bra svar än. Har läst manualerna men får det ändå inte att funka.

Kolla denna tråd för en tydlig beskrivning av mina inställningar. Tack på förhand.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.