Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja hur är det egentligen? En del säger ju att basen måste vara spikrak centrerad mono, annars blir lyssnaren förvirrad. Men nu sitter jag och pillar med ett basljud i en låt, och jämför mellan mono och stereo... Stereovarienten är väldigt "naturligt" stereobred, så det låter inte konstigt, utan ger mer en sorts "närhet" eftersom basen hörs mer aktivt med båda öronen, och därför får den också en upplevt starkare volym, på ett sätt som jag tycker är snyggt. Men samtidigt, om jag gör den mono så blir den mer botten-ig, vilket ju egentligen är dess uppgift.

Vad säger ni? Är det dödsstraff på stereobred bas?

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

nädå! Låter det bra så är det bra. När jag mickat upp kontrabas mer flera mickar har det ibland funkat kanon att panna ut mikrofonerna lite.

Det är visst när man ska pressa vinyl det inte är bra att sprida ut basen, men annars funkar det ju alla tiders.

Sedan har man väl räddat upp en och annan ostämd basist med lite stereochorus.

Postat

beror lite på musikstil kanske? jag som pillar mycket house blir galen om inte allt under typ 100hz går rakt ner i mono, men jag kan tänka mig många stunder då djupaste bottenbas i mono inte alls är nödvändig.

funkar det så funkar det? är det inte trasigt så behöver du inte laga det.

Postat

I musik där det bara är trummor, bas och en gitarr föredrar jag att panorera gitarr och bas åt olika håll istället för att göra en overdub på gitarren. Det låter mycket tuffare, speciellt med lätt distad bas som spelas med plektrum.

Postat

som sagt-det där var på vinylgraveringstiden då det var absoult tvunget att ha basen i mitten,personligen tycker jag att det är där den hör hemma(kanske lite gammaldags)

men som någon säger,techno,powermetal eller vad som helst är ju rätt häftigt med utpanorerade basar,men det finns i samma moment en risk för uttröttning eftersom alltför många trycker ut för högt pressade/brända mastrar idag i den vevan/musiken för dom tror att det skall vara så vilket är helt åt skogen fel!

Postat (redigerat)
I musik där det bara är trummor, bas och en gitarr föredrar jag att panorera gitarr och bas åt olika håll istället för att göra en overdub på gitarren. Det låter mycket tuffare, speciellt med lätt distad bas som spelas med plektrum.

en fin tanke-men du har alldeles för mycket basfrekvent energi vilken tar mer plats än en gitarr,normalt sett och därför får du en obalans om du inte lägger basen skitlågt vill säga...

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

ojj,det måste jag kolla upp igen--var ju massor med år sedan man lyssnade-kom ihåg när första plattan kom,vi(jag och min bästa polare)blev sålda direkt och sprang runt med en stereobandspelare=det var INNAN det började kallas för bergsprängare...

vi skrek ut låtarna i extas-det var vår och pubertet och spännande brudar o mellis... 🙂

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

Det är ju en viss skillnad mellan en bas som ligger centrerad i mitten men har en stereobredd mot en bas med eller utan stereobredd som är panorerad höger alt vänster. Tycker nog oftast att basen ska vara centrerad i mitten oavsett mono eller stereobredd, fast undantag finns ju alltid. Sedan tycker jag personligen att en centrerad bas med stereobredd låter mycket maffigare och ger en härligare grund för andra instrument att vila på. Och dessutom är det kanske lite lättare att då även få fram kicken utan att de två slåss lika mycket om samma frekvenser....rätt eller fel vet jag inte men ialla fall mina tankegångar. (Obs! avser elektronisk musik som är min genre)

//Micke....

Redigerat av MJInc
Postat

Det är ju inte mindre än fakta att låga frekvenser, oavsett om det är bas eller inte skapar förvirrning i hjärnan om de panoreras mer än 5-6% åt diverse håll. Människor har en tendens att använda låga frekvenser som riktmärke för navigation och placering så att isolera en basgura i vänstra låter lite bizzare. Antar väl dock att det finns undantag som med allt annat. Däremot bör ju en stereobreddad bas inte vara några problem eftersom den fortfarande ger ett intryck av balans.

Postat

Låter det bra så är det väl bra.

Van Halen panorerade väl bas och gitarr åt varsitt håll rätt kraftigt i början?

Postat

en fin tanke-men du har alldeles för mycket basfrekvent energi vilken tar mer plats än en gitarr,normalt sett och därför får du en obalans om du inte lägger basen skitlågt vill säga...

Fast man behöver ju inte ha så mycket bas i basen, mycket försvinner ju med disten också, så att det mest låter som en nedstämd gitarr. Finns flera låtar som använder den tekniken och låter bra, lyssna till exempel på låten "Skweetis" med The Melvins.

Postat
Van Halen panorerade väl bas och gitarr åt varsitt håll rätt kraftigt i början?

van beatles gjorde det iallafall.

sen så kan man ju använda en stereomickning på olika sätt. dels för att få med rummets klang och då kan det väl vara fint med att även basen finns i stereo, kanske då lite pannad och i ett enklare arrangemang.

annars så är jag inte så mycket för att sprida ett enskilt instrument mellan högtalarna, helt enkelt eftersom det låter väldigt konstgjort och onatruligt. typ, akustisk gitarr där kroppen ligger i ena högtalaren och greppbrädan i andra, eller trumset där ena pukan ligger jättelångt till vänster och den andra jättelångt till höger.

så uppfattar vi aldrig musiken i verkligheten (om det nu är det man är ute efter)

Postat

har läst att om tex. bas och bastrumma krockar kan man kopiera basspåret och panorera ut dom åt vänster höger, så får bastrumman vara i mitten.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Vilken roll ska basen spela? Är den en framträdande del av musiken, eller är det "bara" kompbas?

Låt det avgöra, tillsammans med dina öron!

Finns inga måsten.

Postat

tjena

som jag ser det så finns det väl "vedertagna" regler som man kan följa. Men det är bara regler, inga lagar och därför så kan absolut inte behöva göra som alla andra gör. Visst är det så att vi är väldigt vana att lyssna på låtar med basen i mono och därför kommer vi nog att reagera ganska mycket om man hör på en bas i stereo.

Största problemet som man får om man mixar en bas i stereo är mängden kamfilter som uppstår och som kommer färga ljudet och därför kommer nog en sådan mixningen av basen att låta lite annorlunda än om den hade gjorts i mono. Om det sen låter bra eller dåligt är som sagt upp till var och en.

Prova!

MVH Anders

Postat

Det handlar inte om att baskanalen måste ligga i mono utan att balansen från basen ska vara centrerad. Så om du har balans i din bas där den inte skevar åt nåt håll så är det ju fina fisken, men att panorera baspaketet så det blir överkant åt nåt håll har jag aldrig hört ett lyckat resultat av.

Postat

Stereobred bas? Javisst, helst i det övre registret dock.

Behåll balansen i mitten, som andra redan hade sagt.

Panorerad bas? Usch!

😳

Postat
Panorerad bas? Usch!

😳

Exakt. Tror jag har en platta med the Products hemma. ett punkband som la basen till vänster och en kompgura till höger. Ovanligt? Absolut! har jag lyssnat igenom hela skivan? Inte en chans. Låter i mina öron helt för jävligt. Ska vara om jag gör om hela skiten till mono kanske.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Min metod:

1) Kopiera basen på två spår (duplicera, spela inte två gånger)

2) klipp med eq vid 120-140Hz (jag använder HP/LP, men man kan testa med shelf också)

3) Den lägre delen spikrakt i mitten, med endast kompressor

4) den övre delen 10% off-axis, med nånslags lätt symphonic/chorus-effekt

Detta brukar lägga basen semibrett i bottnet, utan att tappa bort djupet. Dessutom ger det ju möjligheten att ställa in nivån på det basigaste i basen, och själva accenterna i speltekniken (fingerljud etc.)

(Tekniken i sig själv har jag ju givetvis inte hittat på, utan implementerat på mitt vis utgående från nån überguide jag läst vid nåt skede..)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.